Effecten: Modulair of Pedalen?

Kneelz

Reuzebonk
Lid sinds
27 augustus 2009
Berichten
1.848
Locatie
Omgeving Nijmegen
Ik weet niet zo goed welke kant ik op wil maar ik wil toch een keuze maken tussen één van beide. Misschien dat iemand er iets nuttigs over kan zeggen... Vooral voor mijn groeiende modular wil ik in de toekomst uiteraard wat FX kunnen toepassen. Omdat displays me niet echt aanmoedigen en ik daardoor vooral presets ga gebruiken, wat ik eigenlijk niet wil, ben ik op zoek naar wat meer touchable spul.
Nu is het natuurlijk logisch om het dan binnen de modular te houden maar ik heb een beetje het idee dat er qua pedalen sowieso een groter aanbod is, het vaak meer bijzondere dingen te vinden zijn, en het daarnaast ook vaak erg goed klinkt.
Pedalen zijn, wanneer je ze in een soort van chain gebruikt en feedback mogelijkheden hebt ook een soort van modular eigenlijk. Natuurlijk is er een impedantieverschil wat irritant kan zijn maar daar kan ik denk ik wel omheen werken.
Ik vraag me dus af of het verstandig is, of dat er nadelen of juist voordelen zijn om die ene of juist die andere kant op te gaan? Allebei kan ook, dat sluit ik ook niet uit, maar ik ga het liefste vooral één kant op....
 
Ik weet niet zo goed welke kant ik op wil maar ik wil toch een keuze maken tussen één van beide. Misschien dat iemand er iets nuttigs over kan zeggen... Vooral voor mijn groeiende modular wil ik in de toekomst uiteraard wat FX kunnen toepassen. Omdat displays me niet echt aanmoedigen en ik daardoor vooral presets ga gebruiken, wat ik eigenlijk niet wil, ben ik op zoek naar wat meer touchable spul.
Nu is het natuurlijk logisch om het dan binnen de modular te houden maar ik heb een beetje het idee dat er qua pedalen sowieso een groter aanbod is, het vaak meer bijzondere dingen te vinden zijn, en het daarnaast ook vaak erg goed klinkt.
Pedalen zijn, wanneer je ze in een soort van chain gebruikt en feedback mogelijkheden hebt ook een soort van modular eigenlijk. Natuurlijk is er een impedantieverschil wat irritant kan zijn maar daar kan ik denk ik wel omheen werken.
Ik vraag me dus af of het verstandig is, of dat er nadelen of juist voordelen zijn om die ene of juist die andere kant op te gaan? Allebei kan ook, dat sluit ik ook niet uit, maar ik ga het liefste vooral één kant op....

pedalen zijn bets expensive ..lijkt me dat modulair ookniet cheapass is ..is wel een start van een ketting meestal;-]] :doei:
 
Enkele misschien voor jou relevante argumenten op een rijtje:

- als je modular gaat blijf je mobieler omdat alles netjes in een rack zit.

- als je voor pedalen gaat heb je mer keuze

- In pedalen-land bestaan veel geschiedkundig relevante klassiekers en een levendige handig/liefhebberij.

- Pedalen hebben vaak door hun vorm en kleur een hogere aaibaarheidsfactor :D

- met pedalen moet je helaas wel pielen met batterijen of adapters

Een mooie tussenoplossing: Moogerfoogers..die kan je in rack monteren en zijn toch peNdalen (ja ik introduceer pas hier de extra N, wat die moeten we met trots in ere houden vind ik :P)
 
wat ik jammer vind is dat de meeste pedalen geen cv inputs hebben.......
nadat je een leuk modulair basissysteem hebt zou ik aan modulaire fx modules als uitbreiding denken......
 
Ik zou me vooral zorgen maken om twee dingen;
-CV control / sync gewenst of niet. Met pedalen kan dit soms wel maar is duidelijk lastiger, zeker in complexere chains.

