Audio Quantize

koffiekop

Voltage controlled idiot
Lid sinds
8 december 2014
Berichten
89
Locatie
de spaice
Is het mogelijk om niet CV maar audio-signals (OSC out) te quantizen naar een scale? En weet iemand daar een module voor?
 
Hoe bedoel je precies? Ben nog niet zo lang bezig met modulair maar als ik het goed begrijp dan is een oscillator uitgang niet heel veel anders dan een LFO anders dan bedoeld voor audio rates en stabiel gemaakt voor de juiste tracking van ingangssignalen en een tempco regeling. Bij een lage frequentie, of desnoods dmv een audio divider heb je normaliter gewoon een 10Vpp pulse, saw, sine of andere cv op je uitgang. Als ik het mis heb hoor ik het graag, leer ik weer wat bij.
 
Dat zal niet meevallen. De outs van je OSC zijn waveforms die naast de fundamental ook allerlei boventonen hebben (behalve de sinus). Je zou een module moeten ontwikkelen die nadat de boventonen weggefilterd zijn het frequentie gebied in blokjes hakt . Een enorm gedoe natuurlijk als je hetzelfde kan bereiken door de CV waarmee je de OSC aanstuurt te quantizen met een standard quantize module.
Wat is het idee achter je vraag?
 
Nouja, ik zou graag een random-source zoals een wogglebug willen pitchshiften naar de juiste scale. :P Nu kan je natuurlijk wel de CV quantizen, maar leek me wel muzikaal om dan ook de OSC out te kunnen quantizen.
 
Je kunt de CV out van de Wogglebug toch gewoon direct op een quantizer aansluiten? Is de OSC out van de Wogglebug dan zo speciaal? Ik heb nooit een Wogglebug gehad dus ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd.
 
De wogglebug heeft CV outs, maar ook OSC outs, die zou ik dan willen quantizen, maar ja als je het zo zegt is dat vrij lastig. ;)
 
Om je vraag precies te beantwoorden; Frequency-to-Voltage module en dan output CV door een quantizer halen.
Voor Frequency-to-Voltage heb je niet veel keuze, ik ken de Analogue Systems RS-30 en (updated) RS-35. De RS-35 is een zeer prima module, maar relatief lastig te vinden tegenwoordig.
Of gebruik een Korg MS-20, dat moet ook wel lukken.

Maar, inderdaad, het lijkt een beetje het paard achter de wagen spannen.
De Wogglebug heeft 2x CV out die ieder direct een audiorange oscillator aansturen. Inplaats van die oscilators zou ik inderdaad gewoon de CV output nemen.
Dan heb je gewoon net zo goed hetzelfde resultaat (zeg ik als Make Noise Wogglebug bezitter).
Maar misschien gebruik je een andere Wogglebug setup en wil je . iets doen met de zgn. child tones. Daarvoor dus bovengenoemde aanpak.
 
Ah, ja het was een idee om een iets wat meer muzikaal doel te verzinnen voor de wogglebug's oscillator outputs. Ik merk dat de CV's wel leuk zijn om te gebruiken, maar dat ik de oscillator outputs eigenlijk vrij weinig gebruik.
 
Klopt. Schneidersladen / Alex4 heeft de distributievan Analogue Systems overgenomen.
En naar verluidt nu Bob gestopt is ook de toekomstige productie, maar niet van alle modules, en schijnbaar alleen verkrijgbaar als 'complete systemen'.
Het zijn overigens echt dikke prima modules, en er zitten een paar vrij unieke dingen bij (de frequency-to-voltage, de vol analoge frequency shifter, de zeer uitgebreide CV-to-MIDI, de BBD comb filter, de polyfone additieve synthesizer module, de CV controlled sampler etcetera)

Ik wilde maar zeggen, je komt de RS-35 niet zo vaak tegen (ook niet gebruikt) en de F2V functie bestaat ook niet echt in veel andere Eurorack modules, geloof ik.

Ah, ja het was een idee om een iets wat meer muzikaal doel te verzinnen voor de wogglebug's oscillator outputs. Ik merk dat de CV's wel leuk zijn om te gebruiken, maar dat ik de oscillator outputs eigenlijk vrij weinig gebruik.

Dat hoor je wel regelmatig bij Wogglebug gebruikers. Voor mij is het ook meer een stepped/smooth random CV en trigger generator.
Wogglebug is overigens (dacht ik) met een beetje inspanning en creatief patchen ook wel te gebruiken als VCO, via de Heart In en dan de middelste knop 'chaos control' helemaal naar links.
Externe clocking op elke stap of de interne clock heel snel zetten ivm de slew.

 
Laatst gewijzigd:
Expert sleepers disting heeft ook een pitch tracking functie (en doet ook nog 15 andere dingen). Is net een mk2 versie van uitgekomen, maar volgens mij nog niet verkrijgbaar in NL.
 
Wogglebug is overigens (dacht ik) met een beetje inspanning en creatief patchen ook wel te gebruiken als VCO, via de Heart In en dan de middelste knop 'chaos control' helemaal naar links.
Externe clocking op elke stap of de interne clock heel snel zetten ivm de slew.

www.youtube.com/watch?v=bLOYkit1cDc

Vet geluid hoor.....iemand nog een Wogglebug over?
 
Back
Top