[Track] Nieuw ronde, nieuwe stijl

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.661
Locatie
Zwolle
Dag forummers.

Ik heb heel lang zitten puzzelen welke muziek ik nu wil maken. Cheesy EDM doen al teveel mensen en trance is ook zo afgezaagd. Ik kwam uit op een mix van EDM en electro en dit is de eerste track in mijn nieuwe richting.

Hij is nog niet echt gemixt en daar wil ik me in verbeteren, maar voor nu ben ik nieuwsgierig wat jullie ervan vinden. Dank! :okdan:

https://soundcloud.com/rutger-steenbergen-1/bombario-same-size-soul
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind 'm op zich redelijk te pruimen, alleen valt het wat snel in de herhaling en is het niet echt memorabel. Sound die begint vanaf 0:30 and onward is een vrij kort patroon lijkt me en de switch op 1:30 ook; ik vind het wat teveel op elkaar lijken dan. En de opbouwen met overused Pryda-snare kunnen wat mij betreft bij voorbaat al de prullenbak in. ;)

Ik heb even op je SoundCloud gekeken en ik moet zeggen dat je nummer "A New Dawn" deze track met de grond gelijk maakt, en dat komt vooral door de melodie vanaf 2:01 en onward, deze klinkt echt heerlijk. Misschien is hier ook wat mee te doen in dit nummer?

Ik zou zeggen; probeer eens wat totaal "Of-the-wall", iets lekker geks en ga dat uitwerken. :D
 
Dank Artcloud,

Dank voor je reactie! De snare blijft er zeker in, althans in dit nummer en bij toekomstige nummers zal ik er eens kritisch naar kijken. Progressive trance vind ik ook lekker om te maken, maar die twee stijlen kun je nauwelijks combineren.

Bij deze track is het ook niet echt mijn bedoeling dat er een mooie melodie in zit of dat het volstrekt uniek is. Ik wil vooral dat het hard is en werkt op de dansvloer, want optreden is nu vooral mijn doel. ;)

P.S. En nog een doel - al jaren eigenlijk - is nummers afmaken. Dat ik er weer een heb ben ik misschien nog wel het blijste mee en mijn masterpiece komt nog wel. Hoop ik :)
 
Laatst gewijzigd:
Het is zeker niet mijn stijl, maar wat ik het knappe vind van deze track is dat ie heel erg vertrouwd klinkt. Heel prettig hookje zit erin. En het zou me verbazen als je de dansvloer hier niet mee vol zou krijgen :).
 
Volgens mij moet je gewoon muziek maken die je zelf tof vind om te maken en je niet druk maken om dingen als "cheesy EDM doen al teveel mensen en trance is ook zo afgezaagd". Dit nummer heeft ook wel wat afgezaagde en cheesy elementen, maar dat verder geheel terzijde.

Ik vind 'm best tof. Dat synthhookje vanaf een ongeveer één minuut is erg catchy. Tot de tweede break weet ik er weinig op aan te merken, daarna is het een beetje teveel van hetzelfde. En volgens mij kan je dat stukje vanaf 4:00 nog wel wat meer aankleden, ook door dat loopje een beetje te variëren. Daarna is het ook vrij abrupt weer afgelopen.
 
Ik vind hem okee, maar sommige dingen kunnen altijd anders cq beter. Net wat stupide hierboven al zegt,
wat meer variatie in de drums zou mooi zijn.
 
@Stupide,

Goede kritiek, daar kan ik wat mee. Ik maak nummers vaak te complex. Weer een melodietje, nog een melodietje en nog een leuk idee, En voor ik weet zijn het 3 liedjes ineen en klinkt het veel te druk :D Dat wilde ik nu eens vermijden door het recht toe recht aan te houden. Met die tweede break heb ik heel lang lopen puzzelen, maar ik kwam er niet helemaal uit. Misschien moet daar toch iets bij, maat ik weet niet wat.

@arv, Meer variatie is ook een goed punt, maar ik was zo blij dat ik weer eens een nummer af heb dat ik hem ongemixed op Soundcloud heb gegooid. :P Qua arrangement is het ook van dik hout zaagt men planken, dus daar valt nog veel te verbeteren.

@Van Lansberg, Dank je! De dansvloer vol is nu mijn bedoeling, niet te ingewikkeld maar ook niet té cheesy. Sommige dingen, zoals snarerolls, werken gewoon en dan maak ik het mezelf niet te noeilijk. Hoppata en doorrrrrrrrrrr. Als ik binnenkort ergens kan optreden en het publiek vindt het leuk heb ik mijn doel bereikt :okdan:
 
Weet je wat ik altijd heb? Dan heb ik 16 maten en die luister ik een half uur lang in een loop terwijl ik eraan pruts, en dan is het voor mijn gevoel een stuk muziek van een half uur. Vervolgens heb ik daarna de volgende 16 maten en daar doe ik hetzelfde mee, en uiteindelijk wordt het een aaneenschakeling van korte liedjes van 16 maten met veel te veel detail. Ik ben gek op vocal trance, en de goede vocal trance heeft zo'n fantastische progressie. Die progressie krijg ik nou nooit in de verste verte voor elkaar. Hooguit prop ik er dan nog een drop in of een intermezzotje of zo, maar toch is er geen overall flow. Maar die enkele keer dat ik mezelf zo ver krijg om meteen door de gaan met de rest van het lied en dan later het geheel "retroactief" vorm te geven wordt het veel beter, veel meer een mooi geheel met een flow.

Anders gezegd komt het erop neer dat als ik op een mooi thema kom, ik vaak achteraf merk dat ik dat van begin tot eind uitwerk in dezelfde 16 maten door er veel te lang aan te prutsen en daarna dus alleen een soort uiteindelijke climax van 16 maten overhoud in plaats van een heel lied.

Heb jij dat ook? Want als je zo in vogelvlucht naar die waveform kijkt zie je allemaal van die ongeveer even lange blokjes, en dat zegt meteen een hoop over de opbouw mijns inziens.

/edit: o ja, bij de weg, puzzelen over welke muziek je wilt gaan maken in plaats van de muziek maken die je zelf het best ligt is alleen maar het in de weg zitten van je eigen creabea, als je het mij vraagt. Heel volendam zit vol met volkszangers, en toch komen er een paar keer per jaar weer nieuwe volendammers die populair worden met precies hetzelfde. Wat maakt 't uit als iedereen het al maakt? Betekent alleen maar dat veel mensen het mooi vinden \o/
 
@SadBunny,

Ik ben het ten dele met je eens, maarrrrrr.... ik kan de weinige tijd steken in 13 in een dozijn muziek, of ik kan de lat voor mezelf iets hoger leggen en proberen er een eigen draai aan te geven. Niets wereldschokkends, maar misschien wat andere geluiden, invloeden, opbouw etc. Daar komt bij dat ik verschillende genres leuk vind en ik graag wil optreden. Dan is het voor een programmeur ook wel fijn als het een beetje eenduidig is. Chill en daarna electro werkt niet echt op de dansvloer, denk ik :)

Qua arrangeren ben ik nu van lange halen snel thuis. Als het complete nummer staat en logisch voelt stort ik me op de details. Het kan vast allemaal creatiever, origineler en verfijnder, maar als ik mag kiezen tussen goed genoeg of weer 10 halve nummers weet ik het nu wel: nummers afmaken. Sowieso word ik dan handiger in arrangeren, en dan komen die creatievere tracks ook wel een keer. Zo kijk ik er nu in elk geval tegenaan.

Ik heb trouwens nog wel wat trance-opzetjes liggen en ben vooral goed in melodieën en progressies. Samenwerken? ;)
 
Back
Top