Tascam Fw 1884 + Ti chipset firewire

Trens

Stamgast
Lid sinds
4 augustus 2010
Berichten
122
Locatie
Gent
Dag beste leden.

Frustraties frustraties, frustraties.

Al 5 jaar loop ik te sukkelen met de Tascam FW 1884 audio interface + control surface.

Het grote probleem ( waar het internet mee vol staat ) is natuurlijk driver gerelateerd.
Vooral Windows 7 / 64 bit .
Tascam heeft onlangs nieuwe drivers online gezet, de 1.80 versie.
Deze zou de stabiele en werkende versie zijn.

Ik heb ze dan ook correct geinstalleerd, maar u raadt het al..... :okdan:

Het grote struikelblok is de firewire connectie.
De Tascam heeft 2 Firewire 6 pin aansluitingen die de audio, midi en control data zou moeten ondersteunen.
Aangezien Windows 7 blijkbaar faalt in het stabiel ondersteunen van de firewire drivers heb ik de
" Legacy " ( oude versie ) van de firewire PCI - express moeten kiezen in plaats van de originele.

Dit werkt wel degelijk, maar de driver is absoluut niet stabiel.
Audio dropouts, freezing, Blue Screen of Death, 1000 x heropstarten en weer falen, Midi problemen, .... Een ware nachtmerrie die blijft aanhouden. :duivels:

Bij nader onderzoek bleek dat ik een Texas Instrument Chipset nodig had voor de firewire PCI kaart.
Aangezien mijn huidige onboard firewire aansluiting een VIA chipset bleek te zijn,
deed ik een vreugde dansje en bestelde meteen deze kaart op amazon MET TI CHIPSET. :

Syba Low Profile PCI-Express 1394b/1394a (2B1A) Card, TI Chipset, Extra Regular Bracket SD-PEX30009



Na installatie van de kaart, en de OHCI validatie tool ( http://deeringamps.com/fw1884/tascam/ohcitool.zip ) beeindigde ik mijn vreugdedansje en ging weer met de handen in het haar zitten....

Die kaart krijgt hem zelf niet aan de praat....
Ondanks dezeflde legacy drivers geeft de tascam geen enkel signaal van herkenning, noch het groene LED op de tascam's firewire aanduiding, noch in apparaatbeheer van windows.

De drivers van het kaartje zijn volgens mij correct en de kabel heb ik al 400 veranderd en heringeplugd.

Ik ben echt ten einde raad.
Is er iemand die soortgelijke ervaringen meegemaakt heeft, en uit de put is geklommen?
Of kan er mij iemand met zekerheid zeggen dat deze firewire PCI kaart NIET deugd, en ik als ALLERLAATSE reddingsmiddel een andere kan aanschaffen ?

Ik heb er 5 jaar geld, tijd en liefde ingestoken.
Wat een mooi professioneel apparaat, wat een mogelijkheden, maar wat een helse rit om het zijn ding te laten doen....
Het laatste wat ik wil is deze verkopen, aangezien deze al voor 300 euro de deur uitgaat, maar daarvoor doe ik hem niet weg.
Teveel kopzorgen zitten erin om het op te geven.....
Teveel mogelijkheden met dit apparaat.

Ongelooflijk bedankt voor alle ondersteunende info en hulp.
Hopelijk komt er wat van.

Hier is nog wat info omtrent installatieprotocol op x64 en Legacy firewire Drivers.
http://deeringamps.com/fw1884/

Op goede hoop van zegen :)

Heel vriendelijke groet,
Bram

Windows 7 / 64
i 5 / 750 @2.67 Ghz
16 MB RAM
 
hoi,zelfde combinatie (VIA chipset met W7/64b) en geen problemenik zou een stapje terug zetten en vorige drivers proberen-en zeker eerst alle verwijzigen naar de vorige verwijderen!-indien je wil testen, kan je natuurlijk even een Win Xp (laptop?) nemen om te kijken of tascam het nog doet...ciao,j
Dag beste leden.

Frustraties frustraties, frustraties.

Al 5 jaar loop ik te sukkelen met de Tascam FW 1884 audio interface + control surface.

Het grote probleem ( waar het internet mee vol staat ) is natuurlijk driver gerelateerd.
Vooral Windows 7 / 64 bit .
Tascam heeft onlangs nieuwe drivers online gezet, de 1.80 versie.
Deze zou de stabiele en werkende versie zijn.

