Muziek maken voor uitgever en afkopen rechten, advies? Tips?

O.k., dat wist ik niet.

Maar wanneer je nu, of volgende maand, zou willen opzeggen zal dat toch mogelijk zijn? Niemand zal je kunnen dwingen lid te kunnen blijven.

Ik neem aan dat de enige 'consequentie' dan is dat je voor de rest van het lopende jaar geen gebruik meer kunt maken van hun 'diensten' (ahum) terwijl je daarvoor wel betaald hebt.

Ja,als ik me niet vergis is het contract is opzegbaar iedere 31e december met een termijn van 3 maanden. Je zult het ongetwijfeld weer kunnen aanvragen maar daar zal wel een periode tussen moeten zitten.
 
Tering, wat een mongolenclub is dat Buma toch, belachelijk dat je daar zelf niets over te zeggen hebt.
Ik weet niet hoe je er in zit, maar is het misschien mogelijk dat die uitgever jou zogenaamd tijdelijk in dienst neemt als freelancer oid?
 
@Conso:

If you tell the truth, you don't have to remember anything.

klinkt goed! :-)
 
Ik vind deze debatten altijd grappig, 101 meningen en maar een paar personen die weten waarover ze praten. Maar ik begrijp het wel, het is niet de meest interessante materie om na te lezen...

Vergeet niet dat als je een opname doet er altijd met 3 factoren moet rekening gehouden worden; het nummer (BUMA/STEMRA of SABAM), de opname (SENA of PlayRight) en de financiële producer (SENA of SIMIM).

Dus kortom als iemand de rechten van het nummer afkoopt (of het auteursrecht) heb je nog altijd de rechten op de opname (of naburig recht) en dan is ook nog de vraag of je eigenaar bent van de opname (heb je ook nog een deal met een label?).

En zo kan ik nog wel even doorgaan... :-)
 
het word er ook echt leuker op muziek te maken voor een centje :stupid :duivels:
 
Klok, klepel ....

Alleen de mensen die (te) weinig verdienen aan B/S zeuren en zeiken. lijkt het meestal (niet altijd) te zijn.
Als je geen lid bent kan je met een verklaring ervoor zorgen dat je niks hoeft af te dragen, zo heb ik meerdere releases uitgebracht van anderen.

Ik heb niks te klagen over ze vanaf dat ik lid ben vanaf 1997.
Zonder hun had ik waarschijnlijk de helft minder geld verdient in die jaren dat ik dingen uitbracht.

Het accent is wel meer op buma komen te liggen dan Stemra, maar dat is logisch gezien de ontwikkelingen.

Ik zou het inderdaad gewoon doen, mits die uitgeverij er een goeie bos duiten tegenover heeft staan en je er niet aan te verbinden valt. Kan indertdaad zo zijn dat je buurvrouw een begenadigd componist blijkt te zijn. En als je van mening bent dat je niks aan ze hebt, gewoon je contract afzeggen.
Punt is wel dat je er donder op kan zeggen dat jij moet ondertekenen dat jij gene claim gaat leggen op de auteursrechten. en daar staat jouw naam en handtekening onder.
Het zal niet zo'n vaart lopen, maar toch. Als B/S of 1 van de zusterotganisaties ooit gaat zeuren bij hun van "door wie is dat spul genaakt ?" en ze komen met dat contract op de proppen en je naam rolt uit het systeem dan hang je.
Zolang je dus te traceren bent, niet doen. Of wel ... tja, dat moet je zelf weten :D ik zeg alleen wat ik erover denk.
 
De kwestie is dus: Wanneer levert het lidmaatschap datgene op wat het rechtvaardigd?

Het zal alleen een leuk bedrag opleveren wanneer je werken met enige regelmaat worden gebruikt door derden. Tot op heden is dat nog niet gebeurd blijkbaar, alhoewel dat niet aan de muziek ligt.

Zelf zou ik nooit in zee gaan met Buma/Stemra. Alleen al om het feit dat je moet betalen om je eigen werken te mogen uitgeven. Voor de kleine artiesten is deze organisatie helemaal niet interessant. Als ik bijvoorbeeld een cd professioneel wil laten persen en bij een lokale muziekwinkel in de schappen wil leggen, moet ik als kleine artiest meer kosten maken dan ik ooit zal terugverdienen. De partij die jou een x-bedrag wil betalen voor het maken van een track heb je qua "snel een paar knaken bijverdienen" in dit geval meer aan. Maar mocht een track een hit worden dan snijd je jezelf natuurlijk wel in de vingers op de lange termijn.
 
klok klepel?

zoals de politie?

ze zijn er wel als je te hard rijd, maar niet als je aangifte doet zegmaar
 
het word er ook echt leuker op muziek te maken voor een centje :stupid :duivels:

muziekmaken is heel erg leuk! :dubbel:

centjes niet! :frons:

de combinatie (en zoals vele soortgelijke combi's) deugt niet .
 
