MIDI => DINsync (x0xb0x, Doepfer MSY2, ...)

mikeandrews

Meer knopjes! Meer! Meer!
Lid sinds
14 juni 2002
Berichten
1.001
Locatie
Amsterdam
Ik zit met het volgende probleem. Een Mac met Logic Pro 8 stuurt MIDIclock naar een x0xb0x. Deze stuurt weer DINsync naar een TR-808.

Op zich als ik in Logic de eerste keer op start druk werkt alles prima. Ook als ik Logic even buitenspel zet en gewoon de x0xb0x als master gebruik voor de TR-808 werkt het perfect, telkens als ik op 'run' druk op de x0xb0x gaat de 808 keurig vanaf stap 1 in z'n pattern lopen.

Maar... (<- daar is die dan, de onvermijdelijke maar ;))

Als ik Logic heb gestart en gestopt, en ik start Logic dan opnieuw dan gebeurt er het volgende:

* de x0xb0x loopt keurig vanaf stap 1 in de pattern in sync
* de TR-808 gaat verder vanaf waar hij het laatst gestopt is (wel in sync overigens)

De oorzaak van dit probleem schijnt te zitten in het feit dat Logic niet zozeer een MIDIclock 'start' signaal verstuurt, maar een song-position-pointer en een 'continue' signaal. Sommige Kenton converters hebben een speciale optie 'continue=start' die er kennelijk voor zorgen dat als Logic een 'continue' uitstuurt dat het DINsync apparaat een 'start' krijgt, maar dit heeft de x0xb0x met de standaard firmware niet. En sommige MIDI naar DINsync boxjes sturen gewoon altijd een echte 'start' zodra een kloksignaal binnenkomt.

Mijn vragen:
1) ziet iemand een handige workaround/oplossing hiervoor binnen Logic? Ik heb t/m de gevreesde environment gekeken of ik met een monitor en een miditransformer iets kon doen maar ik kom niet tussen Logic en het MIDIclock uit signaal.
2) weet iemand toevallig van een aangepaste x0xb0x firmware die dit probleem verhelpt?
3) weet iemand een goedkope MIDI => DINsync converter die dit probleem niet heeft? Die Doepfer MSY-2 bijvoorbeeld? Om nou weer honderden euro's uit te geven aan een hele uitgebreide Kenton MIDI->CV converter alleen hiervoor zie ik ook niet zo zitten.
4) ik kwam hier ergens op het forum een sync truc tegen met een gratis AU instrument dat pulses naar een DC-output geluidskaart stuurt via een zelf te solderen jack naar DIN kabel. Nu heb ik twee Motu 828's. Werkt dit met een Motu 828, en doet het behalve sync ook actief iets met start/stop op de juiste manier?

Bedankt voor het meedenken :)
 
als je 2 motu's hebt is de Audio Unit voor dinsync zeker aan te raden. stay tuned voor nieuwe versie binnenkort (incl. shuffle).
Via midi en dinsync converter kan het nooit even goed werken.

Din Sync continue gebruik je best niet, werkt toch niet met alles.



check even de options in logic,
"logic pro">"preferences">"midi">"sync"
[] allow to send song position pointer
 
Thx, die "allow to send SPP" functie maakt helaas geen verschil in dit verhaal. Ik ga z.s.m. eens met de soldeerbout in de weer :)
 
als je zo'n kabel maakt, maak beter van de eerste keer een box met splitter
dan kan je 808 en x0x er gewoon op inpluggen, en kan je gewoon standaard kabels gebruiken


edit:
overigens ivm je oorspronkelijk probleem, kan je gewoon een midi/dinsync kabel gebruiken waar het "continue" draadje niet inzit

syncable.gif
 
overigens ivm je oorspronkelijk probleem, kan je gewoon een midi/dinsync kabel gebruiken waar het "continue" draadje niet inzit

Hmmm... maar als Logic alleen een 'continue' uitstuurt (die kennelijk werkt) dan start 'ie helemaal niet meer toch? Of zou je de 'continue'-draad samen met de 'run' draad aan pin 1 kunnen solderen aan de kant van de 808?
 
allemaal niet nodig.


die continue in logic is een midi start signaal met song position pointer denk ik, niet te vergelijken met de continue in dinsync
 
Nou allemaal onderdelen besteld om bovenstaand soldeer projectje eens uit te proberen en wat denk je? Van het weekend een OSX update geinstalleerd (zag wel iets van pro-application support voorbijschieten geloof ik) en het werkt (zonder enige andere verandering) als een tierelier :S

Snap er niks van, ben er wel blij mee :)
 
Hey dat is een mooie tip zeg! Bedankt !
Ik heb 2 motu travelers en gebruik dus expert sleepers om mijn analoge "muur" aan logic te hangen. Maar voor een geleende 808 en 303 gebruik ik
nu een doepfer msy2. Ik krijg de 808/303 maar niet draaiende aan de sync van logic met de MSY2.
Met een 808 met een kentonkit er in werkt t wel gek genoeg. DE MSY lampjes lichten op zoals i hoort. Kabels ook gecheckt.....
Is er iets dat ik over het hoofd zie met die MSY2?

