Sidechaining setup with hardware mixer

Senthrax

Stamgast
Lid sinds
21 april 2009
Berichten
260
Locatie
Beerse (BE)
Een vraagje omtrent een hardware setup met sidechain compression.

Ik heb altijd met software gewerkt waar het natuurlijk zeer gemakkelijk is om je tracks tegen een kick te sidechainen. Nu ben ik echter sinds kort met hardware bezig en wil eigenlijk (voor sommige scenario's) een pc-loze setup. Nu vraag ik me af wat voor gear ik best nodig heb en hoe ik dit best aansluit/instel. Ik wil namelijk sidechain compression toepassen op de meeste van mijn tracks op basis van de kick.

Is onderstaand scenario een goede manier van werken of zijn er andere best practices of zie ik nog ergens iets over het hoofd? Ik had volgende scenario in gedachten (ik heb nog geen mixer en compressor waar ik dit mee kan doen maar had de behringer XENYX QX2442USB op het oog en een alesis 3632 of een dbx166XS ofzo)

Machinedrum A/B (Kick) > Channel Strip 1/2 input (switches to MAIN and to SUB 1/2)
Machinedrum C/D (Rest) > Channel Strip 3/4 input (switches to SUB 3/4)
Xoxbox > Channel Strip 5 input (switches to SUB 3/4)
JP-8080 > Channel Strip 6/7 input (switches to SUB 3/4)
PC onboard sound > Channel Strip 9/10 input
PC Soundcard > Channel Strip 11/12 input
Laptop > Channel Strip 13/14 input

SUB 1 Output (Kick) > Compressor sidechain input
SUB 3/4 Output (Rest) > Compressor input
Compressor Output > Channel Strip 15/16 input(switches to MAIN)

MAIN OUTPUT > Monitors


Lijkt dit een logische setup of is het beter om met sends en returns te werken om dit te bewerkstelligen?

Zien jullie ergens nog gaten? (ik denk bv aan dat ik met deze setup niet per channel strip apart kan instellen hoeveel sidechain compression er gebruikt word, maar dit lijkt enkel haalbaar met meerdere compressors geloof ik?..)

Verder is het zo dat je bij die XENYX bv een kanaal naar SUB 3/4 kan sturen.. aan de achter kant van de mixer zijn er echter 8 outputs voor de subgroepen. dus maw output 3/7 voor SUB 3 en output 4/8 voor SUB 4.. Hoe stuur ik dan SUB 3/4 naar de compressor? ik heb toch maar 2 outputs nodig? Het lijkt alsof een subgroep mono is gezien je een kanaal enkel naar een combinatie van 2 groepen kan sturen maar er zijn wel 2 ouputs per groep.. (moet ik missch eerst eens in de handleiding opzoeken)

Graag feedback..
 
Ah leuk topic!

Je wilt dus kanalen naar sub 3/4 routeren om ze door de compressor te laten gaan en met sub1 de kick senden naar je sidechain input, lees ik dat goed?

Ik werk op een vergelijkbare manier met een volledig hardware setup.

Mijn setup:
Mackie onyx 1640i mixer (16 kanaals, 6 aux bussen, 4 subgroepen)
MPC2500 op kanaal 1-6 voor drums (kick altijd op kanaal 1)
TT303 bassbot op kanaal 7
kanaal 8 ongebruikt
monomachine op kanaal 9,10,11,12
octatrack op kanaal 13,14,15,16

Ik heb een compressor en een limiter, respectievelijk een ART TCS en een Valley Dynamite.
De inputs van deze dynamics processors worden gevoed via sub 1/2/3/4.
De valley gebruik ik stereo, voor drums en de TCS in dual mono met kanaal 1 voor bassen (monomachine op kanaal 9 en bassbot op kanaal 7) en het andere kanaal voor lead dingetjes.

Hoe sidechain ik deze bakken? Ik heb aux send 2 tm 4 hiervoor in gebruik.
Aux 2 gaat naar de Dynamite, deze gebruik ik stereo en middels de routing knopjes per kanaal heb ik hihats, claps, snares en overige percussie (rimshot, woodblock, cowbell e.d.) stuur ik deze kanalen naar subgroep 1-2. Hierbij blijft het stereobeeld intact, ook door de Dynamite heen. Met aux 2 kan ik dus regelen hoever de Dynamite gaat ducken (we spreken hier namelijk over ducken als techniek, strict genomen is sidechainen iets anders..).
Hierdoor kan ik tijdens een sessie met de aux send regelen hoever de niet-kick drumgeluiden gaan ducken.

De snare en clap heb ik overigens parallel (zowel naar sub 1-2 als naar de main mix) staan. Ze gaan naar de main mix maar ook door de compressor. De reden hiervoor is, dat er nog wat snare / clap overblijft als e.e.a. weggedrukt wordt door de kick.

Ik volg dezelfde aanpak voor aux 3 en 4, door deze te regelen kan ik de baslijnen en de leads / overige synthsounds laten ducken. Het geeft veel flexibiliteit, Ik kan de drums heel vlak houden terwijl de kick / bas combinatie als een gek pompt.

Stel, ik heb een fijne stringsound met mooie akkoorden en die gaan door een compressor, dan kan ik als de track vordert heel langzaam aan de aux knop draaien zodat die heerlijk uitgesmeerde strings steeds harder gaan pompen.