Ik heb weinig ervaring met Buma/Stemra (en die kant van de rechten van de artiest) maar is je contract gekoppeld aan je artiestennaam of aan je persoon? Als je je uitschrijft, wat gebeurt er dan exact in de tussenperiode met je rechten als je je daarna weer inschrijft? Begin je dan weer van een blanco situatie met de rechten die bij de inschrijving aan jou toebehoren?
 


Live-uitvoeringen (optreden; podia) wordt afgerekend op basis van het aantal uitvoeringen
Voorbeeld : De band waarin u speelt (alle liedjes heeft u zelf geschreven) treedt 30x per jaar op (Buma), in kleine zalen en cafés.
Per optreden is circa 22 euro netto voor verdeling beschikbaar: 30 optredens á € 22 (per setlist) = € 660


Maakt het dan nog uit hoelang een optreden duurt, want zoals ik het begrijp is er 22 euro per setlist en wat een setlist inhoud is mij niet duidelijk.
 
Ze rekenen wel stevig door aan 25%, meestal is het 20% of minder...
 
Jij bent en blijft de maker van het werk. Je kan hem wel gewoon toestemming geven voor het gebruik, maar jij zal altijd de auteursrechten behouden.
Beetje vreemd ook, normaal een uitgever neemt 33,3% van de auteursrechten. De overige 66,6% gaat naar tekstdichter/componist.
 
Jij bent en blijft de maker van het werk. Je kan hem wel gewoon toestemming geven voor het gebruik, maar jij zal altijd de auteursrechten behouden.
Niet helemaal. In het auteursrecht kan iemand effectief je werk afkopen en als zijn eigen werk gaan exploiteren (Belgische wetgeving). Wat jij bedoelt is meer wat een publisher standaard doet.
In naburig recht kan je niet het werk van iemand afkopen ook al bestaan er contracten die iets anders zeggen (Belgische wetgeving).

als je geen uitgever hebt krijg je 100% (minus b/s fee)
Inderdaad maar dan heb je 100% van een veel kleinere taart dan wat een publisher je kan bieden.

Het gaat altijd een beetje om de pro's en contra's aan elkaar af te wegen.
 
Inderdaad maar dan heb je 100% van een veel kleinere taart dan wat een publisher je kan bieden.

Het gaat altijd een beetje om de pro's en contra's aan elkaar af te wegen.

Enige voordeel van een publisher wat ik heb ervaren is het krijgen van voorschotten. Voor de rest maakt het voor mij niks uit.
 
Wij verkopen ook muziek
Met buy outs
Die buy outs zijn meestal voor een jaar per uiting
Maar dat betekentnjiet dat we onze rechten verkopen
Is er airplay dan krijgen we geld
In ons geval onder commercials
Das reteinteressant wat je nog van buma krijgt dan
Iig heeft t mij VEEEEEEL MEEER opgeleverd dan gekost hehe

Maar even over die uitgever
Als ik ergens stockmuziek onder zet en dat op moet geven
Dan geef je de uitgever op EN de componisten
Dus lijkt me dat je bij zon uitgever nog steeds de rechten kan houden. Met evt vastgelegde verdeling van buma inkomsten
Wat voor contract heb je bij buma dan als je niet eens het gebruik van je muziek mag verkopen?
Ik heb daar echt geen last van

Buma is top:P
 
Rob Papen zit hier toch ook op het forum?

Die heeft toch heel veel sounds gemaakt als sounddesigner voor merken als E-mu etc? Kun je hem niet eens benaderen? Bij sounds werkt het denk ik niet veel anders dan met tracks, toch?

En fjoesz hierboven blijkt er ook ervaring mee te hebben (ipv alleen een mening..) ......

Beter bij pro's navragen dan (de meesten) hier op het forum denk ik, want aan meningen heb je niets. Je hebt feiten nodig. Met pro's bedoel ik dan echte ervaringsdeskundigen en/of juristen die met het geluidsvak te maken hebben.
 
Back
Top