Ingang Yamaha R100 kapot?

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Ik ben deze week een paar dagen vrij en sinds lange tijd ben ik weer eens in mijn studiootje aan het klooien. Niet eens om muziek te maken (komt hopelijk ooit weer eens) maar ik ben meer bezig wat apparaten / verbindingen te checken op hun werking en verschillende manieren van opnemen uit te proberen etc. By the way heb ik onlangs mijn DAT-recorder weer aan de praat gekregen (gebruikt iemand die nog eigenlijk?) en daar was ik ook wel blij mee.

Nu heb ik nog een Yamaha R100 effectbakje staan die ik ooit nog eens nieuw heb gekocht, dus je kunt je wel voorstellen hoe oud dat kreng is :) Ziet er verder goed uit want ik ben altijd zuinig geweest op mijn spullen. Voor de grap heb ik dat ding weer eens aangesloten en het valt me niet eens tegen hoe hij klinkt eigenlijk, vind hem wel karakter hebben! Wat mij wel opvalt is dat de input erg snel overstuurt, ruim voordat de " clip" led gaat knipperen zelfs. Ik moet het ingangsniveau zo laag zetten om geen distorted geluid te hebben dat het eigenlijk niet werkbaar is dus ik denk dat er sprake is van een defect. Kan me namelijk echt niet herinneren dat dit altijd zo was.

Mijn vraag is dan ook: kan het zijn dat de input van deze R100 door veroudering stuk is gegaan / slecht is geworden? Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat ik hem niet heb opgeblazen of iets dergelijks; sowieso staat deze al jarenlang niets te doen eigenlijk.

Overigens moet ik er bij zeggen dat ik hem nu heb aangesloten op de direct out van een van de kanalen op mijn mengtafel. Mijn aux sends zijn allemaal bezet namelijk. Maar dit moet volgens mij geen enkel probleem zijn want volgens mij ligt het uitgangssignaal daarvan in dezelfde orde van grootte als van een aux send. Bovendien gaat zoals gezegd de "clip" led pas knipperen ver nadat er al sprake is van oversturing.

Heel verhaal voor een simpele vraag, sorry. Ik hoor wel of iemand een idee heeft wat dit kan zijn; misschien kan ik het dan zelf wel repareren (als het niet te moeilijk is). Bedankt alvast! :okdan:
 
Back
Top