aux send / returns waardeloos op yamaha MG?

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de aux send / returns per kanaal op de yamaha MG nutteloos is in een studio omgeving, live is t zeker handig maar in een studio omgeving niet... waarom?

ik weet niet of t normaal is aangezien ik hiervoor nooit aux / send returns gebruikte, maar als ik een kanaal route naar een bus dan komt het effect niet mee ....dit was wel ff een flinke tegenvaller..

ik had in mn oude setup aan fx alleen een behringer virtualizer pro die altijd uit stond omdat ik t een waardeloze bak vond
mn vst plugins klinken beter ....

nu ik een nieuwe mixer en eindelijk een degelijke fx unit heb (lexicon mx 200) ben ik me eens gaan intresseren in hoe ik deze het best kan gebruiken .....
had alles goed aangesloten en via de aux / send en return parameters per kanaal dit effect in mixen vond ik helemaal geweldig ... totdat ik dus eens een track ging opnemen .... kanaal geroute naar de bus 1/2 waar de input van mn geluidskaart aan zat.... toen ik t terug hoorde viel me gelijk op dat het effect dus niet mee is gekomen ..

heb toen mn ins van mn geluidskaart aan de directe stereo outs van mn mixer gehangen en mn speakers aan de c/r outs..
nu kon ik ik wel het effect van aux send / returns opnemen per kanaal ...

maar ik kwam er al snel achter dat dit niet fijn werkt.. waarom niet?

omdat ik het handig vindt om bijv tijdens individuele tracks opnemen de rest te horen terwijl ik dan bijv. 1 track tegelijk opneem... en nu kon ik de rest niet meer horen ... tenzij ik dus alles tegelijk weer open gooi maar dan wordt dit ook opgenomen op de ins van mn geluidskaart .....

nu heb ik een andere oplossing bedacht waar ik redelijk tevreden mee ben:

ik heb mn lexicon aan de bus 1 en 2 gehangen ... als ik nu op een kanaal fx wil dan route ik die naar bus 1 en 2 en de uitgang van de lexicon heb ik weer geroute naar een stereo kanaal op mn mixer ... die ik dan op zijn beurt weer door route naar bus 3 en 4 waar dan mn geluidskaart aan hangt ...

maar hier zit dus ook een groot nadeel achter ..

al mn busses zitten nu vol ... en ik mis weer een kanaal op mn mixer ... terwijl mn mixer eigenlijk al te klein is ..
is er een betere manier voor mijn werkwijze kwa aansluiten? heb ik iets over t hoofd gezien?

Ik ben bang dat ik anders genoodzaakt ben een patchbay te gebruiken? als ik hierdoor mn busses weer wat effectiever kan gebruiken ....heb vandaag wat zitten doorlezen op t forum over patchbays aansluiten ...
en dit zag er niet gemakkelijk uit dus ik zie hier erg tegenop ..
dus ik hoop dat iemand een andere oplossing heeft

:biertje:
 
Euh das normaal hoor. Dan moet je FX return naar en de stereobus en bus 1&2 te routen.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Euh das normaal hoor. Dan moet je FX return naar en de stereobus en bus 1&2 te routen.

mja dat kan dus alleen buiten om ..
dan zitten alsnog mn busses vol .... ik baal er gewoon van dat het effect niet mee komt per kanaal ....
maar hier is dus niks aan te doen .. is dit op alle mixers zo?
 
Wel kijken natuurlijk waar je de outputs van je lexicon instopt.

Waarschijnlijk tenminste bij mij op de mixer heeft elke subgroep een eigen stereo effect return, of heb je aparte aux returns secties die elk naar een bus gerouted kunnen worden of standaard naar een bus zijn gerouted

dus subgroep 1 komt een stereo effect binnen, bijv jou lexicon.
subgroep 2 komt een stereo effect binnen
subgroep 3 etc etc

maar ook je track mix zit op die bussen etc

Dan moet je natuurlijk wel al die subgroepen opnemen waar fx en mix binnenkomt. Of je track mix naar de zelfde bus als je lexicon routen, en je geluids kaart aan de outputs van die bus hangen.

of de master/mix/control room uitgang opnemen

Je kan natuurlijk ook 2 kanalen van je mixer opofferen voor de outs van je lexicon en alles naar de juiste bussen routen.
 
Hoe kan het geluid van de lexicon nou automatisch op het desbetreffende kanaal meekomen ?
Als je bijv 10 kanalen gebruikt voor je track mix dan krijgt elk kanaal de galm van alle kanalen mee die je naar de lexicon gerouted hebt, en als je dan al die kanalen nog eens los zet dan hoor je je originele mix niet eens meer vanwege het 10 keer open gegooide lexicon kanaal.

de outs van de lexicon moeten toch ergens in gestopt worden
 
Back
Top