Ik krijg een soort schokken van mijn audio interface

Afroham

Stamgast
Lid sinds
12 april 2015
Berichten
241
Locatie
rotterdam
Beste leden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. want mijn studio lijkt wel statisch geladen en dat is verschrikkelijk naar.

Ik woon nu in Engeland (tijdelijk) daar hebben ze natuurlijk andere stopcontacten. ik heb dus zo een adapter gekocht waar ik een NL stekker in kan steken. Daar heb ik een stekkerblok aan vast gemaakt met het volgende er aan hangen:

- een lampje,
- 2x HS7 studio monitor
- 1x Audio interface TC electronic impact twin
- 1x Alesis Ra-100 amp voor mijn enkele auratone speaker.

mijn macbook laad ik in een ander stopcontact op, aan mn macbook hangt het volgende:

- USB HUB van Logilink met daarin een NI Maschine, een muis en mijn Ilok.
- Mijn Yamaha reface CP zit in het andere usb slot van mijn macbook omdat als hij in mijn usb hub zat, ik een rare toon door mijn signaal heen kreeg (dit was in Nederland ook al een probleem).

Nou is het zo dat een tijdje terug mijn laptop eerst statisch werd. Het voelde als een soort constante zachte schok. Nu net gebeurde dat nog een keer, en ik merkte dat het enorm sterk was bij de headphone input van mijn audio interface. Die met zo een verloopstekkertje er in zit. Mijn koptelefoon is een Beyerdynamic DT-990 Pro (600ohm) en misschien handig er bij te vermelden dat waar de kabel de headphone ingaat, het kabel omhulsel wat naar beneden gezakt is (het is ook een vrij zware kabel), Ik zie een Rood wit en zwart draadje voor een klein stukje, echter geen uitstekend draad of iets dergelijks.



Ik heb geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk mijn setup uit te leggen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of het

1. Gevaarlijk is
2. waar het aan ligt
3. hoe ik het op kan lossen en voortaan voorkomen
4. of jullie iets soortgelijks ook wel eens mee gemaakt hebben?


Ik hoor het super graag!
b.v.d

Afro :okdan:


P.s. Ik weet het we zitten op synthforum maar die pasten helaas niet in mijn koffer, ik hoop dat jullie me alsnog willen helpen :D:D
 
Ik ben er (al vrij snel ondertussen) bijna zeker van dat het aan mijn oplader ligt.
Nu ik ook even zoek op internet zie ik dat mensen dit vaker hebben met hun macbook oplader.

het werd erger toen mijn oplader er in zat. nu hij er een paar minuten uit is, is het nog wel aanwezig maar wordt het minder. Ik ga dit morgen ook met de logilink usb hub proberen en met mijn audio interface. maar zoals ik al zei. de oplader is verdachte nummer 1.

mochten jullie als nog ideeen, tips, ervaringen of wat dan ook hebben drop maar hier!
 
De interface loopt over USB? Bij Firewire zijn schokken vrij normaal omdat deze hoger vermogen levert, en dat gaat enkel goed met hogere spanning. (tot 48V)
 
Klinkt als een aardlus. Gebruik je wel een geaard stopcontact?

Hoi Nightstorm, hoe weet ik of het een geaard stopcontact is? ik heb zoals je ziet weinig verstand van dit soort dingen. bedankt!


De interface loopt over USB? Bij Firewire zijn schokken vrij normaal omdat deze hoger vermogen levert, en dat gaat enkel goed met hogere spanning. (tot 48V)

Hey Blanka,
De interface is Firewire met een thunderbolt connector er aan vast. Wat bedoel je precies met "dat gaat enkel goed met hogere spanning"?

thanks voor jullie reacties! wordt gewaardeerd

Ik weet ondertussen nog steeds niet zeker wat he nou precies veroorzaakt. als ik met mijn laptop en oplader ergens anders zit is er niks aan de hand zover ik weet. Maar als er ook studio apparatuur is aangesloten krijg ik dit SOMS. soms gaat het dus ook gewoon prima!


Cheers!
 
Een geaard stopcontact herken je aan de derde pin. Statische electriciteit komt ook door synthetische kleding en rubber schoenen. De grootste boosdoener van je apparatuur is waarschijnlijk de USB hub. Goedkope hubs zijn vaak de oorzaak van vele storingen door slechte of geen aarde. Haal die er eens helemaal tussenuit.
Succes.
 
