Pre amp voor synths

Maurice_1983

I eat wavetables
Lid sinds
12 juni 2002
Berichten
1.565
Locatie
[amsterdam]
Gebruiken jullie een pre amp voor het recorden van synths? Ik dacht dat deze nl. in de geluidskaart al zitten (ik heb een MOTU 828 m2). Maar nu lees ik op internet weleens vaker dat mensen hun synth door een (dure) preamp heensturen voordat deze de geluidskaart in gaat. Lijkt mij een dure grap, aangezien je dan per definitie al een 2 kanaals unit moet hebben.

Wat is dan de meerwaarde van een extra unit in de chain zetten in de vorm van een pre amp?
 
Je kan een preamp gebruiken als extra schakel om het geluid te 'kleuren' ofwel een sausje mee te geven. Alle apparaten in de ketting van bron tot eindmix laten in meer of mindere maten hun sporen achter.
 
Gebruiken jullie een pre amp voor het recorden van synths? Ik dacht dat deze nl. in de geluidskaart al zitten (ik heb een MOTU 828 m2). Maar nu lees ik op internet weleens vaker dat mensen hun synth door een (dure) preamp heensturen voordat deze de geluidskaart in gaat. Lijkt mij een dure grap, aangezien je dan per definitie al een 2 kanaals unit moet hebben.

Wat is dan de meerwaarde van een extra unit in de chain zetten in de vorm van een pre amp?

Hmm ik neem standaard mijn synths mono op. aangezien ze allemaal mono zijn.
maar een pre-amp er achter kan heel leuk zijn. Maar elke situatie is anders. niet elke pre amp werkt op elke synth/geluid. beetje spelen. Kijk ook eens naar DI boxjes. ik hem een hele gare en die werkt heel goed op synths.

ook neem ik eigenlijk bijna alles op door compressors. tracking heet dat geloof ik. dat heeft over het algemeen meer resultaat dan via alleen een pre-amp.
 
Je kan een preamp gebruiken als extra schakel om het geluid te 'kleuren' ofwel een sausje mee te geven. Alle apparaten in de ketting van bron tot eindmix laten in meer of mindere maten hun sporen achter.

..en in het gevalletje pre-amp zijn de sporen met synths zeker minder.

Al is het de eerste schakel in je chain, zou ik die later aanpakken. Om je sound op te sauzen zou ik eerder geld uitgeven aan outboard effecten of goede plug-ins; hardware zoals filterbank, eventide, distressor etc. Software zoals Fabfilter, Valhalla, Toneboosters.
 
Er zijn ook mensen (waaronder ikzelf) die geen geluidskaart hebben met ingebouwde preamps.
Als je dan een synth in de AD/DA converter prik kan het voorkomen dat de output van de synth te laag is om voldoende hot signaal binnen te trekken. Een preamp is dan noodzakelijk.

Als je een mooie preamp hebt en een geluidskaart zonder ingebouwde preamp kan je soms een transparanter of dynamischer geluid binnen trekken dan mogelijk is met ingebouwde preamps. Dat is dan weer gewoon leuk i.p.v. noodzaak.
 
Er zijn ook mensen (waaronder ikzelf) die geen geluidskaart hebben met ingebouwde preamps.
Als je dan een synth in de AD/DA converter prik kan het voorkomen dat de output van de synth te laag is om voldoende hot signaal binnen te trekken. Een preamp is dan noodzakelijk.

Als je een mooie preamp hebt en een geluidskaart zonder ingebouwde preamp kan je soms een transparanter of dynamischer geluid binnen trekken dan mogelijk is met ingebouwde preamps. Dat is dan weer gewoon leuk i.p.v. noodzaak.

Welke geluidskaart heb jij dan/pre amps heb jij dan? (voor mij als voorbeeld)
 
Ik heb een MADI geluidskaarts van RME met daaraan een SSL Alpha link.
Ik heb veel verschillende preamps omdat ik ook veel met microfoons werk.
Dus dat maakt het mogelijk om te kiezen tussen verschillende opties.
Voorbeelden die ik gebruik: Telefunken (V72, V276), Joemeek VCS1Qcs, RCA BA76a, Lawo V970, TC Electronic 2240.
 
Een synthesizer opnemen via een pre-amp? Dat doe je toch alleen maar om een bepaald effect, en toch niet voor een schone opname.
 
Je kan lekkere lo-fi dingen creëren met een pre-amp. Wat ik altijd doe als het signaal van een synthesizer te zwak is, is mijn kleine Mackie mixer ertussen plaatsen, gain opvoeren en dan door de AD converter.
 
Alles wat ik opneem gaat door pre-amps. :W
 
trace elliot gp12xv
 
Back
Top