Lexicon 224 / 480L

Ga er toch echt maar één kopen, dus nog even puzzelen welke het gaat worden.

Ik zou voor de PCM 70 gaan dan als je multi-effecten wilt. Maar wil je de echte classic eighties hits Lexicon sound, dan de 200 met misschien nog wat andere goedkope bakken erbij. Voor mij is de Lexicon sound enkel de reverb die ik meteen kan herkennen, geen kat die een lexicon delay gaat herkennen denk ik zo.

De 200 is eigenlijk een road versie van de 224 zoals ze zeggen. Hij werd veel meegenomen naar concerten omdat ie zo stevig is tegenover de 224.
 
Ik zou voor de PCM 70 gaan dan als je multi-effecten wilt. Maar wil je de echte classic eighties hits Lexicon sound, dan de 200 met misschien nog wat andere goedkope bakken erbij. Voor mij is de Lexicon sound enkel de reverb die ik meteen kan herkennen, geen kat die een lexicon delay gaat herkennen denk ik zo.

De 200 is eigenlijk een road versie van de 224 zoals ze zeggen. Hij werd veel meegenomen naar concerten omdat ie zo stevig is tegenover de 224.

Volgens mij was er iets met de 200 waarom je voor een allround galm beter de de 300 of 480 moest pakken. Iets met pre delay of early reflections wat op de 200 mist. Sowieso vind ik dat bijna alle presets van de 300 op een of andere manier altijd blenden met je sound/mix.

de 200 is echt een killer op pad-sounds overigens.
 
Volgens mij was er iets met de 200 waarom je voor een allround galm beter de de 300 of 480 moest pakken. Iets met pre delay of early reflections wat op de 200 mist. Sowieso vind ik dat bijna alle presets van de 300 op een of andere manier altijd blenden met je sound/mix.

de 200 is echt een killer op pad-sounds overigens.

Ik heb geen enkel idee wat de 300 en 480 allemaal inhouden gezien ik van de vroeg jaren 80 sound hou. Tussen die weet ik niet te vergelijken, maar het zou goed kunnen ja. Ik weet alleen dat ik gek ben van de 200.

Een track van een album waar de galmen allemaal de 200 zijn over heel het album:

 
Amateurs... Koop toch gewoon een Bricasti... :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb geen enkel idee wat de 300 en 480 allemaal inhouden gezien ik van de vroeg jaren 80 sound hou. Tussen die weet ik niet te vergelijken, maar het zou goed kunnen ja. Ik weet alleen dat ik gek ben van de 200.

Een track van een album waar de galmen allemaal de 200 zijn over heel het album:

Para One - Love Ave - YouTube

Ken de muziek niet maar heerlijke compressie (en mooie galm:) ).
 
Ga voor een 300,niet 300L (omdat die (te) duur gaan) maar betaal niet teveel als de GALchip 3.5 er niet inzit (=random hall algo)

als je een 300 kan scoren zonder de Gal update ,geen zorg dan kan je een galchip kopen in uk voor zo een 150euro en die er instoppen (heb ik gedaan) (staat op ebay)

De gewone hall algo in een vroegere 300 rev klinkt trouwens ook uitstekend,heel diep,gruisiger,maar die ben je helaas kwijt als je update naar 3.5

(ter info,de 300L (toestel met remote dus) heeft zowiso de gal update)

het voordeel van de 300 VS de rest (300L/480L) is dat het goedkoper is ,geen lawaai van de 480L ventilator en je hebt toch een HEEL mooie random hall algo die anders zal klinken (voller en dieper) dan die in een PCM96 of de plugins,het klinkt iets anders als de 480L random hall maar je sounds zullen breedt genoeg klinken,wees gerust

ik heb 2x 480L en een 300,een PCM96 gehad (verkocht) en heb ook de lexicon plugins

de bricasti is een tegenvaller als je 'random hall algo style' verbs nastreeft,hij klinkt te echt..

voor een idee van 'random hall' luister naar Vangelis - Come To Me,de track verzuipt ervan,maar in goede zin dan wel
 
Laatst gewijzigd:
Bricasti is natuurlijk, maar de Lexicons zijn magie! En ik heb wel graag wat mysterie in mijn muziek.
 
Waarom altijd die fixatie op de 'Lexicon' sound?

Koop toch gewoon een kerk! :engel:

Er staan er toch genoeg leeg tegenwoordig.... :duivels: http://www.reliplan.nl/

P.S. en kom nou niet met het slappe excuus dat ie niet in je 19" rack past; waar een wil is, is een weg...
 
Tegen de 2000, maar niet erover.
 
