soorten house te onderscheiden

Zo gauw iets een stijl een hokjesnaam wordt komen de copycats met hun zielloze formulemuziek op de proppen en gaat het meestal een beetje dood. Happy hardcore werd al in '93 en '94 gemaakt maar was gewoon prima muziek meestal, vanaf 1995 kreeg het een naam en een aparte bak in de platenzaak en was het 99% rotzooi. En dat heeft zich zo nog 100x herhaald nadien. Minimal was ooit de beste techno die er bestond, maar je moest zoeken op een paar labels of artiesten of gewoon een losse flodder van een artiest die verder vollere producties had. Toen werd het een stroming en kreeg je ineens allerlei cliché geluidjes en trackstructuren.
 
Zo gauw iets een stijl een hokjesnaam wordt komen de copycats met hun zielloze formulemuziek op de proppen en gaat het meestal een beetje dood. Happy hardcore werd al in '93 en '94 gemaakt maar was gewoon prima muziek meestal, vanaf 1995 kreeg het een naam en een aparte bak in de platenzaak en was het 99% rotzooi. .

Dat had meer te maken met de commercie die er omheen hing, de kansloze artiesten die ook een hitje moesten scoren en dat er hele kids compilaties gemaakt werden.

Eerste "Happy" was best te pruimen maar dat was dan ook gebaseerd op de UK Hardcore uit de begin jaren '90

*UK hardcore ook al weer zo'n naam :engel:
 
Er is ook nog:
- Minimal House (Zo min mogelijk house)
- Electro House (Deadmau5 enzo.. heeft verder niets met electro te maken)
- Scouse House (Bouncy)
- Hard House (voor bodybuilders met te veel drugs op)
- Funky House
- Chicago House (hoeft niet persee uit Chicago te komen zolang er maar een Roland TR-707 gebruikt is)
- Saxofoon House (waarbij gebruik gemaakt is van de Saxofoon)
- Summerhouse (mensen met een extra huisje in een ver, warm land)

en dan zijn er nog de crossovers

- Deep Minimal House (Minimale Deep House)
- Acid Tech House (Tech House met een 303 lijntje)
- Classic Acid House (jaren 80 en vroeg jaren 90 acid house)
- Acid Gabber House (Acid House met een vervormde beat)
- Classic Chicago House (House gemaakt in Chicago voor 1990.. niet te verwarren met gewone Chicago House)
- Progressive Minimal Chicago Acid Gabber House (Minimale House gemaakt in Chicago voor 1990 met een 303 lijntje maar langzaam opbouwend met een vervormde beat.. er is welgeteld één release in dit genre)
- Minimal Italo House (Komt van italo disco. Heeft vaak veeeel Korg M1 piano en italo invloeden, klinkt soms wel wat Balearic alleen dan minimaal)
 
Deep house: Oorsponkelijke term komt van deep in the crates, wat eigenlijk gewone house was dat vrij zeldzaam was, later is het tonaal deep gaan worden, als in zware 909's en zware yamaha of roland basjes. Gaat lekker diep naar je ziel.
Maar ik heb helemaal geen ziel!

Dat verklaart alles waarschijnlijk. :D
 
Zielloze formulemuziek komt alleen van mensen die op iemand willen lijken, of hetzelfde succes willen hebben. Zie je meteen door als je er wat van kent, Ik zou zeggen doe eer aan een genre, pluk van alle kanten iets, maak er je eigen ding van. Kan het ook niet meer zien of horen!

Ultiem voorbeeld is Nicky Romero, of Martin Garrix

Heb meerdere idolen, en steel van ze allemaal tot je je eigen mengelmoes hebt, dan zal ook weer in de toekomst iemand van jou stelen
 
helaas hebben producers en DJ's die zich steevast aan één stijl vashouden en daar zo min mogelijk vanaf wijken het meeste succes

It's a crazy world.
 
En dan heb je natuurlijk nog Big Room House! :)

https://www.youtube.com/watch?v=tZt2yDZxpio



House/dance is gewoon vergankelijk. Of beter gezegd: cyclisch. Ik bedoel, we zagen het al een paar keer gebeuren de afgelopen zeg, 25 jaar; de muziek herhaalt zich. Voor nieuwe generaties maakt het niet uit of iets al eerder is gemaakt, en dus kan men telkens hetzelfde trucje uithalen.. Nooit zal de jeugd verzadigd raken want er komen telkens nieuwe bakvisjes bij, ja toch.
 
House/dance is gewoon vergankelijk. Of beter gezegd: cyclisch. Ik bedoel, we zagen het al een paar keer gebeuren de afgelopen zeg, 25 jaar; de muziek herhaalt zich. Voor nieuwe generaties maakt het niet uit of iets al eerder is gemaakt, en dus kan men telkens hetzelfde trucje uithalen.. Nooit zal de jeugd verzadigd raken want er komen telkens nieuwe bakvisjes bij, ja toch.

