Lexicon 224 / 480L

Waar heb ik nou geschreven dat je eender welk RANDOM HALL in eender welk 'reverb' doos kon programmeren?
Ik heb juist duidelijk aangegeven dat ik NIET WEET hoe de R880 vergelijkt met andere reverbs en de Lexicon 480; alleen dat je mooie dingen op kunt programmeren met de nodige kennis en geduld.

klopt,daarom ook de verduidelijking

De 480 is trouwens wel een effecten bak en niet enkel galm,wat je wel beweerde..

(het staat er ook in koeien van letter opgeschreven dat het een effect bak is :D )
 
De 480 is trouwens wel een effecten bak en niet enkel galm,wat je wel beweerde..

(het staat er ook in koeien van letter opgeschreven dat het een effect bak is :D )

Dat beweerde ik helemaal niet, ik schreef dat de ROLAND een galmbak is en geen effect unit; lees de tekst nogmaals hieronder:

"Hoe de Roland vergelijkt met moderne effect units en ook de 480 weet ik niet, maar die zijn ook voornamelijk galmbakken en géén effect units, echter als je het inzicht (in akoestiek e.a.) en het geduld hebt om ze zelf te programmeren......"

Ik begrijp wel dat je verkeerd hebt gelezen, maar misschien had ik het ook in koeien van letters moeten opschrijven :D
 
'True Stereo' processing is het 'geheim' achter de fameuze 480, 960,…

Dit kan je op een heel erg budget vriendelijke manier gaan nabootsen :
Men neme 2 goedkope Roland SE 50 effectjes die je beide aan telkens 1 output hangt. (dus 1tje gebruik je voor links, de andere voor rechts via de mono ingangen) Dat moet je dan L/R pannen.
Dan kies je 2 dezelfde galm presets waarbij je dan 1 preset lichtjes wijzigt qua reverb time, E.R., eq,…


U zal verbaast staan hoe onwaarschijnlijk 'spatiaal' dit klinkt…

Maar voor de die hards :

1X 480
1X 2290
1X H3000
 
Dat beweerde ik helemaal niet, ik schreef dat de ROLAND een galmbak is en geen effect unit

je had het woord 'die' duidelijker moeten omschrijven en afzonderen van 480 in je zin want de 480 is een effect system


Ik heb twee van die R880's, en ik vind ook helemaal niks aan die preset cards (heb ze allemaal).
Hoe de Roland vergelijkt met moderne effect units en ook de 480 weet ik niet, maar die zijn ook voornamelijk galmbakken en géén effect units, echter als je het inzicht (in akoestiek e.a.) en het geduld hebt om ze zelf te programmeren........
 
beste lexicon vrienden, zouden jullie eens hier naar kunnen kijken? misschien kan iemand mij helpen… https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=180133 Overigens vind ik de 224xl het meeste karakter hebben, en is de 480L lekker veelzijdig en leuk voor de creatievere effecten.

En de Publison Infernal 90 heeft nog meer karakter dan de 224XL trouwens, maar dat is weer een ander verhaal...
 
oh ja, de pcm 80 is lekker voor The Orb style lange chorus achting verbs, een nogal onderschatte verb denk ik, en de pcm 70 is leuk voor als je de 480L niet hebt (geluidstechnisch zelfde converters enzo, algoritmen wel van 224 xl, tussengevalletje dus, helaas niet stereo in)
 
en als je echt goedkoop wil, koop dan de LXP 1, gooi er andere Burr Brown converters in en de gated verbs en korte verbs kunnen zich meten met de 480L's, en dat voor 100 e of iets meer… helemaal leuk met de controller er bij…
 
Een van de eigenschappen van de 480/960 is dat het een van de weinige FX machines zijn die op basis vna 'True stereo processing' werken. Maw, L&R worden apart berekend. Dit kan je op een erg budget vriendelijke manier imiteren door bv 2 goekopere FX-toestellen te kopen die je dan elk voor 1 kanaal gebruikt en waarbij je dezelfde presets selecteerd om dan vervolgens EARLY Reflection/delays en galmtijden alsook eq aan te passen op 1 van de presets.

Probeer het eens. Je zal VERBAAST zijn van het resultaat. En dit is een weetje dat ik in de jaren 80 meekreeg van een gerenommeerde studio technieker/producer.
(en eigenlijk moet ik zwijgen want ik moest toen voor die info en opleiding serieus dokken...)
 
Zelfs de mx200 is al true stereo, was destijds relevant, laatste decennium niet meer
 
Ik gooi het er gewoon in:

Is anno 2014 een goeie hardware reverb unit per definitie beter dan de "beste" nieuwe software?
Ik heb altijd het idee gehad dat bij software de computer resources beperkt worden ingezet, terwijl in een hardware machine al die dingen door dedicated DSP worden uitgevoerd en dus veel meer "lucht" hebben.

Ik weet dat dit misschien niet de juiste plek is voor deze vraag, dus excuus alvast. :)
 
Ik werk sinds kort met de reverb plugin van 2C Audio - Aether. Echt een super galm. :okdan:

Kost wel veel CPU kracht van je computer maar je hoort echt verschil met andere plugins. Veel diepte en lucht. Maar hij kan ook kleuren als je dat wilt.

Voor een paar 10tjes meer krijg je er alle presets bij en die zijn echt super inspirerend.

Ook erg leuk voor sounddesign…zitten wat granulaire galmen tussen als je meer experimentele klanken wilt maken.
 
Ik gooi het er gewoon in:

Is anno 2014 een goeie hardware reverb unit per definitie beter dan de "beste" nieuwe software?
Ik heb altijd het idee gehad dat bij software de computer resources beperkt worden ingezet, terwijl in een hardware machine al die dingen door dedicated DSP worden uitgevoerd en dus veel meer "lucht" hebben.

Ik weet dat dit misschien niet de juiste plek is voor deze vraag, dus excuus alvast. :)

Het is meer dan dedicated dsp hoor. Ik ben behoorlijk fan van Exponentional Audio als plug in maker, maar toen ik dit laatst testte naast de 480/224/Infernal was het verschil tussen hardware en software nog steeds vele malen groter dan ik dacht. Heb nog geprobeerd om dit verschil te reduceren in de Exponentional Audio software, maar ik kom niet eens in de buurt. De hardware klinkt veel opener, blend beter met origineel. Ik snap het ook niet precies, maar zit in verschillende factoren denk ik (amping, converters, bepaalde chips, bitrate compensatie). Wel jammer in bepaald opzicht, zou mij een hoop ruimte in de studio schelen… En onderhoudsgedoe. Maar ook wel weer heel fijn om aan echte schuiven te zitten op zo'n Larc, werkt heel fijn. :kroon:
 
Back
Top