Wat moet zo'n 300 dan ongeveer kosten :eureka:

een 300 rond de 1000euro ,soms minder,maar hou dus rekening met de GAL chip versie

een 300L tussen 1800e en 2500e,soms meer zelfs

goed om weten is ook dat als je een 300 hebt met de gal update je niet alleen de random hall algo hebt maar je 300 wordt een 'dual machine',dan heb je presets erin met 2 algo's tegelijk,maar je kan geen 2x random hall machines runnen,het is niet zo dat je 300 een 480L wordt
 
een 300 rond de 1000euro ,soms minder,maar hou dus rekening met de GAL chip versie

een 300L tussen 1800e en 2500e,soms meer zelfs

goed om weten is ook dat als je een 300 hebt met de gal update je niet alleen de random hall algo hebt maar je 300 wordt een 'dual machine',dan heb je presets erin met 2 algo's tegelijk

Ik vind de larc wel echt een pré eigenlijk. Snap dat je ook alles op het frontpanel van de 300 kan doen. Maar ik denk dat juist de larc deze bakken tot een hele creatieve, intuïtieve machines maakt. dat krijg je niet door met een paar buttons door menu's te scrollen en parameters in te tikken.
Hoemooi zou het zijn al mijn H3000 ook een soort van Larc had :luv:
 
peavey-pc-1600-x-478364.jpg


Ik heb deze hier nog liggen... wil er nog eens goed induiken hoe handig het zou zijn om hiermee de H3000 aan te sturen. Voordeel is dat de Peavey zowel MIDI CC als Sysex (met checksum) ondersteunt.
Toen ik 'm gebruikte voor de Lexicon (LXP-15 in dat geval) werkte het i.i.g. prima.
 
Onlangs een yamaha CS-50 gekocht, verkoper vermelde erbij dat als ik de echte VANGELIS sound eruit wilde halen ik ook nog eens een Lexicon 224 of 480L nodig had.
Nou zag ik een 480L op MP en ik schrok me rot, vraagprijs 4500 euro :?
Ik heb zelf een Lexicon PCM 80 en 90 (wat ook niet de minsten zijn), wat maakt de 224 en 480L nou zo speciaal wat deze vraagprijs rechtvaardigt :eureka:

Aangezien je mijn advertentie op Marktplaats tegen gekomen bent, zal ik ook maar even reageren.

Ik zou vooral goed luisteren naar het advies van Egres. De 480L is een hele mooie unit. Er zijn VEEL verschillende versies van, met uiteenlopende mogelijkheden. Vanaf (uit mn hoofd) software versie 3.0 heb je een aangepast moederboard nodig. Die zit standaard in machines met 3.0 of hoger, maar oudere machines kun je niet updaten. Vraag me niet waarom precies, maar de 4.1 versie is de meest gewilde versie. Daar kun je alle expansion boards in kwijt, en die heeft een bult "most-wanted" presets die in oudere versies niet zitten.

Is een 480 zn geld waard: Ja en nee. De belangrijkste motivatie om geen 224/300/480(L) te kopen: Kapot is kapot. Je moet dan op zoek naar n unit voor spare parts, en dat word t heeeeel erg duur. Daar staat tegenover dat een 480 (ik spreek even uit eigen ervaring), hele mooie volle reverbs heeft. De classic card (die is zeldzaam en gaat al voor tussen de 400-800 euro over de toonbank) heeft veel van de classic pop reverb settings. Denk bijvoorbeeld aan de Phil Collins reverb, of de typische 80's snare reverb. Het is gewoonweg een van de mooiste reverbs die er is. En consumenten zijn al tientallen jaren gewend aan "die sound", dus het klinkt ze ook meteen mooi in de oren.

Je kunt ook kijken naar een 960L. Die is wat cleaner, maar ook nieuwer, en er zijn nog spare parts voor te vinden. Das echt een beest van een reverb, en je hebt meteen 4 stereo reverbs in plaats van 2. Maar ook n 960 kan zo zn kuren hebben. In de praktijk gebruik ik vaker mn 960 dan mn 480, gewoon vanwege bedieningsgemak.

Ik denk dat je moet overwegen of t de moeite waard is om n oude lexicon te kopen. Verdien je geld met muziek maken? Dan is het zeker de overweging waard. Het geeft dan net n randje extra aan je tracks. Is het puur voor de hobby, en heb je geen high end speakers/audioconverters/akoestiek en andere zaken? Dan kun je veel beter eerst in die zaken investeren, en dan pas in n vintage reverb. Wat het kan zomaar zijn dat je er een koopt, en je een dag later met een kapotte unit zit. Dan heb je dus nog steeds helemaal niks, en geen geld meer.

Mijn 480 is overigens flink geprijst hoor. Dat komt omdat mensen toch altijd n bod willen doen, en ik hoef m zeker niet kwijt....
 
@pimpampeter

Goed verhaal, voetjes weer op de grond.
Leuke vraag, wat is in jouw ogen de best klinkende reverb HW of SW in vergelijking met je Lexicon480L?
 
Back
Top