Statische electriciteit komt ook door synthetische kleding en rubber schoenen.

o man, in combinatie met foute vloerbedekking, bureaustoel op wieltjes......
ik werkte eens ergens waar het helemaal mis was en als je dan na een uurtje achter je bureau heen en weer rijden even koffie ging halen en per ongeluk het koffie-apparaat bij z'n metaal pakte, stonden de brandvlekken op je armen, bij wijze van spreken dan.

heel naar.
 
sinds ik de usb hub niet meer heb gebruikt is het niet meer gebeurd, wat wel apart is is dat ik in nederland de usb hub nog 3x zo intensief gebruik, en er geen enkele problemen mee heb gehad!

Thanks voor alle antwoorden. ik ga het even aankijken en als er een update is horen jullie het!
 
Ik ben er achter, het is 100% zeker mijn audio interface. ik heb alles ontkoppelt. mijn audio interface in een ander stopcontact gedaan. en op het moment dat ik hem aansloot op mijn macbook werd hij gelijk statisch geladen. zonder dat er verder ook maar iets aan mijn laptop of interface aangesloten zat. het is een TC electronic Impact Twin met firewire. misschien handig om er bij te vermelden dat er twee verloopstekkertjes aan de firewire kabel zitten aners past hij niet in mijn mac.


Weet iemand hier raad mee? Ik kan nu dus alleen met koptelefoon werken. en ik moet 2 mixes doen voor klanten. die ik echt liever niet alleen op mn headphones doe. Ik hoor het heel graag!
 
mijn interface is ook statisch geladen als hij alleen in het stopcontact zit. ook aan de andere kant van mijn kamer. ik ben blij dat ik het probleem gevonden heb. ik weet alleen nog niet wat er aan te doen is. de enige aansluiting is nu de interface naar het stopcontact. dat zit dus met een adapter in de muur. en dat ziet er als volgt uit (zie foto's) iemand enig idee? sorry dat ik het zo aan het spammen ben hier zo
 

Attachments

  • Photo on 02-11-2017 at 21.50.jpg
    Photo on 02-11-2017 at 21.50.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 100
  • Photo on 02-11-2017 at 21.50 #2.jpg
    Photo on 02-11-2017 at 21.50 #2.jpg
    41,7 KB · Bekeken: 110
  • Photo on 02-11-2017 at 21.50 #3.jpg
    Photo on 02-11-2017 at 21.50 #3.jpg
    40,2 KB · Bekeken: 103
Lekstroom op de behuizing. Je kan proberen of het verdwijnt als je de aarding onderbreekt, alhoewel dit soms andre problemen veroorzaakt.

Overigens, een lekstroom op de behuizing van je MacBook is een bekend probleem en treedt op als je de voeding/lader van je MacBook in een onjuist geaard stopcontact steekt.

Al je problemen zouden kunnen betekenen dat de aarding van de stopcontacten in je nieuwe woning niet op orde is. Dit kan levensgevaarlijk zijn bij bv. kortsluiting. Misschien kan je beter even een elektriciën inschakelen.
 
Lekstroom op de behuizing. Je kan proberen of het verdwijnt als je de aarding onderbreekt, alhoewel dit soms andre problemen veroorzaakt.

Overigens, een lekstroom op de behuizing van je MacBook is een bekend probleem en treedt op als je de voeding/lader van je MacBook in een onjuist geaard stopcontact steekt.

Al je problemen zouden kunnen betekenen dat de aarding van de stopcontacten in je nieuwe woning niet op orde is. Dit kan levensgevaarlijk zijn bij bv. kortsluiting. Misschien kan je beter even een elektriciën inschakelen.

Bedankt voor je reactie! ik ga wel even langs de beheerder morgen om te kijken wat hij voor me kan doen! Gr. Afro
 
Dit kan levensgevaarlijk zijn bij bv. kortsluiting....

Kweenie, ik had al lang dood moeten zijn als 230V levensgevaarlijk is..
Kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Bij gitaar versterkers (Vox) werkt het nog wel eens om de stekker om te draaien.
 
Jouw verloopstekker heeft dan wel een aardepen aan de ingang, maar aan de
uitgaande kant zal de aarde aansluiting nooit contact maken met jouw stekker.
Eigenlijk is het gewoon een verkeerde verloop stekker.

De laatste keer dat ik in Engeland was heb ik gewoon een echte Engelse stekker
aan een Nederlands model geaarde stekkerdoos gezet. Geen centje pijn.
Oftewel: knip die zwarte stekker er af en haal in de winkel een echte Engelse geaarde stekker...

