Muziek maken voor uitgever en afkopen rechten, advies? Tips?

ok hoe kom je aan die wijsheid ? heb je een linkje waar ik dat kan nalezen ?

vanaf mijn 16de boeken lezen, nog eens lezen muziek luisteren. componeren...alles over muziek tot me nemen. gitaarlessen..conservatorium gedaan..daarna bib doorspitten..lezen over gitaar, over drums..over alle instrumenten en orkest en apparatuur..dan weer een studietje jazz arrangerren..dan een studie mzuiektechnologie..

dus bij ekaar gesprokkelde informatie/kennis! :-))))

een link is wat lastig.....ik inproviseer ook maar wat met die kennis...

en ik maak ook fouten of vergeet dingen..
 
Ok, ff recapituleren,

Dus als ik een kick maak wat specifiek klinkt naar mij of zoals ik hem alleen kan maken. Of een drum patern maak wat specifiek linkt naar mij, uniek is zegmaar. Dan rust er geen auteursrecht op omdat men dat ooit heeft besloten, dus dan mag jij het ongestoord gebruiken in je werk, heb ik het zo goed begrepen ?

Dacht altijd dat het auteursrecht direct rustte op materiaal wat jij maakte, dus uniek is en nog een paar voorwaarden.
 
@Niel
Wanneer registreer jij je tracks? Doe je dat al als ze af zijn of alleen wanneer ze commercieel gebruikt gaan worden? Kan je daarmee voorkomen dat je tracks gestolen worden? Dat is namelijk iets wat ik me altijd al afgevraagd hebt, hoe voorkom je dat iemand anders er met je track vandoor gaat?
 
Ok, ff recapituleren,

Dus als ik een kick maak wat specifiek klinkt naar mij of zoals ik hem alleen kan maken. Of een drum patern maak wat specifiek linkt naar mij, uniek is zegmaar. Dan rust er geen auteursrecht op omdat men dat ooit heeft besloten, dus dan mag jij het ongestoord gebruiken in je werk, heb ik het zo goed begrepen ?

Dacht altijd dat het auteursrecht direct rustte op materiaal wat jij maakte, dus uniek is en nog een paar voorwaarden.

nee, een beetje andersom:
hoe eigenzinniger, persoonlijker en opvallender die kick-sound of drumpattern des te groter de kans dat je advocaat je wilt helpen en je eventueel een rechtszaak wint.
als iemand het (mis) gebruikt in zijn eigen muziek of dergelijks. Maar dat is aan ee nrechter te oordelen. maar die zal er wel snel een of meer muziekexperts bij halen voor een oordeel.

maar een 4-on the floor house techno kick waar jij maanden aan hebt gesleuteld om een 'unieke' vette boem erin te krijgen maakt weinig kans misschien, want dat zal toch te veel lijken op die 10000000000000 andere kicks...maar als je hem laat klinken als een natte scheet die net ongesteld is geworden en lepra heeft ...dan misschien weer wel.
maar dit gaat om klank en productie vooral. dat is wat anders dan muziek.

en zo ook met een drumpattern. als het echt opvallend uniek is en in jouw muziek op voorgrond een hoofdfunctie heeft in het arrangement, dan wel.
maar een zoveelste rockdrum met ergens een heel uniek HH- hitje is echt niet uniek te noemen in de auteurstrechten wereld.

maar dan nog:

auteursrecht is heel leuk maar het is niet zo dat als iemand plagiaat pleegt met jouw muziek dat je dan klaar bent. je moet eerst een advocaat overtuigen met goede bewijzen dat het ook echt van jou is en de advocaaat moet zelf kans van slagen zien en de hele zaak voldoende vonden om er meer aan de slag t egaan. en dan krijg je een tegenpartij die terug gaat vechten en voordat je het weet heb je ook nog verloren en weg is je geld in de zakken van de advocaat en geen zaak gewonnen!

ik heb dit zelf meegemaakt.. is erg K*T !!!
 
kan je helemaal volgen MarsMusica :okdan:

voordat je het weet heb je ook nog verloren en weg is je geld in de zakken van de advocaat en geen zaak gewonnen!

ik heb dit zelf meegemaakt.. is erg K*T !!!
pijnlijke bedoeling dat idd. :S

Als je geen lid bent kan je met een verklaring ervoor zorgen dat je niks hoeft af te dragen, zo heb ik meerdere releases uitgebracht van anderen.
kijk, goeie wist ik nie (Y)
 
Toevallig net een afrekeming gehad, stemra deel was bij mij rond de 7% tot 15% dus wat klets je nou.
Buma had 5% administratiekosten, dus nog minder.

