LED lampje mini jack

Jouw link verwijst naar een led-lampje en ik zie dat mijn de links uit mijn vorige post ook niet helemaal kloppen, dus ofwel hebben we allebei foute links geplaatst ofwel is er iets mis met de site van elektronica online. In ieder geval: ik denk "20 Weerstanden 0,25W - 1K - €0.30 incl. BTW" zou moeten werken, maar zoals gezegd zou ik eerst proberen of je geen zwakkere weerstand kan vinden die de LED niet laat doorbranden, dan brandt de led iets feller (niet nodig maar wel aan te raden). Dan zie ik bv. zo'n zakjes met weerstanden van 120, 270, 560, 680, 820 ohm. Daar zal er wel ergens een goeie bijzitten zeker? En voor 30 cent per 20 weerstanden kan je het wel veroorloven om een paar weerstanden te kopen om te testen. Wel opletten dat je de verbinding verbreekt voor de LED's doorbranden als de weerstand niet hoog genoeg is. Ik heb zelf zo 1 lampje doorgebrand (met een weerstand van 10 ohm ofzo), maar dat was vooral omdat ik wou weten of die zou doorbranden en hoe lang het dan zou duren (2 seconden ofzo dus ;)).
 
Ik heb een paar van die AJAK's (in 2 uitvoeringen / kleuren), meebesteld toen ik op zoek was naar redelijk geprijsde eurorack powerkabels.
Leuke dingen, netjes gemaakt ook. En voor 3 UK pond het stuk veel goedkoper dan die Jacklights!

http://www.futuresoundsystems.co.uk/accessories.htm
 
Thanks heren. Er is blijkbaar wat fout gegaan met de links, want ik weet zeker dat ik de juiste pagina had gekopieerd. Misschien dat die website variabele content verwijzing heeft ofzo.

Anyway, ik bedoelde de 3watt weerstanden. Ik heb nu maar een aantal setjes besteld, dan heb ik zeker wel wat goeds in huis.
 
Ik denk niet dat die 3W nodig is. Ik had toen enkele berekeningen gemaakt waaruit bleek dat de veel goedkopere 0,25W voldoende zouden moeten zijn. Ik ben echter geen expert, dus don't quote me on that. In ieder geval ben ik wel benieuwd naar het resultaat en de waardes die je uiteindelijk gaat gebruiken.
 
Zo ik heb de spullen binnen.

Wat n00b vraagjes: Maakt het uit op welk pootje van de led ik het weerstandje soldeer en op welke manier ik dit op de jack soldeer?
Het lijkt me dat het niet uitmaakt welk pootje van de led de weerstand komt, dit heeft denk ik alleen invloed op welke kleur negatief en welke positief is. Echter de manier naar de jack weet ik niet zeker of dit iets uitmaakt.

Mijn idee was dus om 1 led pootje direct op de jack en 1 led pootje naar de weerstand en dan vanaf de weerstand naar de andere aansluiting op de jack te solderen.

I know, me big n00b :D
 
Da's inderdaad hoe ik het heb gedaan. De plaats van de weerstand t.o.v. de LED maakt niet uit. Ik heb de richting van de LED wel eerst getest door deze aan een jackkabel te hangen (met weerstand tussen) om + groen te maken, wat mij toch logischer leek.
 
Nou, ik ben vanavond aan het solderen geslagen en ik kan me weer herinneren waarom het vroeger niets voor mij was; wat een gepriegel.

Ik heb 3 normale jacks voorzien van ledjes. Ze doen het minder fel dan gehoopt, maar het werkt. Ik heb ze nu met weerstandjes van 680. Dat had dus nog minder gemogen, maar dit was het kleinste dat ik had besteld.

Ik had mooie metalen minijacks, maar dat was zo klein dat ik volgens mij of de led of de weerstand heb gesloopt. Toen ben ik er ook maar mee gestopt.
 
Zoals ik al zei... voor 3 UK pond kan je niet klieren... ;)
 
Zoals ik al zei... voor 3 UK pond kan je niet klieren... ;)

Daar heb je gelijk in, maar ik zie zoveel leuke DIY dingen voorbij komen. Dan moet ik toch ergens beginnen met oefenen. Ik heb ook nog 2 Hilltree MS20 filter PCB's liggen met alle onderdelen. Daar moet ik ook eens aan beginnen.

Dit is wel een leuke oefening en laat me gelijk zien dat ik nog even niet moet beginnen aan de filters, maar eerst meer moet oefenen ;)
 
Het is inderdaad een beetje wikken en wegen wat juist waarin past, ik had verschillende jacks en leds gekocht, zodat de uiteindelijke gebruikte onderdelen perfect in mekaar passen. Die Hilltree filter ga ik ook eens doen als 2e project, die ziet er nog wel simpel genoeg uit voor een n00b als ik... Wat betreft dat oefenen is het trouwens zeker geen slecht idee om wat oude defecte apparatuur te slopen en willekeurig dingen te (de)solderen. En een derde hand is ook wel onmisbaar voor zo'n klein prutswerk.
 
Ik was gisteravond best blij dat ik met simpele led jacks bezig was en nog niet met de filter clone. Ik was flink aan het k*tten met niet pakkend soldeertin en kleine priegelonderdeeltjes :D

Oefening baart kunst, dus nog ff een keer wat led jacks maken en dan toch eens aan de filters beginnen.

Nee ik heb nog geen IC voetje en ook nog geen oplossing voor de voeding bedacht. Ik zat te denken aan een 9 volt batterij, dat lijkt me het meest praktische...
 
Je hebt uiteraard een punt. Maar... Het solderen van b.v. weerstanden in een PCB is mijns inziens een stuk eenvoudiger, zo kan je de weerstanden in de PCB klemmen zodat je je over de plaatsing van componenten geen zorgen hoeft te maken.
Als soldeer niet goed pakt heb je misschien wel niet lang genoeg je bout ertegenaan gehouden (bang dat componenten te heet worden?) of de oppervlakten waren niet schoon. Heb ikzelf eigenlijk nooit last van.

Worst-case scenario; Je komt een keer bij mij solderen!

Dat de MS filter van Hiltree op 9V werkte was mij niet bekend... Excuses.

Maar goed, we gaan offtopic.. Je mag wel twee LED-Jacks voor mij maken. Scheelt mij weer gepriegel. :) PB maar!
 
Back
Top