Kyma X - Pacarana

Zoals ik al schreef, het heeft alles met waarneeming te maken. Sommigen zijn hier niet zo goed in. Wel erg bedankt voor je input Furious5!
Zoals je hoort, gaat het om 2 'zinnen' met dat faxmodem.
Ikzelf vond het niet op mijn laatste voorbeeld lijken. Eentonig.
Voor jouw speciaal heb ik het 3 octaven naar beneden gepitched en ook 3x langzamer. Nu kun je beter horen dat het niet op elkaar lijkt en ook dat het om een andere context gaat.
 

Attachments

  • FaxModem zin 1.mp3
    3,9 MB · Bekeken: 147
  • FaxModem zin 2.mp3
    2,4 MB · Bekeken: 143
Laatst gewijzigd:
Wat muziek is wordt niet bepaald door de luisteraar.
Die kan alleen de context weergeven waarmee hij/zij bekend mee is.
Het luisteren vind dus plaats naar de maatstaven door neurologische verbindingen die in het verleden gemaakt zijn. Wat smaak bepalend is. En aan verandering onderhevig is door actief met muziek bezig te zijn. Met actief bedoel ik hier verdieping. Verandering van smaak. Naast deze neurologische verbindingen, kunnen groepsdruk en populariteit ook een rol spelen in smaakvorming.
De video die Furious5 hier plaatste was geen muziek, wel een object wat geluid maakte en een registratie hiervan.
Dit laatste, de registratie, kan als klankobject dienen om muziek mee te maken.
Zie Pierre Schaeffer:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pierre_Schaeffer
Een registratie van drie geluids objecten:
1/ Een oscillator met een zaagtand golfvorm met een luidheids contour door een envelope generator.
2/ Een strijkers akkoord met de zelfde luidheids contour.
3/ Een klank uit dit voorbeeld: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1980315&postcount=379
Het eind hiervan met de 140 copies klank met de zelfde luidheids contour.



Ze klinken alle drie verschillend maar als object zijn ze:
1/ Het zelfde
2/ Geen muziek.
De registratie van het geluid dat de ATLAS V raket maakte is ook geen muziek.
Maar wel ook zo'n klankobject.
Vanavond kun je luisteren hoe dit klank object een hele weg aflegt:
"ATLAS V ripples in SPACE"
http://www.concertzender.nl/programma/electronic_frequencies_412901/
 
Ik heb ook niet gezegd dat ik net zo goed als jij ben in het waarnemen van geluid, zo ver wil ik natuurlijk niet gaan. Toch een vraag... als dat faxmodem geluid (klinkt net zo a-muzikaal als jouw 'noise=melody=noise' voorbeeld) nu door een mens bedacht zou zijn, en in een sequencer was ingevoerd, zou dat voor jou dan wel muziek zijn? Dus een langgerekte sequence van noten, zorgvuldig door een mens achter elkaar gecomponeerd..


Zoals ik al schreef, het heeft alles met waarneeming te maken. Sommigen zijn hier niet zo goed in. Wel erg bedankt voor je input Furious5!
 
Laatst gewijzigd:
"Iets" kan niet amuziekaal klinken.
Je kunt wel spreken van dat sommige mensen amuziekaal zijn. Dit laatste is maar de vraag omdat muzikaliteit een heel scala van vaardigheden beslaat.
Verder ventileer je alleen jouw context hier. Dat faxmodem geluid is:
1/ bedacht door een mens
2/ het is een sequence
Of ik het als muziek zou vinden is niet belangrijk.
Er zijn stukken bedacht in deze context. Zie b.v. deze typewriter video:

 
Last edited by a moderator:
Nogmaals, wanneer ik het over context heb, het vertrekpunt van waaruit men luistert is belangrijk. Het voorbeeld met de typemachine is natuurlijk uit vervlogen tijden. Klassiek, te noemen. Deze was om te laten zien dat zoiets al bestaat. De moderne tijd heeft een zelfde behoefte maar met vernieuwde middelen. Voor de meesten zal dit als muziek in de oren klinken:

 
Ik schreef eerder dat Bach ook gebruikt maakte van Seeds. Alleen heette dat toen niet zo. Stel nu dat ik FaxModem zin1 neem als Seed data, een verzameling informatie. Met de eerder in deze draad beschreven ROM Tools plaats ik punten op bepaalde plaatsen (transients) en ga daar mee ik Kyma mee aan de slag. Deze data kan nu hoger/lager in toonhoogte, vooruit/achteruit per gedefinieerde afbakening herplaatst worden:

