Elektron devices voeding daisy chainen

mcdjan007

lid zonder grenzen
Lid sinds
24 juni 2008
Berichten
958
Locatie
Is een beetje krap aan het worden
Post dit even in de diy draad omdat ik graag de mening wil van iemand met verstand van voedingen.
Om een Elektron device trio makkelijk van studio naar studio(of bank) te verplaatsen denk ik eraan om een 12V-6A dc geschakelde voeding te kopen met een daisy-chain kabeltje zodat ik 1 220V steker nodig heb en maar 1 zo’n zwart blok. Elk apparaat gebruikt max 2A (waarschijnlijk alleen bij inschakelen) en verwachten allen 12V op de ingang.
Kan dit zonder problemen? Ik lees op bv Elektronauts verschillende meningen. Enige logica die ik kan bedenken is waarom niet?
Gitaarpedalen worden parallel geschakeld met zo’n daisychain en bij eurorack hang je ook 10tallen modules aan dezelfde rail in parallel. Het tegenargument zou impedantie en crosstalk zijn. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
 
Dus je wilt 1 centrale 230V voeding naar 3 devices distribueren?
De stroomsterkte die een voeding daadwerkelijk levert is afhankelijk van de totale belasting(en), dus zolang er genoeg jus geleverd kan worden door die voeding zou dat geen probleem mogen zijn.
In welke context impedantie en crosstalk (audio signaal pad?) tegenargumenten zijn is me niet duidelijk, maar imo heeft de manier van voedingsvoorziening daar weinig invloed op .
 
tegenargumenten zijn is me niet duidelijk, maar imo heeft de manier van voedingsvoorziening daar weinig invloed op .
Oa dit:
You’re essentially placing all of your devices in parallel and relying on your regulators powering each device to maintain their DC voltage.

Each device is trying to drop its voltage on all of the other devices which are also in parallel. You should still have a strong grasp of what’s happening with interactions of voltages so you can plan for all possibilities.

At least know Ohm’s law (the most basic foundation of all electronics). Also know what happens with voltages when you place various components and/or entire circuits in parallel and series with each other.
 
You’re essentially placing all of your devices in parallel and relying on your regulators powering each device to maintain their DC voltage.
Each device is trying to drop its voltage on all of the other devices which are also in parallel. You should still have a strong grasp of what’s happening with interactions of voltages so you can plan for all possibilities.
Zijn een beetje onzin argumenten. Als je voeding genoeg stroom kan leveren voor alle drie de apparaten (6A lijkt me inderdaad meer dan genoeg) dan 'dropt' ieder apparaat geen voltage. Dat is precies waarom een 6A voeding een 6A voeding is. Die houdt het voltage netjes constant zo lang je niet meer dan die 6A trekt.

Crosstalk zou ook geen probleem moeten zijn. Ik denk dat het een veilige aanname is dat een kwaliteitsmerk als Electron in zijn apparaten ook nog regulators en condensators gebruikt om de 12V die binnenkomt te filteren en er de juiste voltages voor de apparaten van te maken (waarschijnlijk iets van 5V en 3,3V voor de digitale electronica en +/- 9, 10 of 12V voor de analoge electronica die erin zit) Als de voedingen in de electron devices niet goed zouden filteren verwacht ik dat je ook al een hoop crosstalk zou horen van de digitale schakelingen naar het analoge audio gedeelte.

Misschien moet je een beetje opletten dat de voeding die je gebruikt zelf geen storing veroorzaakt. 12V 6Amp zal een schakelende voeding zijn. En goedkopere varianten daarvan kunnen op hele hoge frequenties storen wat lastig weg te filteren is.

Dus zo lang je een beetje voorzichtig ben, plussen aan plussen aansluit en minnen aan minnen lijkt me hier niet zoveel aan de hand.
 
Back
Top