Vervolgens ga je met advocaten smijten, wat denk je dat dat kost ?
Ik word een beetje moe van al die niet onderbouwde bumastemra bashingen, vreemde sfeermakerij. Ze zijn echt niet perfect, heb vandaag nog ruzie gehad met hun portal, maar m'n geld komt wel altijd binnen, al is het uit japan of zuid amerika. Zonder buma stemra gaat jou dat echt niet lukken op dezelfde manier. Ik hoef er niks voor te doen, behalve de tracks registreren. en dat is exact waar ze voor opgericht zijn.

Tja, jij verdient eraan en dan kunnen ze niks verkeerd doen dus? En uh, 15% - das mooi, houden zij er dus 85% aan over. En hoe verdienen ze dat? Iedereen die een party organiseert of een theater stuk waar muziek in voorkomt of wat dan ook MOET een document indienen waarop de desbetreffende nummers op aangegeven staan. En geloof mij daar betaal als organisator een serieus bedrag voor. En dat is ook waar al dat bashing vandaan komt: mensen die openbare aangelegenheden organiseren, of een winkel hebben waar muziek draait of gewoon de radio staat te draaien. Die betalen dus 15% of wat dan ook voor de eigenlijke muziek en dus 85% voor de tussenpersoon.

En ja zaken doen kost geld, notarissen en advocaten kosten geld en dan kan je als potentiële verkoper zelf eens de rekening maken of je muziek verkopen aan 250 euro wel de moeite zou zijn.
 
@ Jompo...licentie= toestemmingverlening. Auteursrechten zijn overdraagbaar je kan alles overdagen behalve 1 ding, dat is dat je als maker altijd het recht hebt om te klagen tegen verminking van je werk, zoiets was het.

Ben het met Niel eens.....BS is je grote vriend :D

Bedankt voor de correctie; wat ik probeerde te zeggen is dat een licentie geen koopovereenkomst of overdrachtcontract is, maar jouw definitie is correct.

Maar er is een verschil tussen overdragen en afstand doen van een (auteurs)recht:
Je kunt wel afstand doen van je auteursrechten, maar je kunt niet alle autersrechten, in het bijzonder de persoonlijkheidsrechten ( die ene die je noemt is er eentje van), overdragen, want die zijn onlosmakelijk verbonden aan de maker van het werk.
Dus, je kunt het exploitatierecht van jouw werk overdragen.
Echter, van bepaalde persoonlijkheidsrechten, zoals het recht op naamsvermelding, kun je wel afstand doen, maar je kunt ze niet overdragen; de maker blijft bij wet altijd de maker van een werk.

En........B/S is voor mij ook een hele goede vriend
 
Tja, jij verdient eraan en dan kunnen ze niks verkeerd doen dus? En uh, 15% - das mooi, houden zij er dus 85% aan over. En hoe verdienen ze dat? ~~~~~~ Die betalen dus 15% of wat dan ook voor de eigenlijke muziek en dus 85% voor de tussenpersoon.

En dit is dus een mooi voorbeeld waarom het misgaat bij de bashers.
Mijn deel is 85% tot 93 %, en niet omgekeerd. Alsof ieder weldenkend mens akkoord zou gaan met zo'n 15% constructie voor zichzelf, incl. de overheid die b/s heeft aangewezen als enige auteursrechten regelaar.

Dan snap je ook waarom ik zei
Klok, klepel ....

15% of minder is heel netjes. Als je een boekingskantoor hebt die je zaakjes regelt is 15% ook heel normaal en soms is het meer. Uitgevers pakken 33% tot 50%, als je die hebt.
Serieus, verdiep je eerst eens in de materie voordat je gaat blaten, zo creer je alleen maar een verkeerd idee over b/s terwijl je er juist geld mee kan verdienen.
 
