Logic X, Midi Continue en externe hardware

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
9 december 2002
Berichten
7.299
Locatie
la côte belge
Iets wat ik om de zoveel jaar eens probeer: "muziek maken met de computer".
Deze keer uit noodzaak wegens een remix van een track die tempo mapping nodig had om in sync te houden met de rest.

Echter tot de vaststelling gekomen dat Logic enkel een Midi Start wil sturen aan het begin van de track, voor de rest werkt het met SPP en Midi Continue. Cubase heeft als ik het goed herinner een instelling om ipv Midi Continue altijd Midi Start te sturen, in Logic is een dergelijke instelling onvindbaar.

De bedoeling is om een Roland TR-707 mee te laten lopen. Deze herkent geen SPP. Kan wel Midi Continue doen, maar daar wordt ik niet echt vrolijk van (tijdens editen aan een track is dit onwerkbaar).
Ik wil dus gewoon altijd Midi Start sturen, ongeacht de positie in de track (zorg ik zelf wel dat de playhead juist staat).

Wat zitten rondzoeken en de enige oplossing dat ik zag was MidiPipe
Maar dan vrees ik voor midi timing problemen? Ik was nu net redelijk tevreden dat alles strak klonk.

Zelf kan ik nog enkele mogelijkheden bedenken:
- dinsync met SyncUnitDC via motu audio outs en dan in x0xb0x omzetten naar MIDI
- midipal met Lauterzeit firmware aanschaffen (dan werkt het perfect met SPP)

Maar.. dat lijken me allemaal dwaze workarounds, die _hoewel ze zullen werken_ toch behoorlijk omslachtig zijn voor iets wat m.i. out of the box mogelijk moet zijn.

Nog mensen met dit probleem? Hoe gaan jullie ermee om?
 
...
Echter tot de vaststelling gekomen dat Logic enkel een Midi Start wil sturen aan het begin van de track, voor de rest werkt het met SPP en Midi Continue. Cubase heeft als ik het goed herinner een instelling om ipv Midi Continue altijd Midi Start te sturen, in Logic is een dergelijke instelling onvindbaar.
...
Als het via de Environments loopt, kun je daar mss de Midi Continue omzetten m.b.v. een transformer.
P.s. in Logic is het logisch Midi Continue = Midi Continue en niet Midi Start = Midi Continue.
Zelf kan ik nog enkele mogelijkheden bedenken:
- dinsync met SyncUnitDC via motu audio outs en dan in x0xb0x omzetten naar MIDI
Ik vrees dat dit veel minder strak zal verlopen dan die MidiPipe...
 
Als het via de Environments loopt, kun je daar mss de Midi Continue omzetten m.b.v. een transformer.
P.s. in Logic is het logisch Midi Continue = Midi Continue en niet Midi Start = Midi Continue.
Ik zie daar niet direct realtime staan
Echter mss wel mogelijk, doch ik meen ergens gelezen te hebben gisteren dat Realtime messages in de environment niet werkt. Ben niet zo ervaren ermee dus als iemand het weet :halleluja


Zelf kan ik nog enkele mogelijkheden bedenken:
- dinsync met SyncUnitDC via motu audio outs en dan in x0xb0x omzetten naar MIDI
Ik vrees dat dit veel minder strak zal verlopen dan die MidiPipe...
Waarom? de dinsync is sample accuraat en veel strakker dan gewone midi clock. De omzetting in de x0xb0x (met n0nx0x2) gebeurd ook volgens een redelijk snelle en stabiele wijze. Volgens mij zal het resultaat superstrak zijn, is in principe hetzelfde als wat units van Innerclock Systems doen, dus moet wel goed zijn. Ik heb (voorlopig) weinig zin om het zo aan te gaan sluiten allemaal, maar als er geen softwarematige oplossing is zal het zo verlopen.
 
Als je in Logic Cycle mode aan zet, dan kan je die gele "loopbar" bovenin, verplaatsen naar waar je wil en dan zal Logic een midi start uitsturen als je op spatie drukt. Is dat wat je wil?
 
Als je in Logic Cycle mode aan zet, dan kan je die gele "loopbar" bovenin, verplaatsen naar waar je wil en dan zal Logic een midi start uitsturen als je op spatie drukt. Is dat wat je wil?

