Muziek maken voor uitgever en afkopen rechten, advies? Tips?

Rob Papen zit hier toch ook op het forum?

Die heeft toch heel veel sounds gemaakt als sounddesigner voor merken als E-mu etc? Kun je hem niet eens benaderen? Bij sounds werkt het denk ik niet veel anders dan met tracks, toch?

En fjoesz hierboven blijkt er ook ervaring mee te hebben (ipv alleen een mening..) ......

Beter bij pro's navragen dan (de meesten) hier op het forum denk ik, want aan meningen heb je niets. Je hebt feiten nodig. Met pro's bedoel ik dan echte ervaringsdeskundigen en/of juristen die met het geluidsvak te maken hebben.

muziek is wat anders dan sounddesign qua copyrights.

onder muziek valt als basis: de compositie, harmonie en de melodie
de tekst is weer een los onderdeel van de copyrights
 
Spring eens binnen bij Buma/Stemra als het niet te ver is en leg hen de situatie duidelijk uit.
Op die manier weet je onmiddellijk wat kan en wat niet.

Het zou me zeer sterk verbazen dat dit de eerste keer is dat ze een gelijkaardige situatie voorgeschoteld krijgen...

muziek is wat anders dan sounddesign qua copyrights.
Volledig correct. Het is natuurlijk ook de vraag wat je onder sounddesign verstaat...

Als je bv. sounddesign/muziek doet voor een film en eender ander auteursrechtelijk beschermd werk heb je recht op naburige rechten (SENA/PlayRight). Sommige organisaties betalen ook jingles en muziek/sounddesign voor reclame uit maar dat hangt af van de wetgeving in het land.
 
op het synthesizer presets zitten geen rechten. Een willekeurige knob 1mm verdraaien en je hebt al iets nieuws, tenzij er samples in verwerkt zitten.


bedoel je dat je een knopje moet verdraaien en dan heb je de copyrights te pakken van jou unieke zelfgemaakte sound? denk niet dat het zo werkt ;-)

er zit zelfs geen copyrights op je helemaal zelf eigen ikje me-myself-and-I ego gemaakte drumbeat.
 
Toch wel interessant wat hier allemaal geschreven wordt.

Maar als je muziek in eigen beheer uitbrengt dan moet je dus een vergoeding betalen aan B/S. Maard ik neem aan dat dit dan alleen voor fysieke dragers (Cd's, vinyl etc) is en niet voor downloads. Dus als je alleen online uitbrengt via downloads maakt het niet uit?
 
Ik ben al lange tijd lid van Buma / Stemra. Nu ben ik benaderd om library muziek te maken voor een uitgever. Het gaat hierbij om minimaal 10 tracks in een bepaalde stijl. (in dit geval Filmscore). Deze uitgever werkt op basis van het afkopen (buy out) van de rechten. Ik krijg dus een bedrag per track (waar ik nog over moet onderhandelen).

Echter, dit betekent dat ik contractbreuk zou plegen met Buma / Stemra omdat ik uitsluiten via hen mijn rechten mag regelen.

Iemand die hierover advies kan geven? Is het verstandig om mijn lidmaatschap bij B/S op te zeggen? (ik heb er tot nu toe nooit veel aan gehad omdat mijn muziek nooit echt veel verspreid is). Wat kan er gebeuren als ik het toch laat afkopen terwijl ik lid ben bij B/S?

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten?

Graag advies / tips...

Als jij je werk verkoopt ben je niet meer de maker dus geen rechthebbende van je werk. Eigenaar wordt dan de uitgever. Al hou je je auteursrechten bij je is er niets aan de hand.

BS incasseert dan bij de uitgever voor jou. Maar eehm das minder leuk voor uitgever, denk dus dat uitgevert 100% eigenaar wil worden van je werkt daarom denk ik die pay out ding.

Wat een redelijke compensatie is voor je overdacht van eigendom, tja.......
 
er zit zelfs geen copyrights op je helemaal zelf eigen ikje me-myself-and-I ego gemaakte drumbeat.

