Opnieuw de draad oppakken met sequencen, waar beginnen?

godyn

Nieuwkomer
Lid sinds
24 oktober 2005
Berichten
22
Hi folks,
Ik had graag weer wat beginnen opnemen thuis.
Nu heb ik wel een 9 tal synths staan, ik ben live muzikant al van mijn jeugd, ondertussen nadert de 40, ik weeeeet het, het klinkt oud !!!
Maar ik had graag de draad terug opgenomen met sequencen. Vroeger heb ik nog redelijk wat dingen gedaan met Cubase op Atari ST (jaja, oud I know)

Wat raden jullie aan om te beginnen?
Ik wil voornamelijk electro muziek (met rock touch) gaan maken. Vriend van mij is goeie gitarist, dus eventueel met paar gitaar en voice tracks er bij...

Ik heb al zitten kijken naar Live, ziet er wel interessant uit. Welke softsynths raad je aan om te starten?
Ik heb gewone PC's staan, geen monsters maar wel actueel. 2.8 Dual core met 4-8Gb ram. Voldoet dit?

Heb ik een speciale geluidskaart nodig?
Ik heb ook een M-Audio Venom die eventueel kan dienen voor de input naar PC.
Ik heb ook Behringer 10-2 mixer met USB voor rechtstreekse opnames naar PC.

Thx alvast voor de aanzet. Ik kijk er naar uit.
 
Nog vergeten: is er ergens handige tutorial waar ik op 5 minuten inleiding tot Live krijg?
 
Nu heb ik wel een 9 tal synths staan ... Welke softsynths raad je aan om te starten?

Met 9 synths heb je volgens mij niet onmiddellijk behoefte aan nog meer synths dus softsynths zullen wellicht niets toevoegen.

Volgens mij heb je dus alles om fijn muziek te maken wat de instrumenten betreft. Misschien enkel nog een geschikte DAW-toepassing (Cubase, Ableton Live,...) voor de computer om alles op te nemen? Welke dat moet zijn hangt af van hoe je graag wil werken.
 
Thx voor het antwoord.
Ik wil niet met externe synths gaan opnemen, teveel miserie met midi en latency denk ik? Tegen dat ik alles aan de praat krijg is mijn zin er af vrees ik.

Ik denk voor Live te gaan, als de leercurve niet te moeilijk is?
Welke softsynths raad je aan voor:
- drums
- synth

Zou de gratis producten van NA wat zijn? Denk je dat mijn standaard PC dit aankan?
http://www.native-instruments.com/en/products/producer/komplete-8-players/
http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/kontakt-5-player/
 
thx,
bedoel je dan uitsluitend v-analoog?
waar kan ik die gratis vsts vinden?

Ik ben van plan zo een V-Machine te kopen ook. Iemand ervaring mee?
Ik ben nog aan het twijfelen, V-Machine of een Laptop voor live gebruik...
 
Laatst gewijzigd:
als je live wil uitproberen (check de demo zou ik zeggen) heb je op zich al wel wat instrumenten tot je beschikking, die zitten nl in het pakket.
 
Zo is dat. Ik heb de eerste dingen van ableton geleerd door veel filmpjes te bekijken op Youtube.

Ook heb ik wel betaalde dingen gedaan.
Die zijn iha iets beter verzorgt en je weet min of meer wat je krijgt.
Want er staat ook veel crap op YouTube.

Maar Ableton is en redelijk intuitief pakket. Zeker als je al wat ervaring met muziek hebt zal je best snel wat muziek kunnen maken met Ableton.

En natuurlijk is er altijd de demo om te kijken of het echt is wat je zoekt.

Goede beslissing denk ik om niet direct met externe dingen te gaan klooien. Voor je het weet ben je maanden bezig alles een beetje werkende te krijgen zonder dat je 1 noot muziek maakt. Je loopt altijd tegen dingen aan. Het blijven computers ten slotte.

Enne wat leeftijd betreft. Was ik nog maar 40. Met 47 ben je echt een oude lul hier tussen al die twintigers en nog jonger.......

Succes met je doorststart!
 
Haha, thx fellows :-)
Ik heb laptop 1.8Ghz / 4Gb ram, die ik zou gaan gebruiken.
Wat raad je aan om deze vst en live klaar te maken?
Is een goeie soundkaart nodig ivm latency of werkt het zo uit de box ook? (ik heb een usb to midi kabel reeds)
 
Tjesus, zoveelste computervraag.... ik word er een beetje flauw van.

Dit is toch een synthforum? Googel op de site van Ableton wat de specs zijn. Zoek op dit forum. Gebruik je brein.

Wordt tijd voor mij om SF te verlaten, vele computer en geluidkaart topics verzieken het hele forum IMHO. Begin dan een ComputerMusicforum....

jajaja, ik weet het, cool down..... ik laat het los.
 
