Kyma X - Pacarana

De maat der dingen.........
Leo Blokgolf (medewerker van TV programma 'De Wave Dramt Door') was zo aardig te reageren op mijn werk in de synthcontest2018 draad.
Gezien de TV presentaties en programma's weet deze Leo goed maat te houden in het 'Macro-time' 4/4 werk.
Moeilijker moeten we het dan ook eigenlijk niet maken!
In deze draad had ik het al gehad over de verdichtingen van tijd als emotie: de curves, van spanning en ontspanning........!

"in feite is die hele sturing en opbouw/structuur van spanning en ontspanning ook het meest essentieel in pop, klassieke en andere muziekstijlen. zelfs in moderne house zijn de climaxen waar het hele stuk over gaat." - Leo

Lastiger wordt het dan ook wanneer we, net als in b.v. Mictrotonaliteit, ritme ook in microtijd gaan gieten.
En zeker in een non lineair tijds denken. Dan raakt Leo de 'tel' kwijt.

Een video waar non lineair ritme afgezet wordt tegen een 4/4. In Macrotijd met variaties:



rare hoor! je kent Leo totaal niet en dan toch deze wat persoonlijke afkeurende toch wel wat arrogant overkomende reactie

Leo Bloknoot heeft netjes , naast conservatorium jazz afdeling, zijn studie muziek technologie als autonoom componist (en tevens veel onderzoek met bouw van softwarematige random muziekgeneratoren) ooit mogen afronden . tijdens deze studie heeft hij ook onderwijs gehad in computer en elektronische muziek. In deze lessen werden aan de hand van de geschiedenis van de elektronische muziek de meest belangrijke pioneerstukken beluisterd, besproken en geanalyseerd. en als lesopdracht moest Leo ook een stuk van Stockhausen (kontakte) bestuderen en analyseren.

Leo weet echt wel iets af van een en hem zo maar wegzetten als een of ander nitwit die niet verder komt dan een 4/4 maatsoort-je is van geen enkele waarde en loos.

ik geef kritiek op je muziek en daar heb je duidelijk moeite mee. laat het toch, ik vind je muziek qua vorm helemaal niks en ik kan er niets mooiers van maken. misschien had je er iets mee gekund maar lijkt meer alsof je je aangevallen voelt.... maar goed jij ziet die dingen blijkbaar niet en misschien een ander ook niet, dus niets aan de hand, toch?.
maar ik vind zelf dat het los zand is, ik kan er niks mee. ik kan het niet volgen..1000x excuses! sorrie! mijn hart wordt niet geraakt door al die diep verborgen micro-algoritmen

1 2 3 4 hoedje van papier! :okdan:
 
MarsMusica, excuus voor mijn gepikeerdheid. Van de 'echt Leo' krijg ik acuut een allergische reactie.
De oppervlakkigheid van zijn programma's vind ik tenenkrommend.
En hier kan de beste man waarschijnlijk niets aan doen omdat het tegenwoordig allemaal in 'Jip & Janneke - taal' moet.
Dus kan mijn gepikeerdheid ontstaan zijn door het 'format' wat hier aan kleeft.
 
ja, ik snap het! en we zijn allemaal wel eens gepikeerd. ik ben er een ster in.

ik gebruikte zijn naam , Leo blokhuis ( aangepast naar Leo Blokgolf vanwege dit forum), ook juist om mijn geschreven reactie op je
contest-inzending een beetje te bespotten..omdat ik er een beetje een soort Leo-BLokhuis verhaal van maakte (enigszins)

het is misschien ook wel zo dat bij bepaalde elektronische muziek het niet meer gaat om het geheel als stuk/kunstwerk maar eerder om
ten eerste het idee, concept, algoritme en dergelijke wat er achter zit en ten tweede het resultaat wat dat oplevert.

het is ook vaak een soort onderzoek, experiment.
 
Ik zette je nietweg als nitwit. Jij had het over popmuzieken aanverwant. Daar heb ik niet zo veel mee.
Op de HKU website lees ik dat dat men verder kijkt dan waar de muziek ophoud.
Das mooi dan :okdan:

probleem is soms de communicatie via tekst, ik haalde er misschien popmuziek bij maar koppelde dat zelf totaal niet aan jou stuk. dat had ik wat minder blokhoofd-achtig
en duidelijker los van het geheel kunnen uitleggen misschien...maar lastig,,,je tikt spontaan wat en een ander gaat toch meteen interpreteren. kan niet anders!

HKU was een perfecte studie voor me. ik kwam met alles in aanraking. van studio werk, compositie, akoestische instrumenten tot elektronische en computermuziek!
probleem is dan wel weer dat ik bijna alles even interessant vond
 
Na van de groten in elektronische muziek te zijn onderwezen (Gottfried Michael Koenig, Werner Kaegi, Frits Weiland, Jaap Vink, Paul Berg, Kaija Saariaho en Phillipe Manoury) kwam ik voor privé lessen bij Dick Raaijmakers terecht. Min of meer bij toeval. Dick noemde zichzelf geen componist. Muziek was voor hem een te smal veld om zich in te bewegen. Hij deed zijn eigen ding. Vandaan dan ook mijn eigen onderzoek. Dus wat ik ook doe, het is altijd op de intersectie van iets omdat wat ik doe grensverleggend is. Mijn regels, mijn zoektocht naar schoonheid. Je mag het filosofie, kunst, muziek noemen. Het is concept. Een vorm, geboren uit experiment en daarom juist afwijkend van de norm.