Dat is een mythe, van het moment dat iets wordt gecreeërd of opgenomen zitten er rechten op.
Dit is gelijkaardig aan die mythe over de "seconden regel".

Of die rechthebbende dan weer moeite wil doen om juridische actie te ondernemen is iets anders.
In een efficient systeem zouden de Winston Brothers miljonair zijn als ze vandaag een legertje advocaten op de wereld loslieten...
 
Dat is een mythe, van het moment dat iets wordt gecreeërd of opgenomen zitten er rechten op.
Dit is gelijkaardig aan die mythe over de "seconden regel".

Of die rechthebbende dan weer moeite wil doen om juridische actie te ondernemen is iets anders.
In een efficient systeem zouden de Winston Brothers miljonair zijn als ze vandaag een legertje advocaten op de wereld loslieten...

ik dacht toch echt dat er, in den beginne, geen copyrights op drumpatronen bestaan.
dat valt onder arrangement en daar heb je in principe ook geen copyrights op.
tenminste zo heb ik het geleerd/gehoord.

maar natuurlijk wel op de uitvoering en opname....

en als je echt iets heel bijzonders hebt gedaan met een eigenbedachte originele drum ritmepatroon, dan kan je bij copieering/misbruik natuurlijk wel altijd een advocaat inschakelen. het kan op een grensgebied zitten.
 
ik dacht toch echt dat er, in den beginne, geen copyrights op drumpatronen bestaan.
dat valt onder arrangement en daar heb je in principe ook geen copyrights op.
tenminste zo heb ik het geleerd/gehoord.

maar natuurlijk wel op de uitvoering en opname....

en als je echt iets heel bijzonders hebt gedaan met een eigenbedachte originele drum ritmepatroon, dan kan je bij copieering/misbruik natuurlijk wel altijd een advocaat inschakelen. het kan op een grensgebied zitten.

Het gaat er natuurlijk ook om hoe die drumloop gebruikt werd. Komt hij uit een auteursrechtelijk beschermd werk zoals Amen van The Winston Brothers dat commercieel verspreid werd of niet. Daar zit al zeker naburig recht op, over auteursrecht ben ik niet 100% zeker.

Het komt er uiteindelijk altijd min of meer op neer of jij als eigenaar er een financieel nadeel aan ondervindt als jouw creaties gebruikt worden...
 
Grappig, men zou verwachten dat zo'n "uitgever" toch het één en ander weet over de busines waarin ze werken.

Het is eigenlijk heel simpel jonguh: Buma/stemra is een mafia 2.0 organisatie, zij bieden bescherming aan (je nummers) en daarvoor betaal je een vergoeding. Natuurlijk hoort daar bij dat ze de rechten in handen hebben. Concreet betekent dat als iemand je muziek op een fuif, radio of andere openbare gelegenheid draaien ze daar ook een deel van de winst boeken en een heel klein procentje keert terug naar jou.

Nu, je nummers blijven uiteraard jouw eigendom en als iemand dat wil kopen dan heb je alle recht om dat te verkopen. Het enige wat je hoeft te doen is een contract op te stellen (liefst met hulp van een rechtspersoon, advocaat of notaris) waar je stipuleert dat je de nummers verkoopt "as is" en dat je daarbij ook afziet van alle rechten die verbonden zijn aan je nummers. En dat je verder niet aansprakelijk kan gehouden worden voor eventuele claims van derde partijen.

Handtekenen door beide partij en je bent ermee klaar, elk nog een kopietje van het contract + ééntje dat je dan overhandigt aan Buma/stemra.
 
Het gaat er natuurlijk ook om hoe die drumloop gebruikt werd. Komt hij uit een auteursrechtelijk beschermd werk zoals Amen van The Winston Brothers dat commercieel verspreid werd of niet. Daar zit al zeker naburig recht op, over auteursrecht ben ik niet 100% zeker.