Ik hoop dat je wat met deze feedback kunt. Ik ben niet helemaal op je vragen ingegaan maar heb mijn verhaal verteld.
Persoonlijk zou ik via auxen naar je sidechain ingangen gaan senden, zodat je je subgroepen vrijhoudt om compressors in te prikken (het is een groeimodel :mega: ).

De compressor en limiter return ik op de aux returns. Dit om 2 redenen:
- Je hoeft geen kanalen op je mixer op te offeren
- Het geluid wat je compressor in gaat, is toch al de EQ van zijn eigen kanaal doorgegaan. Ik zie geen reden om dubbel te EQ-en

Ik heb 1 effectbak op aux 1 staan en die komt ook terug op aux returns.

dus:
- kanalen routeren naar subgroepen
- subgroepen richting de ingangen van de compressors
- uitgangen van de compressors returnen op de aux return ingangen
- sidechain ingangen voeren vanuit je aux sends

Hoop dat je hier wat mee kan ;)

-C-
 
Hey C738,
Klopt, dat bedoel ik. Bedankt voor je feedback, klinkt zeer interessant. Maar nog even ter verduidelijking want sommige dingen/principes zijn nog niet helemaal duidelijk denk ik.

Als ik het goed begrijp zeg je dat je met de hoeveelheid AUX send per kanaal kan instellen hoeveel er geduckt moet worden, je bedoelt per AUX send knop op kanaal 1 hoeveel er geduckt moet worden per compressor, klop dat? dus..
De inputs van deze dynamics processors worden gevoed via sub 1/2/3/4.
dus met de knopjes per kanaal stuur je het geluid naar een subgroep, subgroep output gaan naar compressor en komt terug naar AUX Return, dit geducked geluid gaat automatisch naar de MAIN MIX

Aux 2 gaat naar de Dynamite, deze gebruik ik stereo en middels de routing knopjes per kanaal heb ik hihats, claps, snares en overige percussie (rimshot, woodblock, cowbell e.d.) stuur ik deze kanalen naar subgroep 1-2
Je stuurt het geluid naar een subgroep, dat dan naar de compressor gaat en terugkomt via de AUX Return.
. Met aux 2 kan ik dus regelen hoever de Dynamite gaat ducken
Bedoel je dat op kanaal 1 waar de kick staat, je aux 2 open draait en dit naar de sidechain input van de dynamite gaat? Dan kan je idd regelen hoeveel alles wat in de dynamite komt via de subgroep uitgang geducked word. Maar dan kan je toch nog niet regelen dat bijv je strings meer geducked worden dan je drums?

Bedoel je dat je drums naar de ene compressor gaan(subgroep 1/2) en je strings en leads enz naar de andere compressor (subgroep 3/4), en je dan via de aux3 rotary op kanaal 1 (kick) het ducking niveau regelt voor je subgroep 3/4 endus via AUX 2 het ducking niveau voor je subgroep 1/2? Klopt dat?


@boestaman
Een direct out zit ook op de behringer als dat mijn keuze zou worden dus dat zou ook kunnen ipv de AUX sends maar denk dat de sends idd handiger zijn omdat je dan 1 kanaal gebruikt voor je kick waar je via de aux knop het ducking niveau kan regelen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan met mijn aux 2,3,4 knoppen de hoeveelheid signaal regelen die naar de sidechain ingang van de compressors gestuurd wordt inderdaad, dat klopt.
Het is hoofdzakelijk kick wat ik stuur, dus dan draai ik de aux knoppen van kanaal 1 open.
Aux 2: send naar Dynamite limiter die stereo staat.
Aux 3: send naar TCS kanaal 1 tbv basslijnen
Aux 4: send naar TCS kanaal 2 tbv synthlijnen

Routing:
Ik stuur idd met die knopjes naast de fader signalen naar de subgroepen of main mix. Soms doe ik beide om een blend te krijgen van het duckende signaal en het droge signaal. Dan heb je een lichtere vorm van het duikende effect en ook nog een solide geluid met een constant volume. Het lijkt dan net of je snare alleen op de attack van de kick even reageert.
Zie ook dit plaatje, de knopjes sub 1-2 sub 3-4 en main mix naast de faders bedoel ik.
Onyx%201640i%20Top.jpg


Wat ik bij breakbeats doe is, even als voorbeeld voor de baslijn, zowel op het kick als het snare kanaal de aux 3 send iets opendraaien zodat zowel de kick als de snare op de sidechain ingang van de compressor aangeboden worden.

Neemt dit je laatste vragen weg?

-C-
 
even snel een filmpje voor je gemaakt ;)



hij hakkelt een beetje, de opname op mijn computer is goed, maar zodra ik de .wmv upload naar youtube gaat ie hakkelen.

-C-
 
Heel erg bedankt! Dat maakt het idd helemaal duidelijk. Ook bedankt voor de moeite te nemen om even een filmpje te maken, handig om het ook in actie te zien. Ben helemaal mee nu.

Nu is het nog even gaan zien wat voor gear er deze eindejaarsperiode in huis wordt gehaald ;) Die onyx ligt wat buiten budget maar met die behringer ga ik er wel komen denk ik :) En qua compressors moet ik ook nog wat opzoeken wat beschikbaar is en haalbaar. Moest je hieromtrent nog advies/tips hebben, zeker welkom.

Nog eens bedankt voor je hulp!
 
Graag gedaan, ik heb net nog allemaal tekstjes bij in het filmpje gezet ter verduidelijking :)

sowieso wel handig om dit op youtube te zetten, dr zijn weinig tutorials hierover.

-C-
 
Back
Top