Ik ga iig morgen een jack naar midi kabel maken en jouw AU uitproberen!
Een stereo jack naar midi/dinsync plug. Kan die sterojack gewoon in een analoge mono jack output van een traveler ?
en heb je per apparaat 1 jack out cq AU / logic channel nodig?
 
Hey dat is een mooie tip zeg! Bedankt !
Ik heb 2 motu travelers en gebruik dus expert sleepers om mijn analoge "muur" aan logic te hangen. Maar voor een geleende 808 en 303 gebruik ik
nu een doepfer msy2. Ik krijg de 808/303 maar niet draaiende aan de sync van logic met de MSY2.
Met een 808 met een kentonkit er in werkt t wel gek genoeg. DE MSY lampjes lichten op zoals i hoort. Kabels ook gecheckt.....
Is er iets dat ik over het hoofd zie met die MSY2?

heb je de 808 wel van de midi gehaald want dinc is analoog en midi is digitaal. dat werkt dus niet het zelfde

waarom heb je eigenlijk een msy2 als er al midi in zit. weet je ook of dat je deze kenton kan switchen tussen dinc en midi

Ik ga iig morgen een jack naar midi kabel maken en jouw AU uitproberen!
Een stereo jack naar midi/dinsync plug. Kan die sterojack gewoon in een analoge mono jack output van een traveler ?
en heb je per apparaat 1 jack out cq AU / logic channel nodig?

ik heb dit stukje drie keer gelezen maar snap er echt niets van. ik kan je hier bij niet helpen of was het geen vraag.
 
:) als ik t teruglees snap ik wel waarom je er geen touw aan vast kunt knopen.
Sorry voor de wartaal. ;)
Ik heb inmiddels na wat gepiel met de dipswitches van de MSY de sync met logic aan de praat met de non kenton 808. Ik heb ook nog een andere 808 met een kenton kit staan.

Mijn vraag ging over de jack naar midi/din sync kabels voor de din sync AU.
Ik zie een plaatje met twee mono jacks. Links en rechts. en een stereo jack als andere optie. Ik ontdekte net een filmpje met de uitleg over de stereojack. Die is nl voor de headphone ou van de motu bedoeld.

Mijn vraag gaat nu over die duiding van de mono jacks. Links en Rechts. Dat verward mij enigzins. Hoe moet ik dat interpreteren? Ik neem aan dat je de Dinsync AU naar 1 audio output van de motu stuurt en dat die dan naar de dynsync plug gaat en dat je voor een tweede apparaat ( bv 303 ) een andere analoge out op de motu liest ( een tweede logic channel met een tweede dynsync AU )
hoop dat dit geen wartaal meer is voor jullie. ;)
 
Sync Unit DC gebruikt een stereo kanaal, vandaar de duiding L & R.
1 analoge mono out gebruik je voor het klok signaal ( = clock pulse )
1 analoge mono out gebruik je voor het run signaal ( = start / stop )
Aangeraden wordt om de headphone out te gebruiken ( is stereo ), dan "verlies" je geen 2 outputs.

Hoe te interpreteren: stel dat je output 3&4 gebruikt, dan is 3 L en 4 R.
zo moeilijk is het niet. en als het niet werkt (...), gewoon kabels omswitchen ;)
Je gaat heus geen schade veroorzaken door per ongeluk te missen.

Je gebruikt slechts 1 logic kanaal (die stereo is)
Gewoon proberen, je maakt het moeilijker dan het is :)

DINSYNC uit de motu kan je gerust in 4 splitsen zonder probleem.
 
:) Ok dauidelijk. Ik ga de headphone out gebruiken.
Ik kan mijn cv gate motu headphone out mooi gebruiken. Doe ik toch niks mee!
Ik denk meestal ...zo simpel ...dat kan haast niet....had ik met wiskunde ook altijd last van op school.:D
 
Back
Top