Het komt er uiteindelijk altijd min of meer op neer of jij als eigenaar er een financieel nadeel aan ondervindt als jouw creaties gebruikt worden...

ik heb het dan ook over drumpatterns...niet over het gerbuik van samples.

je mag het drumpatroon van de Amenbrothers gewoon gebruiken en zelf inprogrammeren. valt in principe onder arrangement.
maar de The Winston Brothers kunnen op hun beurt altijd naar een advocaat stappen om dat aan te vechten.
 
Grappig, men zou verwachten dat zo'n "uitgever" toch het één en ander weet over de busines waarin ze werken.
ghehe bizar eh

Het is eigenlijk heel simpel jonguh: Buma/stemra is een mafia 2.0 organisatie, zij bieden bescherming aan (je nummers) en daarvoor betaal je een vergoeding. Natuurlijk hoort daar bij dat ze de rechten in handen hebben. Concreet betekent dat als iemand je muziek op een fuif, radio of andere openbare gelegenheid draaien ze daar ook een deel van de winst boeken en een heel klein procentje keert terug naar jou.

Nu, je nummers blijven uiteraard jouw eigendom en als iemand dat wil kopen dan heb je alle recht om dat te verkopen. Het enige wat je hoeft te doen is een contract op te stellen (liefst met hulp van een rechtspersoon, advocaat of notaris) waar je stipuleert dat je de nummers verkoopt "as is" en dat je daarbij ook afziet van alle rechten die verbonden zijn aan je nummers. En dat je verder niet aansprakelijk kan gehouden worden voor eventuele claims van derde partijen.

Handtekenen door beide partij en je bent ermee klaar, elk nog een kopietje van het contract + ééntje dat je dan overhandigt aan Buma/stemra.
Waarom je bs een kopietje van t contract moet opsturen is mij geheel een raadsel Natan ?

ik heb het dan ook over drumpatterns
ow dus omdat "patroon" dan onbeschermd ? das interessant blad muziek is ook patroon op papier, beschermd of niet ? wat denk jij ?
 
Ik ben al lange tijd lid van Buma / Stemra. Nu ben ik benaderd om library muziek te maken voor een uitgever. Het gaat hierbij om minimaal 10 tracks in een bepaalde stijl. (in dit geval Filmscore). Deze uitgever werkt op basis van het afkopen (buy out) van de rechten. Ik krijg dus een bedrag per track (waar ik nog over moet onderhandelen).

Echter, dit betekent dat ik contractbreuk zou plegen met Buma / Stemra omdat ik uitsluiten via hen mijn rechten mag regelen.

Iemand die hierover advies kan geven? Is het verstandig om mijn lidmaatschap bij B/S op te zeggen? (ik heb er tot nu toe nooit veel aan gehad omdat mijn muziek nooit echt veel verspreid is). Wat kan er gebeuren als ik het toch laat afkopen terwijl ik lid ben bij B/S?

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten?

Graag advies / tips...

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is mijn comentaar/advies al gegeven.

Ik dacht te weten dat jouw auteursrecht als componist alsook teksdichter 'onvervreemdbare rechten' of zoiets zijn, wat inhoudt dat deze niet overdraagbaar zijn; deze zijn onlosmakelijk verbonden aan jouw persoon. Schending hiervan is strafbaar (hoe strafbaar durf ik niet te zeggen).
Hoe men achter zo'n schending zou komen is een ander verhaal, maar ik ken wel componisten die slim dachten te zijn, flink genaaid zijn door de andere partij en niets eraan konden doen, mede uit angst om zichzelf te incrimineren.

Als je al die tijd aangeslotene bent van B/S, terwijl jouw werken niet waren verspreid, is het niet erg logisch om, net nu er wel perspectieven in deze richting lijken te zijn, je contract op te zeggen.

Het is crisis en ik kan niet in jouw portemonae kijken, maar €250 is echt niet veel geld in dit verband en organisaties als B/S zijn juist opgezet om te voorkomen dat auteurs zo voor het blok worden gezet.
Afgezien van hun aansluitkosten, hoeft zo'n bedrijf niet veel af te dragen, mocht jouw werk niet veel verspreid worden en mocht het allemaal wel een succes worden, zouden zij er geen probleem mee moeten hebben om jouw auteursgelden netjes af te dragen.

