Protentiele setup D&R serie 900

nOm4d

modulaire sex! In&outs
Lid sinds
17 september 2014
Berichten
80
Locatie
Sliedrecht
Mensen.

Ik voel me echt een noob om deze vraag te stellen, maar ik doe het lekker toch :P

Ik sta op het punt om een D&R serie 900 aan te schaffen.

Ik ben niet heel erg bekend met fysieke mixers maar ben benieuwd in hoeverre iemand me zou kunnen uitleggen of de volgende configuratie mogelijk is.......

Stel je voor ik heb slechts 1 input signaal (lees: 1 instrument) op de mixer staan. Is het vervolgens mogelijk om deze als output te hebben op kanalen 1 tot en 6.

M.a.w: Kan ik 1 bron over meerdere kanalen sturen zonder heel moeilijk te moeten doen? Ik ben namelijk op zoek naar iets waarbij routing snel mogelijk is. De computer zal enkel nog maar gaan functioneren als recorder. (lees: master out) Tenzij iemand mij kan wijzen op een manier waarbij 16 kanalen separaat opgenomen kunnen worden.
 
Als deze mixer direct outs heeft dan zou je kanaal 1 naar 2, 2 naar 3 etc. kunnen doorlussen. Maar leg uit waarom je dat zou willen (alles anders dan voor overstuurde kicks etc.)?

Gelijkertijd zou je ook theoretisch de direct outs (aangesloten op de ingangen van de audio interface) zo apart kunnen opnemen.
 
Wat jij volgens mij bedoeld is routing, simpel gezegd door middel van een switch het signaal van 1 kanaal terug laten komen op een andere (meerdere) kanalen... Zonder kabels verwisselen dus.
Ik heb net even de manual super snel doorgelezen ( http://www.d-r.nl/assets/900seriesmanual.pdf ) maar ik denk dat jij een iets jongere tafel nodig hebt.
Deze heeft geen routing en ook geen direct outs zoals een Dayner of Stylix dat wel hebben ( floating subgroups). Doorlussen via direct out naar line in gaat dus ook niet werken.
Er zijn geloof ik wel verschillende versies van die 900 console, dus een fototje zou handig zijn.
Direct outs zijn overigens eenvoudig te fixen met wat elektronika kennis..
 
M.a.w: Kan ik 1 bron over meerdere kanalen sturen zonder heel moeilijk te moeten doen? Ik ben namelijk op zoek naar iets waarbij routing snel mogelijk is. De computer zal enkel nog maar gaan functioneren als recorder. (lees: master out) Tenzij iemand mij kan wijzen op een manier waarbij 16 kanalen separaat opgenomen kunnen worden.

Ik zie je punt hierin niet zo, zoals ik je vraag begrijp wil je maar 1 bron tegelijk opnemen. of 16 verschillende tegelijk ? Bij het laatste heb je idd 16 output nodig per kanaal of dmv direct outs of door sub outs. Bij 1 bron heb je op zich alleen 2 sub outs nodig wanneer je een stereobron op wil nemen.
 
Ik heb een D&R Dayner, ooit voor 150 euro gekocht. 16 ch. chassis, niet te uitgebreid, niet te beperkt. Alle kanalen zijn mono. Het mooie van de Dayner is dat deze tafel uitgerust is met het door D&R midden jaren tachtig als revolutionair betitelde 'Floating Subgroup-system' uitgerust. De Stylix (of Stylyx) is er ook mee uitgerust. De mijne heeft 8 subgroups en mijn geluidskaart heeft 10 inputs. Elk kanaal heeft op de achterkant line in, mic in, direct out, send/return en group-channel out. Deze laatste wordt gevoed als op het kanaal de knop voor een subgroup geselecteerd word. Deze knop heeft geen effect op de line in, gain, EQ, pan, en volume-slider. Alles wat je op het kanaal doet gaat naar wat jij selecteert. Vlak boven de fader zitten een aantal selectie-knoppen waarmee je het signaal wegstuurt. Of je stuurt het naar de mix of naar een subgroup.

Mijn setup:
Mixer Dayner 16 ch, alle line-inputs worden vanaf een patchbay gevoed. Zeg Jupiter 4 L&R op 1 en 2 van de mixer, SH101 op 3, TB303 op 4 en VX90 L&R op 5 en 6 van de mixer. Beetje percussie erbij; 808 kick op 7, snare op 8 closed & open HH op 9 en de clap op 10 van de mixer. Nog 6 kanalen over voor bijvoorbeeld FX. Kick gaat via een aux van de mixer naar D&R springreverb en deze haal ik L&R op 11 en 12 terug op de mixer. Verder een delay voor de clap die komt terug op 13.

Op de mixer kan je dan aangeven welk kanaal naar welke sub moet. Er moet wat in de bovenstaande setup samengevoegd worden omdat er maar 8 subgroups zijn en we 13 kanalen gebruikt hebben. Per schuif geef je aan waar het naartoe moet. Zeg dat kick, snare en de HH's naar 1 group moeten dan geef je dat op het channel waar je het instrument op hebt geprikt.

Je kan dus met een Dayner één keer in via de subgroups acht keer uit, moet je de subgroup out op het kanaal wel aansluiten.
Dit is specifiek de werkwijze op de D&R Dayner en Stylix.

Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.
 
Ik begrijp dus eigenlijk dat ik beter voor floating subgroups kan gaan.

Iemand ervaring met Mitec EX serie?
 
Nouja als je dit wilt wel. Wat je eigenlijk wilt is van één signaal meerdere signalen maken. Wat je ook kan doen, als het een opstelling is voor één of twee situaties die vast in je studio zit, beter een distributie-versterker ergens vandaan halen. Daar gaat één keer stereo in en komt 4 of 6 keer stereo uit, exacte copie.
 
Beschikt een Soundcraft Delta ook over floating mixgroups?
 
volgens mij is D&R als uitvinder van de floating subgroups de enige die dit gebruikt.

D&R was ook de uitvinder van het IN line principe !
 
Back
Top