 
Last edited by a moderator:
Als afsluiter van dit Fax-gebeuren een omkering. Van Fax Drum klanken terug naar Fax modem achtige klanken op een granulaire manier. i.t.t. het voorbeeld van Furious5 is dit wel muziek. De voorbeelden van de techieken die ik hier gebruikte in dit verband, heb ik vaker toegepast en zijn terug in deze draad te vinden:

 
Laatst gewijzigd:
De vorige Xen Oscillator bevatte 8 X/Y breekpunten. Wat voor functie heet dat? Door de vlakken tussen deze punten steeds anders in te stellen veranderd de golvorm en krijgt de klank een wisselende harmonische inhoud. Wel blijft dit periodisch want na stap 8 herhaalt dit proces zich. Om dit proces nog duidelijker te laten horen een X/Y 15 traps golfvorm FM gemoduleerd:

 
Laatst gewijzigd:
Een mooi woord voor deze manier van synthese heet waveshaping.
xenakis_exemple11.php

Iannis Xenakis noemde dit DSS: Dynamic Stochastic Synthesis.
Een stuk wat hij in 1991 maakte met deze vorm van synthese:

 
De modulalatie van de fase en breekpunten gebeurde i.p.v. knopjes draaien met de functie:
((!FreqLow hz nn + ((!Spacing * (1 s tick randomWalkStartingFrom: 0 stepSize: !JitterF reset: !ResetF)) smooth: 1 s)) seed: ?VoiceNumber sqrt / ?NumberVoices / 3 sqrt) s / 1 s

De beweging die dit veroorzaakt kan b.v. ook gebruikt worden in Delay modules. Met piano klanken:

 
Wat is nu dat nut van al die chaos, seeds, etc.?
Vergeleken met de meeste muziek lijkt dit een ongecontroleerde klanken massa.
Wanneer we zoeken naar de systemen waarmee onze oren/hersenen bekend mee zijn lijkt het allemaal niet te kloppen. Het lijken allemaal stukjes geluid/klank willekeuring 'uitgestrooid' in tijd.

Er is een kunstenaar, Jason Pollock, die dat doet met druppeltjes verf:



Wat gebeurt hier? Hij smijt hier een patroon neer, duizenden keren herhaald in verschillende afmetingen. Vervang je de verf door 'druppeltjes' klank, dan ontstaat er een klank schilderij. Mischien wel niet met de functie:
((!FreqLow hz nn + ((!Spacing * (1 s tick randomWalkStartingFrom: 0 stepSize: !JitterF reset: !ResetF)) smooth: 1 s)) seed: ?VoiceNumber sqrt / ?NumberVoices / 3 sqrt) s / 1 s.
Dan wel één die daar erg op zal lijken.
 
Laatst gewijzigd:
"Iedereen kan dat" hoor ik al denken. Ja.......en nee. Zoals een handschrift deskundige, en sommige computer programma's, kunnen bepalen dat een handschrift van een en dezelfde persoon is, ontdekte de onderzoeker Richard Taylor dat dit 'handschrift' van Pollock in een formulle te vatten was. Sterker nog, hij kon namaak, dus gelijksoortinge doeken door mensen en zelfs apen geschilderd, onderscheiden van het echte Pollock werk. Pollock kwam pas na vele fases doorgelopen te hebben op deze vorm van schilderen.
 
De verdichting van patronen en variaties in grootte daarvan kan overweldiend zijn. Toch komen deze structuren, of texturen ook aan bod in de meeste muziek die we kennen.

De emotie van Chaos

Wanneer we worden geboren en ons hart klopt tot onze dood op 120 BPM hebben we een saai leven. Gelukkig zal dit ook niet gebeuren.

Binnen deze 120 BPM is er toch speelruimte te vinden. Toen ik mij, begin '90 r jaren bezig hield met Techno, onderzocht ik verschuivingen in ritme.
Nu met Kyma. Dit voorbeeld begint met 7 pulsen per maat in een loop van 16 maten. Ik verhoog alleen de verdichting en na het midden worden de verdeling kleiner naar 8 pulsen per maat en verminder ik de verdichting:

 
Back
Top