Natuurlijk denk je; "als ik het niet doe, gaan ze gewoon naar de volgende".
De harde waarheid van het bestaan als 'professional' is dat je vaker, ogenschijnlijk interessante, dingen zult moeten laten staan.

Maar wat je ook besluit, ik wens jou veel succes ( het is hoe dan ook leuk als er interesse is voor jouw werk, toch?).
 
ghehe bizar eh

Waarom je bs een kopietje van t contract moet opsturen is mij geheel een raadsel Natan ?

Omdat ze wel op de hoogte moeten zijn aan wie ze uiteindelijk moeten uitbetalen.
 
Ik dacht te weten dat jouw auteursrecht als componist alsook teksdichter 'onvervreemdbare rechten' of zoiets zijn, wat inhoudt dat deze niet overdraagbaar zijn; deze zijn onlosmakelijk verbonden aan jouw persoon. Schending hiervan is strafbaar (hoe strafbaar durf ik niet te zeggen).
De strafbaarheid is gericht op de persoon die Niet eigenaar is en toch andermans werk zou verspreiden of gebruiken. Of onrechtmatig zou beweren dat hij de auteur is terwijl iemand anders dit is.

Met een licentie (dat is dus een contract) kan je als auteur welzeker je werk verkopen. Denk maar aan sample licenties waarbij de aankoper het recht toegeëigend krijgt het werk te gebruiken. Daar zijn meestal wel voorwaarden aan verbonden maar dat is juist het bestaansrecht van zo'n licentie of contract.

Natuurlijk is de wetgeving soms erg ingewikkeld en bestaat er iets als een schemer zone waar als er veel geld te verdienen valt de haaien op het bloed afkomen.

Dus is het zeker geen slechte zaak van een rechtspersoon erbij te halen.
 
ow dus omdat "patroon" dan onbeschermd ? das interessant blad muziek is ook patroon op papier, beschermd of niet ? wat denk jij ?

je moet wel weten waar je het over hebt natuurlijk. dit klopt niet wat je zegt, maar het klinkt bijna logisch :-)

bladmuziek is een notatiesysteem om muziek vast te leggen.
voor muziek (in den beginne: harmonie en melodie) geldt copyrights
dus orgineel gecomponeerde muziek op muziekpapier zit copyright op.

de meeste drumpartijen zijn herhalende ritmes van een of twee maten. deze worden ook wel patterns (drumpatronen) genoemd. Je kan zelfs drumpatronen noteren op muziekpapier.

Maar ooit hebben 'ZE' blijkbaar besloten dat drumpatronen onder arrangement valt.
ik snap het ook wel: dan zou je van elk klein tikje en variatietje kunenn zeggen: dit is door mij bedacht en ik heb er auteursrecht op!
dat is onbegonnen werk en het einde zoek!

zo ook met melodie:

een arpeggio, hoe fraai ook er op gevarieerd kan je niet een compositie noemen en zit dus geen auteursrecht op.

maar ik weet nu uit de praktijk: voor alles kan je altijd bij een advocaat aankloppen. of het zin heeft verteld de advocaat je wel! :-)
 
Omdat ze wel op de hoogte moeten zijn aan wie ze uiteindelijk moeten uitbetalen.

Als ze al aangemeld zijn door TS zeker, eens. Ging er vanuit dat ze nog niet aangemeld waren :o:

je moet wel weten waar je het over hebt natuurlijk. dit klopt niet wat je zegt, maar het klinkt bijna logisch :-)

bladmuziek is een notatiesysteem om muziek vast te leggen.
voor muziek (in den beginne: harmonie en melodie) geldt copyrights
dus orgineel gecomponeerde muziek op muziekpapier zit copyright op.

de meeste drumpartijen zijn herhalende ritmes van een of twee maten. deze worden ook wel patterns (drumpatronen) genoemd. Je kan zelfs drumpatronen noteren op muziekpapier.

