Welke microfoons voor akoestische piano

Ensemble

Ouwe rot
Lid sinds
13 juni 2003
Berichten
1.626
Mannen,

Ik wil binnenkort een akoestische piano in mijn studio en wil deze optimaal kunnen opnemen binnen mijn DAW (Ableton). Aan wat voor soort microfoons en hoeveel microfoons moet ik denken om dit goed te doen?

Grt Ens
 
Hela,


Je kan in feite alle kanten op.
Klassieke opstellingen zijn XY en AB (staat netjes beschreven op internet).
MS is ook gaaf (staat ok netjes beschreven op internet).

De reden dat ik dit zo noem: voor XY en AB heb je twee identieke mics nodig en voor MS heb je twee verschillende mics nodig.
Dus het is wel handig om die shit ff op te zoeken voordat je mics aanschaft.

Verder:
Ik zou eerst een piano kopen en daarna wat uitproberen.
Gewoon wat lenen het en der.


Ow voor ik het vergeet: een voldoende goed antwoord op de laatste vraag in je post is: TWEE
 
Afhankelijk van de ruimte gebruik ik bij een vleugel in ieder geval 2 setjes mics. En dit gaat voor een upright eigenlijk ook wel op. 1 setje vlak boven de snaren boven het hoge en lage register voor een goed direct geluid en een ortf setup +- 1,5 tot 2 meter van de piano af waar die goed in de ruimte klinkt (in het geval van een vleugel (meestal in de richting van de inham in de kast) voor een ruimtelijk geluid en daarna in je DAW de setjes balanceren naar smaak. Voor de close mics heb ik groot en klein membraam condensators gebruikt en voor de veraf mics meestal klein membraam condensators.
 
Back
Top