Ik heb ze dan ook correct geinstalleerd, maar u raadt het al..... :okdan:

Het grote struikelblok is de firewire connectie.
De Tascam heeft 2 Firewire 6 pin aansluitingen die de audio, midi en control data zou moeten ondersteunen.
Aangezien Windows 7 blijkbaar faalt in het stabiel ondersteunen van de firewire drivers heb ik de
" Legacy " ( oude versie ) van de firewire PCI - express moeten kiezen in plaats van de originele.

Dit werkt wel degelijk, maar de driver is absoluut niet stabiel.
Audio dropouts, freezing, Blue Screen of Death, 1000 x heropstarten en weer falen, Midi problemen, .... Een ware nachtmerrie die blijft aanhouden. :duivels:

Bij nader onderzoek bleek dat ik een Texas Instrument Chipset nodig had voor de firewire PCI kaart.
Aangezien mijn huidige onboard firewire aansluiting een VIA chipset bleek te zijn,
deed ik een vreugde dansje en bestelde meteen deze kaart op amazon MET TI CHIPSET. :






Na installatie van de kaart, en de OHCI validatie tool ( http://deeringamps.com/fw1884/tascam/ohcitool.zip ) beeindigde ik mijn vreugdedansje en ging weer met de handen in het haar zitten....

Die kaart krijgt hem zelf niet aan de praat....
Ondanks dezeflde legacy drivers geeft de tascam geen enkel signaal van herkenning, noch het groene LED op de tascam's firewire aanduiding, noch in apparaatbeheer van windows.

De drivers van het kaartje zijn volgens mij correct en de kabel heb ik al 400 veranderd en heringeplugd.

Ik ben echt ten einde raad.
Is er iemand die soortgelijke ervaringen meegemaakt heeft, en uit de put is geklommen?
Of kan er mij iemand met zekerheid zeggen dat deze firewire PCI kaart NIET deugd, en ik als ALLERLAATSE reddingsmiddel een andere kan aanschaffen ?

Ik heb er 5 jaar geld, tijd en liefde ingestoken.
Wat een mooi professioneel apparaat, wat een mogelijkheden, maar wat een helse rit om het zijn ding te laten doen....
Het laatste wat ik wil is deze verkopen, aangezien deze al voor 300 euro de deur uitgaat, maar daarvoor doe ik hem niet weg.
Teveel kopzorgen zitten erin om het op te geven.....
Teveel mogelijkheden met dit apparaat.

Ongelooflijk bedankt voor alle ondersteunende info en hulp.
Hopelijk komt er wat van.

Hier is nog wat info omtrent installatieprotocol op x64 en Legacy firewire Drivers.
http://deeringamps.com/fw1884/

Op goede hoop van zegen :)

Heel vriendelijke groet,
Bram

Windows 7 / 64
i 5 / 750 @2.67 Ghz
16 MB RAM
 
Vervelend zeg.

Ik heb de FW1884 een tijdje gehad, met een 8 fader uitbreiding erbij, toch goed aan de praat gekregen op W7 x64.

Heb daarvoor wel een Dawicontrol FireWire kaart gebruikt met TI Chipset. OHCI 1394 Drivers gebruikt.

Werkte prima, geen gezeik met dropouts ofzo.

Is je FW1884 misschien stuk, ze gaan echt heel vaak stuk, dan moet de FireWire chipset zon 15 minuten opwarmen voordat die correct functioneert! (dan gaan ook pas de lampjes enzo aan) Klinkt misschien wat vreemd, maar zoek maar eens op, het is echt zo.

Succes!
 
Wauw, snelle replies :)


Heb daarvoor wel een Dawicontrol FireWire kaart gebruikt met TI Chipset. OHCI 1394 Drivers gebruikt.

Werkte prima, geen gezeik met dropouts ofzo.

Is je FW1884 misschien stuk, ze gaan echt heel vaak stuk, dan moet de FireWire chipset zon 15 minuten opwarmen voordat die correct functioneert! (dan gaan ook pas de lampjes enzo aan) Klinkt misschien wat vreemd, maar zoek maar eens op, het is echt zo.
Dit ga ik even checken.