Maar ooit hebben 'ZE' blijkbaar besloten dat drumpatronen onder arrangement valt.
ik snap het ook wel: dan zou je van elk klein tikje en variatietje kunenn zeggen: dit is door mij bedacht en ik heb er auteursrecht op!
dat is onbegonnen werk en het einde zoek!

zo ook met melodie:

een arpeggio, hoe fraai ook er op gevarieerd kan je niet een compositie noemen en zit dus geen auteursrecht op.

maar ik weet nu uit de praktijk: voor alles kan je altijd bij een advocaat aankloppen. of het zin heeft verteld de advocaat je wel! :-)
ok hoe kom je aan die wijsheid ? heb je een linkje waar ik dat kan nalezen ?
 
De strafbaarheid is gericht op de persoon die Niet eigenaar is en toch andermans werk zou verspreiden of gebruiken. Of onrechtmatig zou beweren dat hij de auteur is terwijl iemand anders dit is.

Met een licentie (dat is dus een contract) kan je als auteur welzeker je werk verkopen. Denk maar aan sample licenties waarbij de aankoper het recht toegeëigend krijgt het werk te gebruiken. Daar zijn meestal wel voorwaarden aan verbonden maar dat is juist het bestaansrecht van zo'n licentie of contract.

Natuurlijk is de wetgeving soms erg ingewikkeld en bestaat er iets als een schemer zone waar als er veel geld te verdienen valt de haaien op het bloed afkomen.

Dus is het zeker geen slechte zaak van een rechtspersoon erbij te halen.

Ja het is inderdaad ingewikkelde materie.

Maar een licentie is een gebruiksovereenkomst, dus je hebt daarmee het auteursrecht niet gekocht.
Je mag de samples dan wel in jouw eigen producties gebruiken, maar die samples als zodanig niet doorverkopen, wat wel zou mogen als het jouw eigendom was.
 
Het is eigenlijk heel simpel jonguh: Buma/stemra is een mafia 2.0 organisatie, zij bieden bescherming aan (je nummers) en daarvoor betaal je een vergoeding. Natuurlijk hoort daar bij dat ze de rechten in handen hebben. Concreet betekent dat als iemand je muziek op een fuif, radio of andere openbare gelegenheid draaien ze daar ook een deel van de winst boeken en een heel klein procentje keert terug naar jou.

Nu, je nummers blijven uiteraard jouw eigendom en als iemand dat wil kopen dan heb je alle recht om dat te verkopen. Het enige wat je hoeft te doen is een contract op te stellen (liefst met hulp van een rechtspersoon, advocaat of notaris) waar je stipuleert dat je de nummers verkoopt "as is" en dat je daarbij ook afziet van alle rechten die verbonden zijn aan je nummers. En dat je verder niet aansprakelijk kan gehouden worden voor eventuele claims van derde partijen.

Toevallig net een afrekeming gehad, stemra deel was bij mij rond de 7% tot 15% dus wat klets je nou.
Buma had 5% administratiekosten, dus nog minder.

Vervolgens ga je met advocaten smijten, wat denk je dat dat kost ?
Ik word een beetje moe van al die niet onderbouwde bumastemra bashingen, vreemde sfeermakerij. Ze zijn echt niet perfect, heb vandaag nog ruzie gehad met hun portal, maar m'n geld komt wel altijd binnen, al is het uit japan of zuid amerika. Zonder buma stemra gaat jou dat echt niet lukken op dezelfde manier. Ik hoef er niks voor te doen, behalve de tracks registreren. en dat is exact waar ze voor opgericht zijn.
 
@ Jompo...licentie= toestemmingverlening. Auteursrechten zijn overdraagbaar je kan alles overdagen behalve 1 ding, dat is dat je als maker altijd het recht hebt om te klagen tegen verminking van je werk, zoiets was het.

Ben het met Niel eens.....BS is je grote vriend :D
 
Back
Top