En wij oude lullen geënerveerd geraken als er eentje zegt dat het nieuwe vette hippe muziek is.
 
Om weer even verder in de hokjes te gaan… Wel in de house! natuurlijk anders zitten we op het verkeerde forum toch????
Waar valt dit nou bv onder?

Hieronder club ??
Together (Club Mix) - Kid Creme
Kid Creme - Hypnotising
Olav Basoski – Samplitude
Mirwais - Naive Song (Olav Basoski Remix)

Hieronder vind ik weer lastig…
Dj flex feat shawnee taylor - Lonely (vocal_club_mix) @
Shiny Disco Balls (Radio Edit) - Who Da Funk
The Amalgamation of Soundz - Lift you up
Drumattic twins - Feelin kinda strange -21stcentury
Gregor Salto ft Red - Looking Good (Original Mix)
Laurent Garnier - Unreasonable behaviour (The man with the red face mix) (9'11'')
Hieronder meer iets zomers…noem ik het meer..
Hanna Hais - Jazz Samba (Danny Marquez Original Mix)
Dub_Deluxe_-_sex_on_sax_(sunlovers_remix)-jim
Hanna Hais - Rosa Nova (Scientific Soul'S Sax In The Rio Dub @
Ralf Gum Feat Monique Bingham-Kissing Strangers (Alternative Club Mix)-Soulful @

En dit hieronder noem ik vaak meer Club “radio” (Commerciel)
Shapeshifters - Lola's Theme (A side)
David Guetta - Love is gone (original club mix)
mylo feat. miami sound machine - doctor pressure

Wat zeggen jullie..?
 
Om weer even verder in de hokjes te gaan… Wel in de house! natuurlijk anders zitten we op het verkeerde forum toch????
Waar valt dit nou bv onder?

Hieronder club ??
Together (Club Mix) - Kid Creme
Kid Creme - Hypnotising
Olav Basoski – Samplitude
Mirwais - Naive Song (Olav Basoski Remix)

Hieronder vind ik weer lastig…
Dj flex feat shawnee taylor - Lonely (vocal_club_mix) @
Shiny Disco Balls (Radio Edit) - Who Da Funk
The Amalgamation of Soundz - Lift you up
Drumattic twins - Feelin kinda strange -21stcentury
Gregor Salto ft Red - Looking Good (Original Mix)
Laurent Garnier - Unreasonable behaviour (The man with the red face mix) (9'11'')
Hieronder meer iets zomers…noem ik het meer..
Hanna Hais - Jazz Samba (Danny Marquez Original Mix)
Dub_Deluxe_-_sex_on_sax_(sunlovers_remix)-jim
Hanna Hais - Rosa Nova (Scientific Soul'S Sax In The Rio Dub @
Ralf Gum Feat Monique Bingham-Kissing Strangers (Alternative Club Mix)-Soulful @

En dit hieronder noem ik vaak meer Club “radio” (Commerciel)
Shapeshifters - Lola's Theme (A side)
David Guetta - Love is gone (original club mix)
mylo feat. miami sound machine - doctor pressure

Wat zeggen jullie..?

Hieronder club ??
Together (Club Mix) - Kid Creme French House
Kid Creme - Hypnotising French House
Olav Basoski – Samplitude French House
Mirwais - Naive Song (Olav Basoski Remix) French House

Hieronder vind ik weer lastig…
Dj flex feat shawnee taylor - Lonely (vocal_club_mix) @ French House
Shiny Disco Balls (Radio Edit) - Who Da Funk French House
The Amalgamation of Soundz - Lift you up Deep House Garage
Drumattic twins - Feelin kinda strange -21stcentury French House
Gregor Salto ft Red - Looking Good (Original Mix) French House
Laurent Garnier - Unreasonable behaviour (The man with the red face mix) (9'11'') French Techno
Hieronder meer iets zomers…noem ik het meer..
Hanna Hais - Jazz Samba (Danny Marquez Original Mix Geen Idee
Dub_Deluxe_-_sex_on_sax_(sunlovers_remix)-jim French House
Hanna Hais - Rosa Nova (Scientific Soul'S Sax In The Rio Dub @ Geen Idee
Ralf Gum Feat Monique Bingham-Kissing Strangers (Alternative Club Mix)-Soulful @ Soulful House

En dit hieronder noem ik vaak meer Club “radio” (Commerciel)
Shapeshifters - Lola's Theme (A side) Soulful House
David Guetta - Love is gone (original club mix) "House"
mylo feat. miami sound machine - doctor pressure French House
 
En eentje om het af te leren!

 
Garage (New York)
House (Chicago)
Techno (Detroit)
French House
UK hardcore
Italo House
gek (of niet) dat er zo een sterke geografische opdeling in subgenres is
 
Hanna Hais - Jazz Samba (Danny Marquez Original Mix
Hanna Hais - Rosa Nova (Scientific Soul'S Sax In The Rio Dub
Voor mij zijn dit van die typisch buitenvallers die ik niet weet te benoemen..
 
Back
Top