Heb zelf al gemerkt dat die firewire echt rare dingen doet, je moet hem tijd geven en toch niet teveel hotswappen :)

hoi,zelfde combinatie (VIA chipset met W7/64b) en geen problemenik zou een stapje terug zetten en vorige drivers proberen-en zeker eerst alle verwijzigen naar de vorige verwijderen!-indien je wil testen, kan je natuurlijk even een Win Xp (laptop?) nemen om te kijken of tascam het nog doet...ciao,j

Ik heb inderdaad al 1.70 proberen te installeren, maar kreeg geen volledige cleane UN install van 1.80.
Er is ergens in de manual iets van te vinden, heb het noch vanmorgen gedaan.
Maar tevergeefs,
ik kon gelijk niet alles verwijderen in het register. Ondanks de machtigingen.

Wel gek dat die VIA perfect werkt. Je hebt van die mensen die nooit problemen hebben :)
:mega:

Ik heb nog een tweede desktop win 7 x64 waar ik het mee ga proberen.
Daar is nog nooit een install op geweest.
Ik wou dat houden als laatste testreddingsmiddel.

Wat doe ik dan best... 1.70 eerst, en dan 1.80 ?
zo kan ik upgraden indien 1.70 niet werkt.
Want downgraden betekent miserie.

Of doe ik maar meteen de 1.80 ?
 
Heb ik ook al jaren last van....

Driver probleem! Juiste driver proberen.. heeft bij mij ook even geduurd maar het werkt!

Ik zet de tascam aan als windows opgestart is, ik sluit de computer af en dan pas zet ik de tascam uit.
In deze volgorde werkt t perfect!
 
Heb ik ook al jaren last van....

Driver probleem! Juiste driver proberen.. heeft bij mij ook even geduurd maar het werkt!

Ik zet de tascam aan als windows opgestart is, ik sluit de computer af en dan pas zet ik de tascam uit.
In deze volgorde werkt t perfect!

Inderdaad, de volgorde van aanzetten was ook bij mij sleutel tot een deel van het succes!

Als ik de Tascam uitzette voor het afsluiten van Windows, bleef Windows hangen met afsluiten.
 
Ongelooflijk bedankt voor alle reacties.
Het is me gedeeltelijk gelukt na opnieuw een cleane install van 1.80 op dezelfde pc met de Firewire TI chipset Express card.

De tascam heeft effectief gewerkt voor de volle 5 min !!!!!
Daarna was het gedaan.... Freeze en niks meer.
Bij het uitsturen van midi noten naar een drumcomputer en het opnemen van de 1 / 2 inputs.

Nu krijg ik hem alweer niet meer aan de praat. Het lampje is weer zo dood als een pier.
Na heropstarten in verschillende volgordes.
Zo gaat het dus al jaren. Even korte hoop, om daarna weer helemaal te sterven.

Bah.

Alsof de firewire na een bepaalde hoeveelheid data foert zegt, of niet meer kan rekenen.
Misschien dat er toch een mechanisch mankement is, het is allemaal zo abstract.
Soms wel, soms niet, zonder enige reden....
 
Ik heb het sterke vermoeden dat je FW interface in de Tascam naar z'n grootje is. Dit komt helaas heel erg vaak voor bij deze apparaten, zeker als ze al wat op leeftijd zijn.

Volgens mij kost een reparatie ongeveer 150 euro.
 
Ik heb het sterke vermoeden dat je FW interface in de Tascam naar z'n grootje is. Dit komt helaas heel erg vaak voor bij deze apparaten, zeker als ze al wat op leeftijd zijn.

Volgens mij kost een reparatie ongeveer 150 euro.


De bak is wel op leeftijd, ik kocht hem 5 jaar geleden tweedehands.

De vorige eigenaar klaagde ook over " driver issues ".

Kan je me eventueel doorverwijzen naar iemand of een zaak waar ze er wel weg mee kunnen ?
Belgie / Nederland ?

Mss dat ik toch eens opteer voor een revisie vooraleer ik er de volledige brui aangeef.
Erge bedankt voor al jullie reacties.

Hij werkt nu weer even :) :halleluja .

Tascam uit , PC aan.

Tascam aan - geen FW - 15 min wachten.
Tascam uit / aan = FW connectie !

Hopelijk blijft ie stabiel....
 
Die 15 minuten komen me heel erg bekend voor, helaas. Heb dit op diverse plekken op internet ook al gelezen; de FireWire interface heeft op een gegeven moment zo'n 15 minuten nodig om op te warmen.... hoogst irritant natuurlijk.