Het onderliggende probleem zit hem in de gebruikte netfilters van schakelende voedingen.
Als de aarde niet aangesloten is dan komt de behuizing (en de rest van je apparatuur) op ca 110V te staan.
En die voel je wel. Dit grapje heeft mij overigens jaren geleden al eens een beeldscherm gekost.

Kortom, een echte Engelse stekker aan dat stekkerblok zetten!

Groeten, Roland

(Die verloopstekker kun je verder nog prima voor je telefoonlader gebruiken...)
 
Jouw verloopstekker heeft dan wel een aardepen aan de ingang, maar aan de
uitgaande kant zal de aarde aansluiting nooit contact maken met jouw stekker.
Eigenlijk is het gewoon een verkeerde verloop stekker.

De laatste keer dat ik in Engeland was heb ik gewoon een echte Engelse stekker
aan een Nederlands model geaarde stekkerdoos gezet. Geen centje pijn.
Oftewel: knip die zwarte stekker er af en haal in de winkel een echte Engelse geaarde stekker...

Het onderliggende probleem zit hem in de gebruikte netfilters van schakelende voedingen.
Als de aarde niet aangesloten is dan komt de behuizing (en de rest van je apparatuur) op ca 110V te staan.
En die voel je wel. Dit grapje heeft mij overigens jaren geleden al eens een beeldscherm gekost.

Kortom, een echte Engelse stekker aan dat stekkerblok zetten!

Groeten, Roland

(Die verloopstekker kun je verder nog prima voor je telefoonlader gebruiken...)

Ha! Roland, jij ook bedankt voor je reactie! het rotte is dat dit dan dus ook voor mijn speakers en mijn versterker geld. komt het er op neer dat ik het hier gewoon niet kan gebruiken, of dat ik nieuwe adapters moet kopen? knippen ga ik niet. Ik heb nul verstand van dit soort dingen dus ik ga er niet aan beginnen.

Bedankt!
-afro
 
Ah Roland, ik heb je bericht verkeerd begrepen! Ik dacht dat je bedoelde; knip de stekkers door van je adapters zelf, maar je bedoeld pak een nederlandse stekkerdoos, en vervang daarvan het stekkertje met een u.k stekker toch?
 
Roland, Ik durf gerust op het internet te zetten dat ik van je houd <3


Ik ben vandaag naar een hardware store gegaan, heb een 3 pin plug gekocht, de stekker van van mijn stekkerblok vervangen voor de U.K. 3 pin. en het werkt

GEEN SCHOKKEN MEER!

Je hebt geen idee hoe dankbaar ik jullie allemaal ben! dit heeft me zeker £50 bespaard in het kopen van nieuwe adapters voor al mijn apparatuur.



gr. Afro
 

Attachments

  • victorie.jpg
    victorie.jpg
    23,2 KB · Bekeken: 101
haha! :D Goed bezig! Mooi dat het is opgelost :)

Nog een heel klein dingetje... Die Engelsen stoppen een zekering in de stekker.
Er mag maximaal 13A in voor de UK. Maar ik durf niet te zeggen wat men er standaard
in plaatst als je zo'n stekker koopt in de winkel. Dus als je er een dikke power amp achter hebt
en daarnaast nog een straalkachel dan kon die zekering er nog wel eens uit vliegen.
Gewoon 13A terugplaatsen dan...

Een beetje meer info:
http://www.answerblip.com/an-electricians-advice-on-how-to-change-a-fuse-in-a-uk-plug/
 
Laatst gewijzigd:
haha! :D Goed bezig! Mooi dat het is opgelost :)

Nog een heel klein dingetje... Die Engelsen stoppen een zekering in de stekker.
Er mag maximaal 13A in voor de UK. Maar ik durf niet te zeggen wat men er standaard
in plaatst als je zo'n stekker koopt in de winkel. Dus als je er een dikke power amp achter hebt
en daarnaast nog een straalkachel dan kon die zekering er nog wel eens uit vliegen.
Gewoon 13A terugplaatsen dan...

Een beetje meer info:
http://www.answerblip.com/an-electricians-advice-on-how-to-change-a-fuse-in-a-uk-plug/


ha Roland,

Daar was ik me inderdaad van bewust, er zat bij mij een zekering in van 13A. tot nu toe gaat het prima. mocht hij doorslaan geef ik het op, maar het ziet er naar uit dat het gewoon helemaal goed gaat komen!

gr. Afro
 
Back
Top