Frequencer - Next generation hardware sequencer

Hele stapel knopjes en ledjes in de post gekregen inmiddels, alsmede een breakout-versie van de ILI9340 TFT display die ik wil gebruiken. Met alle ondedelen binnen die door de frontplaat heenmoeten heb ik met een digitale meter het design van de kast nog een keer helemaal op alle maten na kunnen lopen. Ik heb nu de knoop doorgehakt en het ding bij Protocase besteld. Die zal volgende week ergens binnenkomen.

De kast in huis hebben maakt het een stuk makkelijker om grip te krijgen op de afstanden en orientatie van de binnenbekabeling.

Leerzaam moment van de dag: Flat cable connectors er op zetten met een tang is af te raden. Ik ben nu de trotse eigenaar van een bankschroef.

Het moederbord-design zit ik nu uit te breiden met een latch en 32KB SRAM. Ik heb inmiddels door het 23017 design zoveel arduino-pinnen vrijgespeeld dat dit ineens realistisch is. De 8KB on board RAM is met een beetje rekenen erg krap bevonden. Om een beetje timing targets te halen moet het makkelijk zijn om, bijvoorbeeld, opdrachten richting de display in een queue te kunnen zetten, zodat je geen situaties krijgt waar de MIDI gaat haperen als het scherm wordt geüpdatet.
 
shiftr;1804994 Daar heb je speciale tangen voor. [url schreef:
http://www.reichelt.nl/Crimping-Pliers/MWZ-214/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=13300&GROUPID=572&artnr=MWZ+214[/url]

Ah die kende ik niet. Gelukkig is een bankschroef universeler, is ook al prettig gebleken voor het vasthouden van printjes bij soldeerwerk.

Een gewone knijptang blijft in ieder geval een afrader :)
 
Gelukkig is een bankschroef universeler, is ook al prettig gebleken voor het vasthouden van printjes bij soldeerwerk.
Opmerking: forumlid marcmarc beplakt de bekken eerst met ducttape om het werkstuk niet te beschadigen.
 
lekker bezig. zier er goed uit. onlangs heb ik dus ondekt dat er vele verschillende sequencer concepten bestaan dan.
Kun je wat meer over het concept achter de frequencer vertellen?
Als ik het goed begrijk is het een sequencer waarbij je patterns triggered.
 
lekker bezig. zier er goed uit. onlangs heb ik dus ondekt dat er vele verschillende sequencer concepten bestaan dan.
Kun je wat meer over het concept achter de frequencer vertellen?
Als ik het goed begrijk is het een sequencer waarbij je patterns triggered.

Mijn insteek is primair dat het mijn eigen jeuk moet krabben, in de hoop dat anderen op die plek ook jeuk hebben. Het belangrijkste voor mij is dat het een apparaat moet zijn dat me kan helpen met live performances.

Het uiteindelijke concept zal nog wel wat tweaks doormaken, maar de opzet is:

  • Er zijn 16 triggers (in principe te triggeren door de rotary pots in te drukken, maar in mijn geval koppel ik ze via de MIDI input aan mijn Roland bas-pedalen).
  • Er zijn tot 16 layers met noot- of modulatie-output, te verdelen over de MIDI- en CV-outputs.
  • Per 'noot'-layer hangt aan een trigger een sequence, een noot, of een accoord.
Het idee is om programs te kunnen bakken die me in staat stellen om een of meer sporen begeleiding in te stellen, die muzikaal kunnen volgen wat ik met mijn vrije handen nog speel. Veel van mijn eigen muzikaliteit is improvisorisch van aard, niet vastzitten aan voorgeprogrammeerde accoordenschema's in mijn performances is voor mij dus van belang.
 
Bij het uitmeten van de kast had ik uiteindelijk, bedacht ik me vandaag, niet voldoende rekening gehouden met het feit dat de encoder backplanes niet in het midden van de encoder-kolommen zijn uitgelijnd. De aller-linker zou knel komen te zitten tegen het TFT scherm. Ik heb de fabrikant nog een revisie nagestuurd, als dat niet meer lukt dan kan ik me nog redden door de backplane PCB's allemaal ondersteboven te monteren. Moet ik wel alle poorten op het moederbord weer hernummeren.
 
