MarsMusica 'RainDrop'

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
Met dank aan Brown voor de inspiratie, zang, tekst en melodie !
 

Attachments

  • raindrop.mp3
    9 MB · Bekeken: 153
wat info:

nooit afgemaakt nummer. toen ik vandaag de samples inlaadde in een andere, nieuwe EMU sampler, klonk
alles nogal anders en heb niet meer de tijd om dit allemaal te herstellen. wat je hoort is
een tot 'song' geknipte schets van een cassettebandje!

gebruikt:

een EMU EMAX II rack, 8 mb SAMPLER
Yamaha DJX keyboard (auw!)
sequenser in computer met audio (zang en waterdruppel) en midi sporen
 
Sjit!


de titel is niet 'raindrops' maar :

'Raindrop'

is dat door moderators nog aan te passen?
 
Ik vind hem super!
Misschien soms wat rommelig, maar zo lekker zwoel, funky en vuil, heerlijk man!

fenks voor de reactie!

ik maak vaak nogal complexe muzikale weefgetouwen/netwerkjes.
Veel informatie in kleine details....dar hou ik erg van en zou ook niet anders willen/kunnen.
dus veel info op de vierkante milleseconde....
misschien maakt dat het rommelig? wat mij betreft is elke tik op z'n plaats,
tis alleen veel gepriegel...druk, zou ik het zelf eerder noemen!

en voor de vuile klank:

je apparatuur een jaar niet wassen!

:mexico:
 
fenks voor de reactie!

ik maak vaak nogal complexe muzikale weefgetouwen/netwerkjes.

En dat is ook precies wat ik had verwacht bij je inzending Marcel. Maar dit verrast me aan alle kanten. Wat een lekkere track zeg! Heel erg dik. Ik hoor Jazzanova. Dit is precies wat ik zou willen kunnen maken.

Het valt me op dat de vocal vooral links is gepanned (of moet ik een nieuwe koptelefoon aanschaffen?). Is dat met een reden gedaan? Dat geldt overigens voor meer geluiden in hetzelfde frequentiegebied. Mix valt wellicht nog iets op te halen.

Hoe dan ook, hij zit zeker bij mijn favorieten van dit jaar. Heerlijk! :okdan:
 
Dr. v. L:

ook fenks voor de enthousiaste complimentos!

ik begon met alleen een paar regeltjes opgenomen zang en wou nu een keer beginnen met zo vet krachtig mogelijke samples voor de drums bij elkaar te rapen, inplaats van met dunne iele klankjes te werken en met een houding van 'we zien wel weer...'.En dat was een wijze les weer eens!
niet elke muziekstijl of song/track/lied heeft zware kick/snare nodig maar vaak in dance-stijlen (ook vooral disco) draagt dat de hele totaalklank. En daarna is de bass, en die in combinatie met de kick zeer belangrijk. wat je er dan bovenop doet is hoeft dan niet meer zo zwaar te wegen.
De kick, snare en bass zijn zeg maar de taartbodem. De pads, melodieen, akkoorden en ritmes plakken als slagroom/room/moes/mocca alles aan elkaar en de effectjes zijn dan de taart versieringen.

ik heb de neiging om zwakke drumgeluiden te maskeren met heel veel klank toevoegingen. piano's, pads, enzvoort...ook wel logisch. maar dat werkt dus niet en is de verkeerde methode. Maar het werkt ook andersom: een nummer waar melodie, zang en harmonie de totale muziek maken heeft vaak geen keiharde harde beat nodig en dan hoeven de drumklanken weer niet zo krachtig te zijn.
Vele songs van de The Pat Metheny Group vind ik wel een goed voorbeeld daarvan.

dit is gemaakt zonder compressors en andere effect studio-apparatuur. alleen wat totaal-galm . kan wel zijn dat die samples (heb ze geplukt uit mijn verzameling losse drumsamples.. denk ik..) ergens ooit al flink zijn ge compressed.
wat ik wel vaak doe is de one-shot losse samples handmatig in een editor compressen. weet niet meer of ik dat nu ook gedaan heb. En de tape geeft ook bandcompressie en EQ effecten.

ik hoor inderdaad ook een licht trekken naar links van de zang en andere klanken.
zeker niet iets wat ik bewust zou doen. zang hoort meestal in het midden.
het kan liggen aan de oude cassette. eerst opgenomen op een cassetterecorder en nu weer afgespeeld op weer een andere machine. ik hoor wel vaker vreemde L R verschillen.

