Verschillen in cv groter maken: Welke module zoek ik?

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Ik zoek een module die de verschillen in een CV-signaal groter maakt.
Ik bedoel niet een offset generator die wat cv toevoegt (of aftrekt van) aan het signaal, ik bedoel niet een attenuverter of polarizer die het signaal omdraait, wat ik wel zoek is een module die de verschillen tussen minimum en maximum vergroot.

Bijvoorbeeld: CV-signaal fluctueert tussen 2 en 3 V, ik wil dezelfde bewegingen en patronen (bv van hoog naar laag) in mijn signaal behouden, maar extremer maken, bv van 2 tot 4V.

Het gaat vooral om cv-signalen, dus om iets anders mee te moduleren.


Welke module doet dit?
 
Iets dat het signaal versterkt. Ik gebruik een ryo ampmix hiervoor, die kan het signaal tot x2 versterken.

Een lfo die gaat van 2 tot 3, wordt dan van 4 tot 6. Je eigen voorbeeld precies namaken is een stuk lastiger, want dan blijft het onderste getal gelijk en alleen het bovenste versterkt. Kan wel, maar dan heb je wel een aantal modules nodig (eerst een -2 offset, dan versterken, dan +2 offset)
 
Ik ben absoluut geen expert, maar kun je niet een offset van +1V genereren, bijvoorbeeld met Maths, en dat signaal via een gesequencete VCA en een mixer toevoegen aan je oorspronkelijke signaal op de momenten dat je van 3V 4V wilt maken?
 
Nuttige tips!

SBSIX: yep goed idee, een triplatt zou dat ook moeten kunnen met de 2x functie
maar jouw module lijkt me interessant! ik zie dat die 5V offset genereert, maar vind dat niet terug bij de knoppen? hoe zit dat precies?

DEATHSPELL: hmm, wordt wel heel veel patchwerk en hp voor iets simpels

SYNTHIAks: goed plan, die a183-3 kende ik niet! biedt op vlak van mijn vraag meer opties dan de triplatt, maar de triplatt kan natuurlijk nog veel meer

nog suggesties??
 
Ik zoek een module die de verschillen in een CV-signaal groter maakt.
Ik bedoel niet een offset generator die wat cv toevoegt (of aftrekt van) aan het signaal, ik bedoel niet een attenuverter of polarizer die het signaal omdraait, wat ik wel zoek is een module die de verschillen tussen minimum en maximum vergroot.

Bijvoorbeeld: CV-signaal fluctueert tussen 2 en 3 V, ik wil dezelfde bewegingen en patronen (bv van hoog naar laag) in mijn signaal behouden, maar extremer maken, bv van 2 tot 4V.

Het gaat vooral om cv-signalen, dus om iets anders mee te moduleren.


Welke module doet dit?
Dat kan al met een eenvoudige (instelbare) versterker, of mis ik iets?
 
Nuttige tips!

SBSIX: yep goed idee, een triplatt zou dat ook moeten kunnen met de 2x functie
maar jouw module lijkt me interessant! ik zie dat die 5V offset genereert, maar vind dat niet terug bij de knoppen? hoe zit dat precies?

DEATHSPELL: hmm, wordt wel heel veel patchwerk en hp voor iets simpels

SYNTHIAks: goed plan, die a183-3 kende ik niet! biedt op vlak van mijn vraag meer opties dan de triplatt, maar de triplatt kan natuurlijk nog veel meer

nog suggesties??
De ampmix is een mixer, en de knoppen werken als attenuator/amplifier. Als er geen signaal in de input zit, genereert hij offset met de knop. Dit kan je dan weer mixen met de andere signalen.
 
Daar is geen module voor nodig. Een transistor een weerstand en een potentiometer is genoeg.
Tenzij je een magische transistor, weerstand en potmeter hebt dan ga je daar niet mee kunnen doen wat TS vraagt. 😉
Ik zou het inderdaad zoeken in offset (met precision adder als het nauwkeurig moet voor pitch) en amp. Wat voor modules heb je? Misschien kan het al met de spullen die je hebt.
 
Je zou ook je cv van 2V via een offset terug kunnen brengen naar 0V. Vervolgens kun je een amp gebruiken om het volledige cv-signaal te versterken (dus alle positieve spanningen worden positiever, alle negatieve spanningen worden negatiever), terwijl je 0V gewoon 0V blijft (want 4 of 10 keer 0V is 0V). Vervolgens zou je het versterkte signaal weer kunnen offsetten zodat de 0V weer 2V wordt.
 
Ik heb even een voorbeeldje gemaakt in VCVrack:

1657633278365.png


Bovenste rij is het oorspronkelijke signaal van de LFO, ge-attenuate en ge-offset zodat je het signaal hebt van 2-3V (3.01 om precies te zijn :D ), dat signaal zie je op de scope rechstboven (max en min waarden).
Dit signaal stuur ik 2x naar de mixer, ze worden dus samengevoegd, dan krijg je een signaal van 4-6V (6.02V). Dat zie je op de linkse van de 2 onderste scopes.
Dat signaal offset ik dan weer met -2V naar beneden waardoor het binnen de bandbreedte van 2-4V (4.02V) valt. Dat is te zien op de rechtse van de 2 onderste scopes.
Het is 1 manier om het te doen, maar zijn er (uiteraard) meer.
 

Attachments

  • 1657632820639.png
    1657632820639.png
    212,5 KB · Bekeken: 90
Kan je het niet met een enkele Make Noise Maths doen? Kanalen 2 en 3 kunnen namelijk versterken én offset geven, en dat is precies wat je nodig hebt lijkt me? Zet signaal op kanaal 2 en regel de versterking, en door géén signaal op kanaal 3 te geven regel je de offset. Het totaal hiervan heb je vervolgens op de SUM output. Easy peasy :okdan:
 
Het is me uiteindelijk niet gelukt.
1) Heb het met triplatt en de x2 functie op die module geprobeerd.
==> cv waarden worden hoger, verschillen niet (werkbaar) groter

2) heb het met intellijel quad vca geprobeerd (en de boost functie)
==> cv waarden worden hoger, maar verschillen niet (werkbaar) groter

3) manier van smartbits moet ik nog eens proberen.
 
Back
Top