Testopstelling voor de SPI en I2C drivers.

aSZa8l6.jpg
 
Mooi project om te volgen.

Zou misschien wat zijn om de uiteindelijke versie in meerdere fysieke vormen aan te bieden? Zou het zelf persoonlijk liever zien in een 19 inch desktop model wat eventueel te racken is.

Verder erg gaaf, je moet het maar kunnen!
 
Zou misschien wat zijn om de uiteindelijke versie in meerdere fysieke vormen aan te bieden? Zou het zelf persoonlijk liever zien in een 19 inch desktop model wat eventueel te racken is.

Een rack-versie zou niet te moeilijk moeten zijn. Als ik mezelf op het punt voel komen dat ik hier een product van ga maken, dan is dat zeker iets dat ik ook zal overwegen. Ik ben normaal ook niet zo van de table-top, maar ik vind voor iets dat je veel moet bedienen het rack vaak niet de lekkere plek.
 
Het is nu eigenlijk wachten op de PCB's van eurocircuit voor de encoder-backplanes. Om het paas-weekend niet helemaal ongebruikt te laten ben ik begonnen aan wat saaie, maar noodzakelijke code. Om te kunnen dealen met enigszins betrouwbare timing heb ik een event framework om wat standaard arduino-libs heengebouwd die het mogelijk maken om op een coöperatieve manier tussen wat taken van hogere en lagere prioriteit te multitasken. Hierdoor gaan updates aan, bijvoorbeeld, de display, niet ten koste van de reactiesnelheid op het MIDI-tempo.

Het werk zover hieraan staat op GitHub. Dit is puur het software-platform dat hoort bij het hardware-platform. De sequencer-applicatie die ik op dit platform ga bouwen houd ik voorlopig wel even privé.

Zonder display drivers kost ik nu 10KB aan flash. Ik gok 20KB als ik die in het event-model heb getrokken en de fonts meetel.
 
Re: font: je kunt ook iets verzinnen wat niet Arial/Helvetica is, denk aan hoe de OP-1 dat heeft. Kost wel wat meer moeite, maar bitmap is uiteindelijk niet zo'n gedoe als eindeloos vectoren tweaken zoals het bij echte fonts moet.

Check http://www.dafont.com/04.d4 maar eens, erg cool spul.

Maar het idee is dat je dan straks ook zelf een sequencer app kan bouwen op basis van je framework?
 
@Yoozer: ik teken geen vectoren, dat zou inderdaad erg in de nummers lopen. Het zijn 2-bits bitmaps met de anti-aliasing voorgebakken. Ik kan in principe ieder font dat ik wil op die manier converteren.

Van die dafont lijst krijg ik wel warme C64-gevoelens in ieder geval :-)

En, ja, dit is zodat ik dalijk op applicatie-niveau niet te veel hoef na te denken over welke pin wat.
 
Framework in actie. De display hangt nu aan een relatief trage SPI-interface, de graphics driver moet voldoende tijd teruggeven om geen encoder updates te missen.

 
Zow, vet cool!

Ik ben echt onder de indrukt hoe je het aanpakt en hoe inventief je bent :)

:okdan:

-C-
 
Ik heb grof overschat hoeveel 10KΩ weerstandjes ik nog in huis had. 1.5 bordje gedaan. 1 compleet verpest (zat lekker als een blije eikel te solderen zonder op te letten welke componenten aan welke kant van de printplaat moesten, eindigde met encoders aan de verkeerde kant). Ik ben blij dat ik eerst deze makkelijke prints heb laten maken, dan ben ik tegen de tijd dat ik aan het moederbord begin weer helemaal op de hoogte van mijn sterfelijkheid.

uHpzzur.jpg


Nieuwe zak 220Ω en 10KΩ weerstandjes onderweg. Alsmede een printplaathouder, derde handje krijgt moeilijk grip op deze kleine printjes, ik hoop op een handigere manier om de hele contraptie niet de hele tijd van me weg te laten glijden :walker:.
 
Back
Top