Frequencer - Next generation hardware sequencer

Wat betreft de uitlijning van de blauwe cirkels is deels perspectief maar ook deels een probleem. Het uiteindelijke euvel is niet zozeer de centrering, alswel het feit dat er een kleine beweging zit in de encoder-knop bij het ronddraaien, een soort mini-orbit van 0.5mm. Alsof hij niet 100% in het midden van de encoder vast-zit.

In de praktijk, ik heb hem nu even helemaal opgevuld, is het niet storend.
Vooralsnog is het sowieso een detail.

Optisch: op deze foto valt het inderdaad niet meer op. Op de oude foto leek de blauwe ring deels bedekt door de flens van de knop. De afwijking valt minder op bij meer ruimte rond de knop via een grotere (of dunnere) blauwe ring of door een knop zonder flens.

Qua gebruik: zo'n afwijking tijdens het draaien maakt idd. een wat cheape indruk, kan ik me voorstellen. Ligt het aan de encoder-knop (stelschroefje?) of de potmeter?

Over details gesproken, die knoppen onder het scherm detoneren ook een beetje, passender/mooier/rustiger zonder die grote rand. Sorry, ook maar een mening...

:halleluja
 
Laatst gewijzigd:
Mijn eerste ervaring met magic smoke. Een Maxim MAX532 IC aangesloten zoals, dacht ik, bedoeld volgens de datasheet. Maar met de +/- polen van een 12V voeding op de Vdd en Vss kwam er een gezellige walm uit het IC. Mijn breadboard is ook licht gesmolten rond de voetjes :).

Geen idee wat ik fout gedaan heb, though. Volgens de datasheet wil hij tussen de 11.4 en 16.5V op Vdd en -11.4 en -16.5V op Vss. If anything zou ik verwachten dat ik hem te weinig gaf, want het verschil tussen de + en - van de voeding was sowieso maar 12V?

Suggesties voor alternatieve paden om van iets serieels (I2C, SPI) naar een voorspelbaar output voltage te gaan, liefst in CV ranges, worden gewaardeerd.
 
Ik moet me denk ik voor ik verder ga wat beter inlezen op voedings-spanningen. Het is me niet duidelijk of -12V nu is wat ik op de min-pool krijg van een 12V DC adapter, of dat ik die zelf nog ergens uit de lucht moet grijpen. Ik vermoed dat mijn denkfout in die hoek zit.
 
je hebt a=symmerische voedingen, dat is een + en een gnd, en je hebt symmetrische voedingen, en dat is een + een gnd en een -.
de max heeft de laatste nodig.
dus een + op de vdd een gnd op de agnd en de dgnd, en een - op de vss.
:mega:
 
je hebt a=symmerische voedingen, dat is een + en een gnd, en je hebt symmetrische voedingen, en dat is een + een gnd en een -.
de max heeft de laatste nodig.
dus een + op de vdd een gnd op de agnd en de dgnd, en een - op de vss.
:mega:

Ja precies. Mijn voedingsblok heeft, voor zover ik kan meten, alleen een +12 en een GND. Ik moet dus óf een handig schakelingetje vinden om daar een -12 bij te toveren, óf op zoek naar een symmetrische voeding.
 
Heb zelf deze, 130 euro bij www.eleshop.nl
Heb er al veel plezier van gehad en erg handig om projectjes mee te testen en te kijken wat voor uiteindelijke voeding ze nodig hebben.

http://www.eleshop.nl/troniq-psu303dx2-dubbele-labvoeding-p-499.html


Troniq-PSU303DX2-dubbele-labvoeding.jpg



Ik sta er versteld van dat je zo ver bent gekomen met je project en niet afwist van een symmetrische voeding. Het zijn begrippen waar ik ook pas achter kwam toen ik een ssl giraf clone ging bouwen :D

Kun je toch maar eens zien wat je kunt bereiken zonder al te veel kennis van elektronica, petje af hoor! :okdan:
 
Ik heb tot nog toe me uitstekend als een blind paard kunnen gedragen en het analoge deel van de elektronica als irrelevant kunnen benaderen. Dat me dat een keer op ging breken was me al duidelijk :)

Ik zou me nu prima kunnen redden met een lab-voeding, maar door praktische overwegingen moet ik wel op zoek naar een manier om het met alleen +12V/GND te bereiken. Alle componenten die ik kan vinden die me hier makkelijk kunnen helpen lijken obsolete / uit de handel. Ik zoek een oplossing als deze:

951.png


maar dan met een component dat verkrijgbaar (en liefst niet SMT) is.
 
Zo te zien is de TC1044S een kanshebber. Vraag is of 20mA genoeg is voor 2 CV outputs. De googles laten me daar een beetje in de steek. Ergste geval kan ik natuurlijk eens met een ampere-meter in wat eurorack patches porren.
 
Aangezien ik sowieso nu manco 1 MAX532 ben en ik ze alleen maar weet te sourcen in China, heb ik besloten de het CV/Gate-circuits naar een los dochterbord te verbannen. Het moederbord krijgt een aantal break-out pinnen met wat handige connecties richting de Arduino en de voeding, zodat ik hier later mee kan dealen. Voordeel is dat ik het moederbord dan in ieder geval al kan laten printen, want ik zit nu een beetje vast aan de software-kant zolang ik die niet heb. Met 16 encoders en 16 leds plus de tft en de buttons lopen er 85 i/o-lijnen richting het front panel, dat aantal is niet praktisch om op een breadboard mee te werken.

Circuit voor de MIDI-output van 3.3 naar 5V is inmiddels getest en ook opgenomen in het PCB design. Begin deze week nog even de MIDI-input double checken, dan kan het naar de printer.

Moederbord is nu ook redesigned rond het concept dat de Arduino er bovenop insteekt, in plaats van andersom.
 
Haha duideljk dat je zit te wachten op de post... :D
 
Het 'de hele tijd op shit wachten'-aspect van kutten met electronica heb ik onderschat. Er zijn gelukkig inderdaad dan nog genoeg andere kleinere dingen om je over te breken. Marketing, website, verpakking, logistiek. Ik wil, als ik het als product op de rails zet, wel precies weten waar ik aan begin.

In de tussentijd heb ik een logo/beeldmerk. Ik ga vandaag wat hobbyen met mijn opto-couplerschakeling. Als die ook naar behoren werkt gaan de gerber files vanmiddag naar de PCB-boer. Ik vermoed dat ik voor de "asshole tax voor snellere levering"-optie zal gaan.

dX4kfda.png
 
Mocht je btw naar de 'Messe' gaan een keer, dan kan ik je wel helpen overigens. :-)

;)
 
Mijn mening: niet doen. Als ik naar die afbeelding kijk zie ik links twee moeizaam in elkaar gewrochte hoofdletters M en L, en rechts zie ik minimalistische typografie in onderkast. Past totaal niet bij elkaar. Het beeldmerk voegt niks toe, doet eerder afbreuk aan jouw subtiele vormgeving. Laat het gewoon weg.
 
Eurocircuits kan in 3 dagen leveren. Wel peperduur. OurPCB ziet er wel interessant uit als ik productie wil gaan draaien. Ik heb op dat vlak ook ITEAD nog in mijn vizier.
 
Back
Top