Wat een kluwen ...

Dim3

Nieuwkomer
Lid sinds
16 februari 2014
Berichten
1
Hey allemaal,

Misschien hebben jullie deze vraag al vaker gezien op het forum, maar ik weet er geen raad mee.

Ik speel al een tijdje in een coverband, deze band breng nummers van de jaren 90 tot nu. Ik heb een klassieke en lichte Jazz opleiding achter de rug. Een breed aanbod van klanken is nodig om deze band te ondersteunen. Deze coverband biedt me veel mogelijkheden. Mijn materiaal is eerder verouderd voor dit soort muziek.

Momenteel speel ik de piano stukken op een “Roland FP 8”, deze gewogen stage piano heeft weinig klanken maar voor de pianopartijen is dit prima. De synth partijen speel ik op nog een oudere Roland D-10. Deze is nog van de jaren tachtig en de klankkleur is vaak nazaal en koud. Een goede hammond of Rodhes sound zit er niet in. De strings parts klinken niet volumineus genoeg … Ik mis vooral warme natuurlike klanken voor een live cover groep.

Sinds de aankoop van de FP 8 heb de boot gemist in de evolutie op synth en stage piano markt.
Wat ik dacht nodig te hebben is een digitale stage piano met veel basis klanken en misschien en extra synth voor meer mogelijkheden.
Bij de “betere” muziekwinkel te Sint Niklaas (België) kreeg ik te weinig info. Hier staan de piano’s en synthesizers, probeer maar uit. Steevast werden de duurste modellen voorgeschoteld. Mooie toestellen maar te duur voor mijn budget.

Wat een kluwen, een onoverzichtelijk aanbod. Ze kunnen ongelooflijk veel, misschien heb ik genoeg aan één instrument? Bestaat er niet iets al een goede basis uitrusting waar je jaren je plan mee kan trekken? Ik ben waarschijnlijk toch niet de eerste die deze vraag heeft? Op de tweedehandsmarkt zal er toch ook heel wat te vinden zijn? Als klassieke geschoold te zijn is een gewogen piano een must maar de synthesizer hoeft niet zo te zijn. Eén of twee nieuwe instrumenten ? Wie kan me verder helpen, advies geven voor aankoop van nieuw of tweedehands?

Dank voor jullie hulp.
Dimitri
 
Dit is mijn ervaring.

Ik had ommenabij hetzelfde probleem als jou, ik zocht een instrument waar ik alles mee kon wat ik wilde. Veel geprobeerd, veel gehad, van oud tot nieuw, duur, goedkoop, nieuw, 2e hands, uitgebreid en simpel. Uiteindelijk vond ik precies wat ik wilde in een synth van alesis welk ik kocht voor 150 euro op marktplaats.

Er is niet echt een gouden tip, iedereen is anders en iedereen heeft verschillende wensen, dus ik kan eigenlijk alleen maar zeggen wat voor mij geholpen heeft "denk na over wat je echt wilt, onderzoek, probeer, en scoor".

Moet wel eerlijk zeggen dat ik vind dat Alesis goeie allrounders maakt welk niet te duur zijn maar toch acceptabel geluid/samples hebben, misschien is dat wat voor je?
 
Vul even in:

-wat is je budget
-welke klanken moet hij goed kunnen: piano, rhodes, hammond, e-piano, realistische strijkers, nog wat?
-in welke mate moeten de klanken aanpasbaar zijn door jou
-heb je liefst 1 of 2 klavieren

Dan kunnen we wat meedenken aan opties: 1 of 2 apparaten om alles te vervangen, of 1 apparaat naast je stage piano.
 
Ik heb begrepen dat de Promega 3 (nog steeds) wordt gewaardeerd voor de piano / electric piano achtige geluiden (wellicht ook hammond?) en speelbaarheid. Wellicht is het een idee om daar naar te kijken, en vervolgens een rompler / rack synth erbij te nemen voor de overige geluiden . Oa roland yamaha en korg hebben volgens mij ook rack versies van hun workstations gemaakt.
 
Je kunt kiezen voor een stage-piano met een losse synth (bijvoorbeeld een Roland RD-300NX plus een Yamaha MoXF6)

Of je kiest een alles-in-een-oplossing (een synth met 88 toetsen). Daar is ook veel keuze in. Voorbeelden: Alesis QS-8 (de goedkoopste optie die wel goed klinkt), Yamaha S80, S90, Motif-8, MoXF-8, Korg M50-88, Krome-88...
 
Goeie tips allemaal, maar ik zie dat de topicstarter in een coverband speelt en ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat dan een Alesis QS 8.1 de beste optie is. Je kan met deze synth snel switchen tussen de geluiden en omdat de layout van deze synth extreem simpel is maakt dat hem juist super voor live gebruik, tevens zitten er ook hele goede MIDI mogelijkheden op deze synth.

Korg m-50 lijkt mij persoonlijk toch iets minder geschikt voor live toepassingen vanwege het grote scherm wat af kan leiden, en de motif is wel erg duur (maar ook erg goed haha)!
 
Een Alesis QS8.1 is inderdaad heel goed. Er zitten goede samples in en er zit veel dynamiek in, wat wil zeggen dat de klanken ook door een volle mix heenbeuken. Je wilt tenslotte wel hoorbaar zijn tussen de luide drums en gitaren.
 
Back
Top