Het concept wat ik in de contest plaatste gaat, behalve over het opwekken van dit soort klanken, ook over hoeveel informatie nodig is in timbre/tijd om betekenis te krijgen. Zoals we weten, komt deze informatie voort uit z.g.n. transients. De tijdsduur kan variëren tussen een klein onderdeel van een periode, van 1 usec tot 3 of 4 milliseconden. De betekenis van deze 'articulatie' is identiteit. Deze aanzet in klank maakt dat men instrumenten in de hersenen kan onderscheiden. In dit geval een nieuw soort instrument/trillingsmaker........

 
Last edited by a moderator:
Vaak wordt mij gevraagd hoe het is om in KYMA te werken.
Nou....zoiets als op de foto maar dan minder arbeidsintensief :)

patching.jpg
 
Het binnen de lijntjes kleuren kennen we allemaal. Keurig geleerd van een leraar en/of onze studie.
De componist Debussy kleurde buiten deze lijntjes. O.a. door bitonaliteit (het gelijktijdig samengaan van twee of meer verschillende toonsoorten en/of toonaarden), ook in deze draad beschreven.
Een uitspraak van hem:
"Ik probeer 'iets anders' te doen - een soort realiteiten - wat door imbecielen 'impressionisme' wordt genoemd".
Met de Lissajous functie kunnen ook midi noten gemoduleerd worden:

 
In het verleden hadden we fikse ruzies zodanig dat de moderator ons verbood toen nog met elkaar in contact te komen hier.Maar zovele jaren later en nu op pensioen,nu ik eigenlijk de hele dag tijd heb om met m'n eigen klanken te maken bezig ben(toen was ik een rompler speler),begin ik beter te begrijpen de inhoud die je brengt,over wat klank,toon,geluid is(toen ging het over de muzikaliteit),en wat je er mee kunt doen.Hoe de mens toch in tijd van gedachten kan veranderen,ik denk in het onderbewuste er al interesse was.
Nu vraag ik me af wat je ervan vind over de nonlinearlabs C15,is dit een bruikbare synth om met klanken bezig te zijn?De klanken boeien me uitermate,en zeker betaalbaar,nu je deze synth maandelijks kan afbetalen?
 
Beste Sinew,

De C15 is een zeer bijzonder instrument.
Fantastisch voor een keyboard speler.
Gemaakt om te bespelen met een pianistsche achtergrond. Met prachtige klank mogelijkheden.
Ik zal Federico weer eens bellen hierover.
Hij demonstreerd dit instrument. Eerder deed hij dit voor Nord.
http://www.federicosolazzo.com

Ik kom er dan ook nog op terug.
 
Beste Sinew,

de C15 is echt een bak voor instrumentalisten.
Met de synthese techniek aan boord, kamfilters met exciters, kun je zeer realistische snaar/tokkel instrumenten nabootsen en zelfs niet bestaande zelf verzinnen.
Maar is dit wat je wilt?
Ook geen midi, sequencer, LFO's met Sample&Hold......
Dan komt het er echt op aan hoe je live speelt en weinig synthese technieken om mee te experimenteren.

Nog even een p.s.
Het was niet ons, maar jou verboden om contact met mij te hebben vanwege de scheldpartijen die mijn werk bij jou losmaakte. Dit wil ik even helder hebben hier.

Nu ben ik niet een rancuneus persoon.
Vandaar mijn antwoord.
 
Het meest opvallende van de C15 is de PM synthese. Hierdoor krijgt de klank een akoestisch gevoel. Naast FM, subtractieve synthese is dit echt een meerwaarde.
Ook de feedback functie geeft meer mogelijkheden. Denk b.v. aan het terug routen van signaal met een analoge modulaire synthesizer.
Hier is een plaatje waarbij je de routing kunt volgen per synthesis gedeelte(even met de muis-cursor op klikken om te schakelen)

https://www.nonlinear-labs.de/produc...gine_over.html
 
Voor de C15 graag een eigen draadje maken.

Weer terug naar Kyma, waar deze draad over gaat.
Carla en Kurt schreven Kyma X Revealed!
The best way to familiarize yourself with Kyma and all of its possibilities...


webbookCover.jpg - Click image for larger version  Name:	webbookCover.jpg Views:	1 Size:	14,5 KB ID:	3673422


Kyma X Revealed! guides you through every aspect of the powerful Kyma X sound design language. Bursting with step-by-step tutorials, tips, shortcuts, and sound design techniques, the book is written in an entertaining style that makes it fun and informative for the novice and power user alike.

Even if you are new to Kyma, you'll quickly learn how to process your own voice, morph, cross-synthesize, and granulate sound within the first section. Kyma veterans will be happy to find a wealth of new material documenting recent additions in the latest release. Advanced users will be excited to discover extensive new chapters on programming and scripting in Kyma.

Hier te downloaden voor geïnteresseerden.
 
Back
Top