Ik kijk even of ik nog de contactgegevens van repair centre heb.
 
Bedankt voor de info.
Ik neem eens contact op om te zien wat er mogelijk is.


Ik zat een beetje verder te lezen en kwam uiteindelijk op deze PDF terecht.
Waar een uitleg staat over een voltage probleem bij vorige versies.

With lower AC mains voltage (approx. -5 % or less), unit may not boot or take long time to boot.

Notice: Cause of above symptom is a batch tolerance of the zener diode that there may be a zener
diode which outputs lower zener voltage than expected. Therefore, incidence of this
symptom is very low.

To have a margin against such adverse condition, D5 (16 V zener diode on Power FW PCB Assy)
has been changed to 18 V type on the products with S/No. 0080001 and higher.

changed to 18 V type on the products with S/No. 0080001 and higher.

http://deeringamps.com/fw1884/tascam/0339.pdf


Nu moet het natuurlijk wel zo zijn dat mijn S/No. 0070004 is ....
Dan denk ik dat het hier iets mee heeft te maken ! ?
 
Lijkt me dat het inderdaad met die diode te maken heeft, dat heb ik wel eens ergens gelezen, echter mijn kennis van electronica kan je beter niet op vertrouwen, want die heb ik niet :D.

Succes met het (laten) herstellen, mocht dat nodig zijn!
 
Lijkt me dat het inderdaad met die diode te maken heeft, dat heb ik wel eens ergens gelezen, echter mijn kennis van electronica kan je beter niet op vertrouwen, want die heb ik niet :D.

Succes met het (laten) herstellen, mocht dat nodig zijn!

Dan zijn we met twee :D

Hotswappen is soms ook de enige manier om iets van connectie te maken.
Al mag het eigenlijk niet, in mijn geval is het soms de enige uitweg.

Echt een bak met zijn eigen willetje, amai zeg.

Hopelijk kan ik het geld opbrengen om het te laten reviseren.
Ik vind het een enorme zonde dat deze tegenwoordig voor 275 euro ( !!!! ) al de deur uitgaan ...
Ik heb er 5 jaar geleden verdorie het 3 dubbele voor neergeteld. Echt erg. De revisie alleen zal waarschijnlijk zoals vermeld 150 euro kosten.

Toch echt weinig geld voor een apparaat dat zoveel analoge audio i/ o + ADAT + 4 i/0 midi interface + control surface motorized faders en verdorie nog best goed klinkt.
Vreemde zaak zeg ik !
Waarschijnlijk omdat niemand hem aan de praat krijgt :peukie::mexico: :)


BEDANKT VOOR ALLE ANTWOORDEN.
THAAAAANKSSSS !
 
Hallo,

Ik had deels gelijksoortige problemen.
Ik heb nu al jaren mijn set met 2 fader extensions uitstekend werkend op win 7 64bit met Cubase 7.5
Ik ben elektronica techneut en heb me verder verdiept in deze FW serie van Tascam
en heb intussen al veel mensen gelukkig gemaakt door het herstellen van deze interfaces.
Met name het vervangen van de firewire chip en repareren en modificeren van de preamps.

Dat met die driver issues klopt allemaal wel maar er is een ander probleem waar deze interfaces op den duur allemaal last van krijgen.
Er zitten 2 smd elco's bij de firewire chip die heel vaak de oorzaak zijn van verschillende klachten.
Deze moeten vervangen worden door ceramische C's van dezelfde waarde .
In ieder geval is de opwarmtijd hiermee gegarandeerd opgelost.

Bij klachten zoals het blijven branden van alle ledjes bij inschakelen is de firewire chip defect.
Ik heb daar voorraad van en kan deze dus ook vervangen.
Wat veel mensen ook niet weten is de inschakel volgorde:
inschakelen : Tascam > PC
uitschakelen : PC > tascam.
NOOIT de firewirekabel verbreken als er iets is ingeschakeld.
Daarmee kan je de firewire chip dus vernielen.

Ik ben ook op marktplaats te vinden .
zoek even op fw-1884 reparatie
user Audiotec.
 
Trens,
Zie je er vanaf? ,aangezien je deze te koop hebt staan nu.
Was die bescheiden bijdrage voor het repareren van je Tascam al teveel dan ?
 
Back
Top