CV expressie pedaal?

Lid sinds
27 augustus 2010
Berichten
252
Locatie
Utrecht
Misschien een heel achterlijke vraag, maar ik ben op zoek naar een expressiepedaal waarmee ik CV kan uitsturen, maar dat lijkt niet heel veel gemaakt te zijn?

Want normale expressiepedaaltjes werken niet lijk me.

Weet iemand iets?
 
Waarom denk je dat die pedalen dat niet doen? Het is of een 5V trigger, of een 5V CV waarde naar mijn idee. Je kunt dus ook gewoon CV insturen naar je pedaalinputs op je synthesizers.

Wel even met de kanttekening dat ik nog nooit een pedaal gebruikt heb, maar lijkt me wel een vette toevoeging aan iedere setup of je nou met een ROMpler werkt of met modulair.
 
Laatst gewijzigd:
sommige expressie pedalen gebruiken via een TRS aansluiting een stuurspanning vanuit de synth, andere pedalen hebben zelf een stroombron (batterij) aan boord om een stuurspanning te genereren. nogal een verschil dus eerst uitzoeken welk type je nodig hebt.
 
Er zijn inderdaad niet zoveel pedalen die 5V CV signalen produceren.
De meeste pedalen zijn enkel een weerstand.
Sommige zijn volumepedalen met een losse input en output waar je een gitaar, orgel of wat dan ook in kan prikken voordat het signaal verder gaat naar de versterker.
Andere zijn (van die Rolandjes bijvoorbeeld) pedalen met een draad eraan en een stereo jack.
Die prik je achterin je synth als expressiepedaal.

Je kan originele kant en klaar oplossingen kopen, maar die zijn meestal best duur.
Voorbeelden:
Korg MS01
Moog MP201
Electro Harmonix Expression Pedal

Het is ook vrij eenvoudig om zelf een CV pedaal te maken vane en bestaand expressie- of volume pedaal.
Het enige wat je nodig hebt is een batterij (of adapter) en een extra weerstand.
 
Zelf knutselen is natuurlijk ook goed. Maaaaarr na wat graven: De Behringer FCV100 kost 4 tientjes en stuurt 0-5v uit.

Heb 'm net besteld, eens even zien of 't wat is qua bouw ook enzo.
 
Back
Top