Hij stuurt jammer genoeg ook een continue :(
 
TIP.
Waarom stuur je de TR707 voices niet gewoon aan met MIDI ?
(Export je pattern naar de DAW en stuur dit terug uit ...)

Idd een optie dat ik al overwogen heb. Reden dat ik het niet doe ik omdat ik andere zaken in de keten hangen heb die geen midi noten ontvangen. Ik ben idd begonnen met de 707 maar daar ga ik het niet bij laten ;)

Wat ik ook nog zal proberen, midi sync uitzetten en eens kijken wat ik kan doen met die nieuwe functie die je toelaat Midi Plugins te scripten. Eventueel kan ik daar gewoon een clock mee genereren die enkel begint aan het begin van een bar, en nooit "continue" stuurt.

Kan er nog steeds niet om heen dat een DAW die zoveel mogelijkheden heeft zoiets simpel die al eeuwen in Cubase zit niet kan :stupid
 
Idd een optie dat ik al overwogen heb. Reden dat ik het niet doe ik omdat ik andere zaken in de keten hangen heb die geen midi noten ontvangen. Ik ben idd begonnen met de 707 maar daar ga ik het niet bij laten ;)

Wat ik ook nog zal proberen, midi sync uitzetten en eens kijken wat ik kan doen met die nieuwe functie die je toelaat Midi Plugins te scripten. Eventueel kan ik daar gewoon een clock mee genereren die enkel begint aan het begin van een bar, en nooit "continue" stuurt.

Kan er nog steeds niet om heen dat een DAW die zoveel mogelijkheden heeft zoiets simpel die al eeuwen in Cubase zit niet kan :stupid


het domste was toen logic in v8 sync to midi clock liet vallen, logic kan alleen nog maar slaven aan MTC

Die tip van Arv al eens geprobeerd met midi song positioner uitzetten in sync prefs?
 
het domste was toen logic in v8 sync to midi clock liet vallen, logic kan alleen nog maar slaven aan MTC
mja dat snap ik nog wel, heel de audio engine hangt daar aan vast en heeft veel meer nodig dan 24 pulses per kwartnoot.
ze konden het erin laten, maar het kan theoretisch nooit goed werken, probeer maar met een andere DAW die het wel toelaat, niet strak te krijgen.

Die tip van Arv al eens geprobeerd met midi song positioner uitzetten in sync prefs?

Er is een setting "allow to send song position pointer while playing"
dat zal echter niets veranderen
 
Hmm, maar als ik dat hier doe dan zie ik dat mn drumcompu's, die in aan Logic heb hangen, keurig meelopen. Heb je de 707 in song mode oid?

Nee, gewoon pattern play

De eerste keer gaat het goed, de tweede keer start hij op van het punt waar ik op stop geduwd had.

Welke drumcompus hangen er dan aan? mss zijnt er die SPP ontvangen?
 
Nee, gewoon pattern play

De eerste keer gaat het goed, de tweede keer start hij op van het punt waar ik op stop geduwd had.

Welke drumcompus hangen er dan aan? mss zijnt er die SPP ontvangen?


Bv de RS7000, TR-8 en de AR. Ze begonnen alle elke keer als ik weer op spatie drukte vanaf het begin.

*edit
Net nog even getest. Sterker nog, de TR-8 loopt ook in non-cycle mode keurig mee en na pauze loopt ie gewoon sync mee.
Ik heb de settings even bijgevoegd, misschien heb je er wat aan..
 

Attachments

  • midi1.jpg
    midi1.jpg
    35,3 KB · Bekeken: 105
  • midi2.jpg
    midi2.jpg
    36,7 KB · Bekeken: 108
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook altijd problemen met logic. Ben al zo vaak bezig geweest om het sync te krijgen. Met jou plugin gaat het wel redelijk maar een stukje muziek loopen gaat dan weer niet om het met din sync te laten lopen.

Enige wat ik fatsoenlijk krijg is met Ableton en die via midi clock uit mijn 707 aan de sturen en de rest van mijn x0xen met din sync van uit de 707 te laten lopen. Tis niet mijn favorite oplossing maar dit is het enige wat werkt hier.
 
Back
Top