Het Art of Fighters Digitale Vioolspel?

KrisvdAssem

Ouwe rot
Lid sinds
27 oktober 2011
Berichten
781
Ik blijf me verbazen hoe je analoge instrumenten digitaal kan namaken.
Nu heeft het hardcore duo Art of Fighters een vioolspel nagemaakt waar ik me toch echt over verbaas!

Heeft iemand enig idee hoe je dit voor elkaar krijgt?
Is het een soort sample, of een VST?
Als het goed is is het niet op een viool gedaan.
 

Attachments

  • Vioolspel.mp3
    1.000,1 KB · Bekeken: 77
Volgens mij zijn het geen samples. Ik hoor toch iets aan wat ik niet verwacht als het samples zouden zijn. Physical modeling is denk ik eerder de gebruikte methode.
 
Ik ben niet bekent met kontakt, wat is kontakt nou precies?
Physical modeling zegt mij ook niks, zelfde geld voor East West Libary's.
Best beschamend haha
 
Dit zijn echt wel samples, dat hoor je meteen. Veel aanslagen zijn precies hetzelfde.

Kontakt is een vst softsampler van native instruments: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/synths-samplers/kontakt-5/

physical modeling is net zoiets als synthese, dus het namaken van geluiden, maar dan net even wat ingewikkelder dmv computer modellen (modeling dus): http://nl.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga me eens verdiepen in de Kontakt,

En Niel leg mij eens uit hoe je dat kan bereiken met een sample?
Of begrijp ik je nu verkeerd? Ik denk nu dus aan 1 opgenomen viool noot en die dan in een piano roll tekenen.
 
Ik ga me eens verdiepen in de Kontakt,

En Niel leg mij eens uit hoe je dat kan bereiken met een sample?
Of begrijp ik je nu verkeerd? Ik denk nu dus aan 1 opgenomen viool noot en die dan in een piano roll tekenen.

Daar heb je dus zo'n sample library icm een sampler voor. East West is een 'merk' dat goede library's aflevert. Zo'n library bestaat uit een hoop samples van bijvoorbeeld zo'n viool, maar dan allemaal op verschillende toonhoogtes opgenomen. Die library's kun je vervolgens in Kontakt importeren (of in East West's meegeleverde sampler), en als jij dan je pianoroll intekent dan speelt Kontakt automatisch de juiste noot af.
 
Het vetste is als je met een multisample pakket kan werken, bv dat als je dezelfde toest aanslaat hij een andere sample pakt die wel dezelfde toonhoogte heeft maar net even ietsje anders klinkt, meer echt, soort van analoog :p
Of een combinatie van physical modeling met samples.

Maar die violen van aof hebben dat niet echt.
 
Dat is inderdaad nog vetter, maar met een beetje modulatie op een adsr/filter/pitch kom je ook een heel eind. Het is in ieder geval al beter dat je niet één noot hebt die eindeloos omhoog en omlaag gepitcht word. Dat klinkt nergens naar.
 
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het toch echt een beetje vreemd klinken hoor. Als het samples zijn, zijn het geen beste.
De viool is zo herkenbaar door de aanzet, maar na die aanzet klinkt het eigenaardig.
Met een goede, moderne, viool sample library is een nog veel beter resultaat te bereiken.
 
Dit gesprek gaat mijn petje te boven haha, ik vind die van AoF gewoon lekker klinken (:
 
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het toch echt een beetje vreemd klinken hoor. Als het samples zijn, zijn het geen beste.
De viool is zo herkenbaar door de aanzet, maar na die aanzet klinkt het eigenaardig.
Met een goede, moderne, viool sample library is een nog veel beter resultaat te bereiken.

Het ligt niet aan jou; ik was zelf bang om eerder te reageren omdat ik het echt niet zo goed vond klinken.
Ik heb zelfs uit zo'n oude Roland U-110 of zo, met een beetje sysex om de aanslag envelope te varieren en subtiele pitchshift, veel realistischer klinkende violen gekregen.

Zoals Niel ook al aangaf, met wat goede multisamples, met verschillende strijkrichtingen bijvoorbeeld, kun je al helemaal echt goede resultaten halen.
En dan nog moet je het een en ander editen om het echte werk een beetje te benaderen.
 
Het klinkt zeker realistischer!
Ook veel analoger haha

Ik vraag het volgende niet om vervelend te doen, maar zou je mij willen uitleggen wat er precies onder begrepen wordt dat iets "analoog" klinkt?

Alvast bedankt. :)
 
Back
Top