Analoge Synth (of VST) bouwen?

CEM chips gebruiken voor nieuwe projecten vind ik eigenlijk een slecht idee. Die chips worden al jaren niet meer gemaakt en de chips die er nu nog zijn kunnen beter gebruikt worden om oude synth's te repareren. Dit is een van de redenen dat ik niet bepaald gecharmeerd(dat is een understatement) ben van doepfer, de high end vco is gebaseerd op een cem3340 chip. Het is helemaal niet nodig omdat met de componenten die nu op de markt zijn een stabiele en goede VCO kan worden gebouwd. Misschien SID chip's? Ik denk dat het trouwens nog best puzzelen wordt om een kaart aan pci slot te knopen.
Ik denk dat de chameleon een goed startpunt is als je vooral aan de gang wil met software. Een applicatie voor dat ding is niet iets wat je zo uit je mouw schudt, er komt een hoop wiskunde en optimalisatie van algoritmes aan te pas. Een Oscillator en een filter in software is redelijk eenvoudig, maar een musikaal klinkend filter is een stuk lastiger.
 
Waarmon wilt u een VSTi maken? Ik heb ICT gestudeerd, en zelf een VSTi maken lijkt mij niet eenvoudig.

Waarom geen stand-alone instrument maken met Java en de JSyn API (http://www.softsynth.com/jsyn/) of met Java en JMusic (http://jmusic.ci.qut.edu.au/) ? Dat is wel goed te doen (en dankzij JSyn of JMusic kan je stand-alone synth ook met MIDI controllers overweg). En daarbij komt ook nog eens het voordeel dat Java (in mijn ogen) een eenvoudige OO taal is.
 
Origineel geplaatst door barn
Die step-sequencer lijkt me een goed idee...

Die in SX vind ik ook niks, maar kan nog niet echt goed oordelen omdat ik geeneens Reason in sync kan laten lopen met SX, maar das een ander topic waard.



Heeft iemand toevallig meer info (links) hoe ik in C++ een eigen module kan bouwen voor synthedit?
Ik ga ook ff zoeken....

2 Mono/Poly:

CEM chips worden gebruikt in welke synth?
Is het erg duur?
Is wellicht sowieso leuk voor de hobby...

Analoge uitgang.
Midi ontvangt ie via software door de PCI-kaart.

Zou wel cool zijn inderdaad...

Maar eerst maar weer wat C++ kennis ophalen...;) :D

Ik kan wel chips regelen zeker als je het serieus van plan ben
Pb me maar als je het ECHT zou gaan doen

<ischien is een cem3396 een goedkopere optie
 
Het idee is wel heel cool...

Alleen het daadwerkelijk realiseren zal wel andere koek zijn...
Mocht ik ooit zo'n projectje willen doen neem ik contact op...

Of we moeten nu genoeg knappe koppen bij elkaar verzamelen om dit daadwerkelijk te doen...

Ik heb sowieso geen verstand van de hardwarekant, en (nog) te weinig van de software...

Maar doe mij maar een werkend DIY-PCI-kaartje met iig iets analoogs eraan... :D


Voor school wordt het eerst een module synthedit en misschien daarna een heuze VSTi (wellicht midi-step-sequencer).


'Suggesties voor ideeën' zijn nog steeds meer dan welkom...:mexico:
 
Curtis (CEM) chips gebruiken?? Had je het nog niet gehoord? Ze zijn discontinued. Ze worden niet meer gemaakt. Sorry. Als ze bestonden dan hadden we ze al 2 jaar geleden gebruikt voor een synth af te maken waar we nu al 2 jaar mee bezig zijn, en we pas een vco werkend van hebben.

Nog iets dat me net te binnen schoot,
Een vriend van mij heeft de Alesis Andromeda in het echt kunnen uitproberen, en ondanks dat het een volledig analoge synth is met een zeer vrij te programmeren modulaire opbouw (bijna de synth van je dromen), klinkt het geluid erg 'dun'. Hij is echt niet aan te raden voor mensen die een vette bak zoeken.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Zom-B
Curtis (CEM) chips gebruiken?? Had je het nog niet gehoord? Ze zijn discontinued. Ze worden niet meer gemaakt. Sorry. Als ze bestonden dan hadden we ze al 2 jaar geleden gebruikt voor een synth af te maken waar we nu al 2 jaar mee bezig zijn, en we pas een vco werkend van hebben.

Nog iets dat me net te binnen schoot,
Een vriend van mij heeft de Alesis Andromeda in het echt kunnen uitproberen, en ondanks dat het een volledig analoge synth is met een zeer vrij te programmeren modulaire opbouw (bijna de synth van je dromen), klinkt het geluid erg 'dun'. Hij is echt niet aan te raden voor mensen die een vette bak zoeken.

Der zijn nog Curtis chips te verkrijgen, enkel de stock is serieus klein aan het worden en ze zijn belachelijk duur geworden.

De Andromeda is gewoon een vette bak. Het is maar wat jij "dun" vindt. Ik heb hem zij aan zij vergeleken met een minimoog. Hij moet niet echt onderdoen hoor. Al de anders synth die ik ooit gehad heb wel, dit zegt misschien al iets. Je kan misschien eens hier naar kijken https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17513&highlight=andromeda+minimoog
 
Back
Top