-Hoe wil je omgaan met overgangen tussen signaal level standaarden.
Tussen modulair (20 tot 30 volt peak-peak) en line level (-10 dBv/+4dBu) is dit al gedoe wat al gauw extra interfacing vraagt ('t kan wel zonder als je noise maakt maar met i/o modules gaat het duidelijk beter als het muzikaal bedoeld is...)
Tussen gitaar level / hi z en line level is ook al niet gemakkelijk (ook door de impedantie kwestie).
Met alle drie de levels in 'de mix' wordt het al snel echt lastig; afhankelijk hoe rechttoe-rechtaan je signaal pad is.
Ik bedoel: Modular -> fx -> daw is simpel, maar niet altijd het leukst... soms wil je kriskras door elkaar, feedback loops etc.: DAW -> modular -> pedalen > modular -> 19" rack effects -> modular > DAW etc.
Zelf de laatste tijd aan het experimenteren met dit soort complexe routings en het is echt geniaal wat voor resultaten je daarmee kan behalen.

-Welke effecten zoek je precies. Zoals Matthew zegt, er zijn veel 'klassiekers' tussen de pedalen; lang niet allemaal vergelijkbaar verkrijgbaar als module (soms eurorack, minder vaak 5U tenzij DIY). En als je de persé de 1:1 'magie' wilt, dan wordt het bijna onmogelijk om binnen 1 formaat te blijven.
Aan de andere kant kan je met wat zorgvuldige keuzes de boel makkelijker beheersbaar houden. Bijv. Eventide stompboxes hebben de keuze tussen gitaar/hi gain en line level, bieden CV control en MIDI sturing. De 'Space', 'Timefactor' etc, werken daarom erg goed met modulars / binnen complexere studio setups, maar behouden het hands-on van pedalen (contradictio in terminis). Aan de andere kant, een EH Memory Man is natuurlijk een terechte klassieker maar vind ik veel lastiger om probleemloos te houden in complexere chains.
 
Laatst gewijzigd:
wat ik jammer vind is dat de meeste pedalen geen cv inputs hebben.......
nadat je een leuk modulair basissysteem hebt zou ik aan modulaire fx modules als uitbreiding denken......

zijn der wel delay racks met cv erop / mini bos series


lovetone peNdaluh;-]] die zijn duur
soon bbd doepfer module lijkt me egt wel wat
:okdan:
 
Ik ga toch voor modulair, hoewel de pedalen galerij groter is vindt ik het toch wel fijn als bijv. een delay te syncen is en er veel CV modulatie mogelijk is. Ik wilde beginnen met het voor mij meest belangrijke effect: Delay. Na het aanbod bestudeerd te hebben is mijn oog gevallen op de Make Noise Echophon en de FOH Sound of Shadows. De SOS heeft wat minpunten namelijk; geen temposync en de delaytijden lijken me wel wat aan de korte tijd. Bij de SOS krijg je een beperkt VCA'tje en de Echophon geeft je een vette pitch shifter. De Echophon staat voor wat hij kan dus op nr. 1 maar ja, hij is ook dubbel zo duur, dat wordt dus afwegen. Kan iemand me aan- of afraden waarom één van beide wel of niet? Andere modules mogen uiteraard ook nog aangemerkt worden; Liever geen BBD's eigenlijk...
 
Misschien nog een klein argumentje:

Als je met pedalen werkt, wordt je studio binnen korte tijd meestal een ENORME BENDE.
Dat is een nadeel.
 
Ik had in het geval van pedalen een pedalboard gemaakt voor tegen de muur boven ijn mixer, dat scheelt denk ik wel. Kun je ook gemakkelijk patchen... Althans, dat was idee B, om te beginnen ga ik toch eerst voor modulair.
 
Ik gebruik zelf veel pedalen in combinatie met synths. Modulars niet (nog niet) omdat er in pedalen land veel keuze is en je veel mogelijkheden biedt. Ik gebruik zelf oa een Eventide Space en een Strymon Timeline, beide hoogwaardige stomp boxes in het topsegment. De Timeline is 1 van mijn favorieten qua sound, klinkt heel warm, veel verschillende delays (digital, tape, analog), veel parameters maar toch heel simpel in de bediening. Veel headroom ook, en dat hebben niet alle pedaaltjes.

Om alles overzichtelijk te houden heb ik alles op een Pedaltrain 2 bevestigd met een CIOKS 9-12V DC voeding. Zit ook een flightcase bij, dat is wel een must voor live.
 
Back
Top