De zang heb ik gedubbeld en een spoor iets verschoven. dit kan een natuurlijk pan-effect opleveren maar werkt dacht ik pas storend bij grote verschillen. misschien had ik dat door handmatige panning wat moeten bijsturen. maar het is me nooit opgevallen. Dit ga ik wel onthouden!
en het kan zijn dat ik te veel effecten naar links heb laten bewegen . meestal hou ik dat juist wel in de gaten.
maar het is nog een schets en geen eindmix. zoals ik eerder zei: de samples inladen in een nieuwe sampler gaf problemen zodat ik niet verder kon werken op korter termijn. dwz: voor de contest.
dus dan maar van cassette en de boel knippen en plakken tot een track. De echo bijvoorbeeld die je op de zang hoort (2:20) is fake. ik heb letterlijk een stukje muziek gekopieerd en een paar keer herhaald in mijn sequenser-editor..volume curve er overheen: klaar!

:mexico:
 
eh....ik leg altijd graag breed en uitvoerig uit..aard van mijn beest ! :engel:
 
Ik vind het lekker Mars...... beetje Philly sound (volgens mij)..... Dikke :okdan: van mijn kant, mooie inzending

tis niet echt de stijl muziek waar ik alles op alles voor zou willen zetten..maar ik hou van vele stijlen en klanken..

bedoel je zoiets als dit:



dit is een goed voorbeeld van heel dikke vette Kick en Snare..en de rest veel dunner......vind het zelfs aan de extreme kant.
die kick en snare zijn wat mij betreft zo op de voorgrond dat de rest geen kans krijgt. ietsje minder verschil had wat mij betreft het nummer wat warmer en aantrekkelijk gtemaakt.
 
hmm.. dees voel ik wel :) lekkere vox.. lovely chords.. en die fonky beats.. :{

Thumbs up voor de creativiteit.. het verhaal hoe je er met beperkt bronmateriaal van hebt gemaakt tot wat het nu is... Heerlijke vibe :mega:
 
tis niet echt de stijl muziek waar ik alles op alles voor zou willen zetten..maar ik hou van vele stijlen en klanken..

bedoel je zoiets als dit:

PETE PHILLY & PERQUISITE - TIME FLIES (VIDEO) - YouTube

dit is een goed voorbeeld van heel dikke vette Kick en Snare..en de rest veel dunner......vind het zelfs aan de extreme kant.
die kick en snare zijn wat mij betreft zo op de voorgrond dat de rest geen kans krijgt. ietsje minder verschil had wat mij betreft het nummer wat warmer en aantrekkelijk gtemaakt.

Heb je Tube niet geluisterd aangezien ik het over "Philadelphia sound" had (jaren 70/80) :)
Kan zo 1,2,3 niet even iets opnoemen, maar er zit in mijn dikke platencollectie een aantal schijven die vergelijkbaar zijn met dat wat jij gemaakt heb (made in Philly)
*iets andere materie dus (maar dat is een compliment)
 
ah , op die Disco-funk-fiets ! :mexico:

net "Philadelphia sound" gehoord op youtube.
daar hou ik dus wel heel erg van, de oude disco/funk/soul !
mag je me voor wakker maken of wakker houden!

eerst mijn andere gekke muziek afmaken maar ooit hoop ik toch een jaar lang in mijn studiootje allen bezig te zijn te disco'en en funken en dat hopelijk uit te brengen op plaat.

bedankt voor de stimulans daarvoor!
 
eerst mijn andere gekke muziek afmaken maar ooit hoop ik toch een jaar lang in mijn studiootje allen bezig te zijn te disco'en en funken en dat hopelijk uit te brengen op plaat.

bedankt voor de stimulans daarvoor!

Zet dit nummertje dan ook maar op je plaat!
Ik moest spontaan aan dit denken:



Nice!
Cheers,
Exo. :mega:
 
bedankt voor alle reacties!

wie zal dan dit jaar de Wissel-synth winnen? of ga ik gewoon voor de troostprijs: een achtergrond zangeresje!

of de Synth Forum internet-pen...ook leuk..
 
Laatst gewijzigd:
ja het heeft echt wat van begin tot eind, en ik vind dat alles op de plek zit.
niet druk details passen allemaal. lekkere track.
funky, leuk baslijntje, leuke fills. knap.
complimenten Mars
stem heb je.
 
Back
Top