Bedankt voor de correctie; wat ik probeerde te zeggen is dat een licentie geen koopovereenkomst of overdrachtcontract is, maar jouw definitie is correct.
ooit eens n x goed opgelet ipv naar de vrouwen om mij heen kijken :o:

Maar er is een verschil tussen overdragen en afstand doen van een (auteurs)recht: Je kunt wel afstand doen van je auteursrechten, maar je kunt niet alle autersrechten, in het bijzonder de persoonlijkheidsrechten ( die ene die je noemt is er eentje van), overdragen, want die zijn onlosmakelijk verbonden aan de maker van het werk.
Dus, je kunt het exploitatierecht van jouw werk overdragen.
Echter, van bepaalde persoonlijkheidsrechten, zoals het recht op naamsvermelding, kun je wel afstand doen, maar je kunt ze niet overdragen; de maker blijft bij wet altijd de maker van een werk. En........B/S is voor mij ook een hele goede vriend
bovenstaande nuance verklaart je post van 14:44, eens :okdan:


Mijn deel is 85% tot 93 %,
waar is de rest naar toe gegaan als ik zo vrij mag zijn ?
 
En dit is dus een mooi voorbeeld waarom het misgaat bij de bashers.
Mijn deel is 85% tot 93 %, en niet omgekeerd. Alsof ieder weldenkend mens akkoord zou gaan met zo'n 15% constructie voor zichzelf, incl. de overheid die b/s heeft aangewezen als enige auteursrechten regelaar.

Dan snap je ook waarom ik zei


15% of minder is heel netjes. Als je een boekingskantoor hebt die je zaakjes regelt is 15% ook heel normaal en soms is het meer. Uitgevers pakken 33% tot 50%, als je die hebt.
Serieus, verdiep je eerst eens in de materie voordat je gaat blaten, zo creer je alleen maar een verkeerd idee over b/s terwijl je er juist geld mee kan verdienen.
Prima, dat weten we dan ook weer.
En je hebt gelijk, eigenlijk zou ik niet over BS moeten spreken mits ik enkel ervaring heb met de Belgische versie SABAM. Ik dacht echter dat het overal ongeveer het zelfde zou zijn maar hier liggen de procenten beduidend anders. Leuk te horen dat het ook anders kan.
 
Laatst gewijzigd:
@Niel
Wanneer registreer jij je tracks? Doe je dat al als ze af zijn of alleen wanneer ze commercieel gebruikt gaan worden? Kan je daarmee voorkomen dat je tracks gestolen worden? Dat is namelijk iets wat ik me altijd al afgevraagd hebt, hoe voorkom je dat iemand anders er met je track vandoor gaat?

ff inhakend ondanks dat je het aan Niel vraagt. Registreren van werk bij BS is geen bewijs van eigendom. Nee, daarmee voorkom je "diefstal" dus niet mee.

Het registreren van uw werken bij Buma/Stemra is niet rechtsgeldig als bewijs van eigendom.
Bron: http://www.bumastemra.nl/leden/hoebeschermikmijnmuziekwerken/
 
En je hebt gelijk, eigenlijk zou ik niet over BS moeten spreken mits ik enkel ervaring heb met de Belgische versie SABAM. Ik dacht echter dat het overal ongeveer het zelfde zou zijn maar hier liggen de procenten beduidend anders. Leuk te horen dat het ook anders kan.

Ok, het is je vergeven, Sabam is een zooitje inderdaad. Ik ken belgen en andere buitenlanders die zijn aangesloten bij b/s omdat de rechtenorganisatie van hun eigen land er een zooitje van maakt en b/s gewoon retestrak is. Maar goed, b/s is niet heilig ofzo, er gaat ook zeker wel eens wat mis, en stichting Brein slaat vaak de plank mis, maar in de 16 jaar dat ik lid ben ben ik uiteindelik t spreken over ze omdat het belangrijkste, geld, wel altijd door hun geregeld wordt. Dan vergeef ik het ze dat ik soms moeite heb met hun portal of een klein foutje in de afrekening (meestal in mijn voordeel).
 
offtopic/
Met die nieuwe Europese wetgeving heb je gelukkig niets te maken met Buma/Stemra oid, ik sta nergens geregistreerd... godzijdank..... en dan mag je nog precies 5500 euro netto per jaar pakken maximaal zonder belastingopgave (in 2013), ofwel geen gezeur. Lekker die vrijheid.
las het een keer op tweakers. heel verhaal of B/S........ dus ik registreer nergens omdat het niet verplicht wordt. Regel alles gewoon met de uitgever. Maja, die 50 euro die ik per jaar ga verdienen .... ^^
 
Back
Top