Kyma X - Pacarana

Rutger hoe staat het met je stuk over kamfilters?

Hier een Delay met 5 kamfilters:
 

Attachments

  • Comb filters Delay.jpg
    Comb filters Delay.jpg
    24,7 KB · Bekeken: 149

Attachments

  • PulseOsc into Voice.jpg
    PulseOsc into Voice.jpg
    34,3 KB · Bekeken: 134
  • PulsOsc into Voice.wav
    5,7 MB · Bekeken: 141
Resonator/Exciter (RE) Analysis

RE analysis is an alternative form of spectral analysis that employs subtractive,
rather than additive, synthesis as the resynthesis technique. The result of an RE
analysis is a spectral envelope in the form of a file containing filter parameters
that are updated over time. When you feed a broadband signal into this filter,
you hear the spectral envelope of your original sample imposed on the broadband
input. RE synthesis is similar to the idea of vocoding with one important
difference; a vocoder uses a large number of simple bandpass filters, whereas
RE synthesis uses one filter that has several (time-varying) peaks in its
response.

Nothing happens in the absence of noise 1:

Na het aanmaken van een RE file die als wavetable voor de Reresonator fungeert:

REResonator

Filters Category
This is a time-varying filter whose coefficients have been derived by analyzing a digital recording (a "sample") using
the RE Analysis Tool. RE (resonator/exciter) analysis assumes that the sound was produced by an excitation signal
feeding into a resonator. This Sound is the resonator and its input is the excitation.
The most striking results occur when the analyzed signal is from a source whose resonances change dramatically
over time (e.g. human speech, singing, instruments like the didgeridoo, mouth harp, or tabla). For analyses of
instruments or other sound

In het audio voorbeeld hoor je dat ik met de frequentie van de oscillator speel, dit veranderd de snelheid van de spraak.
 

Attachments

  • Nothing happens in the absence of noise 1.jpg
    Nothing happens in the absence of noise 1.jpg
    39 KB · Bekeken: 135
  • Nothing happens in the abesence of Noise 1.wav
    5,1 MB · Bekeken: 167
Stel nu dat is met de hand door de wavetable loop. Dan kan ik op welk willekeuring moment stoppen of de spraak wavetable stilzetten.
Wat resulteerd in een 'hold' op de filtercoëfficiënten.

Nothing happens in the absence of noise 2:
 

Attachments

  • Nothing happens in the absence of noise 2.jpg
    Nothing happens in the absence of noise 2.jpg
    30,2 KB · Bekeken: 138
  • Nothing happens in the abesence of Noise 2.wav
    4,3 MB · Bekeken: 168
De filtercoefficienten veranderen niet bij tijdopschaling; alleen het aantal samples dat je naar het LPC-filter stuurt wordt groter of kleiner.
 
Even wachten, bedoel je dat er alleen sneller 'piekpunten' ontstaan?
"a time-varying filter whose coefficients have been derived by analyzing a digital recording":
dit betekend toch dat ik door deze coefficients kan 'scrubben'?

Wavetable
This is a table of time-varying filter coefficents produced by the RE analysis. Use the RE Analysis Tool to create your
own sets of filter coefficients.

TimeIndex
This determines where to read from the sequence of filter coefficients. A value of -1 reads the beginning set of
coefficients, and a value of 1 reads the last set of coefficients. A FunctionGenerator whose wavetable is a FullRamp
will go through the coefficients in time order. To go through the coefficients at the original rate, set the duration of the
FunctionGenerator to be the same as the duration of the original, analyzed sample. Use longer or shorter durations
to stretch or compress time.
 
Wat ze hier bedoelen met "Resonator/Exciter (RE) Analysis" is natuurlijk niets anders dan LPC: een parametrische spectraalanalyse. Dit is een frame-gebaseerde techniek: neem een kort geluidsfragment en reken dat om naar een filter (d.w.z. een aantal filtercoëfficiënten). Een lang geluid wordt dus opgedeeld in een set van frames, die elk een uniek, eigen filter opleveren.
De filtercoëfficiënten kunnen niet veranderen! De resultaten van de analyse-fase zijn statisch, tijdinvariant. Wat wèl kan (en wat waarschijnlijk ook gebeurt) is dat er in de synthese-fase een lineaire interpolatie plaats vindt tussen de filtercoëfficiënten van twee naburige frames. Ik doe dat in elk geval in WaveWizard. Zou je niet interpoleren dan zou de output rauw en granulair gaan klinken. Dus ja, er wordt in de synthese-fase uit statische filters iets tijdvariants gebrouwd, daar heb je wel gelijk in. Maar dat neemt het hap-hapkarakter van de analyse niet weg. Na elk frame begint LPC weer als een pasgeboren baby: het heeft geen enkel idee van een verleden of een toekomst. Trekt ook geen "lering" uit het verleden. Het kan allemaal ook heel anders: denk aan het Kalmanfilter.
 
Biedt Kyma een keuze voor de cascade- en/of parallelvorm van het filter? En buisdiameters?
 
SyntheticSpectrumFromArray
Spectral Sources Category
Creates a synthetic spectrum from two arrays: an array of amplitude values for each track in the frame, and an array
of frequency values for each track in the frame (and, if SendBandwidths is checked, a corresponding array of
bandwidths for each of the tracks as well). A SyntheticSpectrumFromArray should be fed to an OscillatorBank,
FormantBankOscillator, or VocoderChannelBank in order to synthesize the partials, formants, or bank of vocoder
filters. The SyntheticSpectrumFromArray produces a set of envelopes for controlling the parameters of an
OscillatorBank, FormantBankOscillator, or VocoderChannelBank.

Op de foto (zie beneden) 1 van de Spectra en hoe dat is ingericht: Amplitudes, Fequenties en Bandwidths. Verder een random invulling van de 'voice' spectra:
 

Attachments

  • Argument.jpg
    Argument.jpg
    41,8 KB · Bekeken: 129
  • Atrificial Speech.wav
    8 MB · Bekeken: 152
Stel dat je een zang spectrum in 128 sinusbank kan stoppen:

SpectrumInRAMLog

This Sound is used only as the Spectrum input to an OscillatorBank.
It reads an analysis file that contains a series of spectra indexed by TimeIndex. It outputs a spectrum as a sequence of (amplitude,frequency) pairs on every sample tick for nbrPartials samples. After nbrPartials samples, it starts over again from the fundamental and outputs the entire spectrum again.

OscillatorBank

Generates the sum of several oscillators on the specified waveform, each with its own frequency and amplitude envelope.

NbrOscillators
This is the number of oscillators that will be added together. Each oscillator is associated with a partial from the time-varying spectrum given in the Spectrum field.

Met de patch en de Deauft sound:
 

Attachments

  • 128 partials Freq Scale.jpg
    128 partials Freq Scale.jpg
    39,1 KB · Bekeken: 139
  • 128 partials default.jpg
    128 partials default.jpg
    84,8 KB · Bekeken: 131
  • 128 partials default.wav
    1,4 MB · Bekeken: 143
Een andere test.
Afgelopen voorbeelden bestond de Oscillatorbank uit 128 sinussen die het spectrum van de zang aannamen.
In het volgende voorbeeld heb ik de sinus vervangen door een vrouwenstem:
Laat Harry Potter nu maar komen ;)
 

Attachments

  • Funtest patch.jpg
    Funtest patch.jpg
    24,7 KB · Bekeken: 129
  • Funtest.jpg
    Funtest.jpg
    87,9 KB · Bekeken: 126
  • Funtest.wav
    2,7 MB · Bekeken: 162
Back
Top