Breadboard

paol

Stamgast
Lid sinds
29 september 2002
Berichten
398
Wie van jullie gebruikt er breadboards om zijn projectjes uit te testen?
zo maakt het wat uit of je een bepaald soort board gebruikt? zo jawaar te koop?
En zijn er ergens makkelijk uit te voeren diy-synth schema's voor een breadboard?

En wat voor voeding gebruiken jullie? zo'n regelbaar station? en wat zijn de gangbare voltages?
 
Ik gebruik een breadboard meestal om stukjes van een schema uit te testen. Soms ook wel een heel filter of een VCA te tetsten. De kwaliteit van het board is eigenlijk wel belangrijk, maar ik denk dat je in nederland niet zo veel keus hebt. Ik heb de mijne bij display gekocht. Het is het grootste model, da's wel handig omdat ik meestal met meerdere dingen te gelijk bezig ben.
Ik heb zelf mijn regelbare voeding gebouwd, hij is regelbaar tussen 0 -24V met een stroombegrenzing tussen 0 en 1,5 A. Voor de meeste projecten gebruik ik + en - 15 Volt. Stroombegrenzing is erg handig omdat je dan niet zo snel iets om zeep helpt als je iets verkeerd hebt aangesloten.
 
thx, wat is het juiste adres van display?
welke commerciele voeding raadt je me aan?
 
Zit in de Kleine Berg in Eindhoven, op zich niet zo heel bijzonder, gewoon een electronicaonderdelenspeciaalzaak.
 
Display was vroeger een keten met ongeveer 12 winkels in heel nederland, maar dat is failliet gegaan. Dil.nl in Rotterdam was er ook onderdeel van. Maar de breadboard's zijn bij alle elektronica winkels te koop, ook via conrad.nl Order nummers 526843, 526851 en 526860.
Voedingen zijn meestal erg prijzig en voor standaard synthesizer elektronica erg overbemeten. Aan 2 x 18 Volt bij 1A heb je genoeg om een hele synthesizer te voeden. Een standaard labvoeding is meestal iets van 2 x 30 volt bij 3A. Bij Conrad zou het zoiets kunnen zijn: 511455. De prijs is misschien niet zo interessant. Misschien is er 2e hands wel zoiets te vinden.
Een goedkope optie is een oude computervoeding gebruiken, daar komt + en - 12 Volt uit en je hebt nog 5 volt uitgang. Nadeel is dat je geen stroombegrenzing hebt, je kan natuurlijk wel met zekeringen werken.
 
Back
Top