Het hoort er toch een beetje bij (als je met software wilt werken). Net als vragen over de studio, reparatie van hardware of de beste manier om je home studio in te richten. Kom op man, zet je feestmuts op. :mexico:
 
Laatst gewijzigd:
feestmuts.jpg
 
Lol :-D
Chill raabje, ik zal je een geheim vertellen: je synth is eigenlijk ook een verdoken computer.
Sssst, niet verder vertellen he.

Dus nee, kan niet zonder, dit is het onderdeel sequencer, en die zijn nu eenmaal software tegenwoordig.
En nee, naar de specs kijken heeft niet veel zin, die zijn meestal een marketingtrick. Ik zoek ervaren antwoorden.
Ik kan het uiteraard allemaal zelf gaan uitproberen, maar dat zou me pak geld en tijd kosten, dus hoor ik het liever vd pros hier.
 
Zelf gebruik ik Cubase met heel erg veel plezier. Ik wil je niet op andere gedachten brengen overigens. Gisteren liep ik voor het eerst tegen performance issues aan, heb ook 2,8 GHz (je schreef later 1,8 maar ik neem aan dat dat typo is) en 4 Gb. Wat ik merk is dat veel afhangt van de VSTi's die je wilt gebruiken. Sommige hebben heel, heel veel RAM nodig omdat ze alle patches en dergelijke erin zetten. Ik ga vandaag extra geheugen halen, maar werken met andere VST's is natuurlijk een mogelijke oplossing.

Ik merk ook dat het gebruik van een externe soundcard nooit problemen oplevert terwijl ik met de interne ook wel eens tegen performance issues aanloop. Ook hier dus, niet direct noodzakkelijk, maar wel heel prettig om te hebben.
 
Nou, als het puur om sequencen gaat van hardware synths, met Ableton, dan heb je geen high end specs nodig, dan voldoet een simpele PC en een midi interface.

Softsynths en b.v. een goede reverb plug vragen veel CPU power, gebruik van samples en loops vraagt veel RAM. Doe je het allebei heel veel, dan heb je veel CPU power en veel RAM nodig, zover je OS dit ondersteunt en Ableton er mee om kan gaan.

Mijn advies: Begin met de PC die je hebt, krijg je hick ups, ga upgraden of koop een nieuwe. Oftwel kijk waar je vastloopt en waarom i.p.v. voorbereiden op een toekomstige hick up die ooit komt omdat sommige VST's steeds meer CPU vragen (b.v. de gratis Tyrell no. 6) en sample banks steeds groter worden.

Geluidskaart, elke kaart is prima, specs zijn inwisselbaar, Focusrite, M-audio, als het een PC is de ASIO driver belangrijk. Ben je aan het masteren, of wil je high defintion opnames maken, dan schaal je op naar een echte pro kaart i.c.m. met de juiste monitors. Goede microfoon voorversterker is dan ook heel belangrijk. Er lopen genoeg topics hierover op SF, volgens mij zijn er een paar stickies.

Allemaal common sense?
 
Nou, als het puur om sequencen gaat van hardware synths, met Ableton, dan heb je geen high end specs nodig, dan voldoet een simpele PC en een midi interface.

Softsynths en b.v. een goede reverb plug vragen veel CPU power, gebruik van samples en loops vraagt veel RAM. Doe je het allebei heel veel, dan heb je veel CPU power en veel RAM nodig, zover je OS dit ondersteunt en Ableton er mee om kan gaan.

Mijn advies: Begin met de PC die je hebt, krijg je hick ups, ga upgraden of koop een nieuwe. Oftwel kijk waar je vastloopt en waarom i.p.v. voorbereiden op een toekomstige hick up die ooit komt omdat sommige VST's steeds meer CPU vragen (b.v. de gratis Tyrell no. 6) en sample banks steeds groter worden.

Geluidskaart, elke kaart is prima, specs zijn inwisselbaar, Focusrite, M-audio, als het een PC is de ASIO driver belangrijk. Ben je aan het masteren, of wil je high defintion opnames maken, dan schaal je op naar een echte pro kaart i.c.m. met de juiste monitors. Goede microfoon voorversterker is dan ook heel belangrijk. Er lopen genoeg topics hierover op SF, volgens mij zijn er een paar stickies.

Allemaal common sense?

Thx ! Het is allemaal minder simpel dan het lijkt, vandaar mijn vraagjes. Ik wil er nu ook niet heel wat poen gaan tegen pompen voorlopig, maar wil toch niet zitten sukkelen ook...
 
Het is allemaal minder simpel dan het lijkt

Mag ik dat omdraaien? het is allemaal simpeler dan je denkt....

In de begin dagen van VST's en DAW's was een computer setup super kritisch, b.v. type BIOS chip, type moederbord, type CPU.

Maakt tegenwoordig allemaal geen fluit meer uit denk ik. CPU power, RAM, ASIO kaartje (of ASIO4ALL drivers met een on board geluidskaartje), midi keyboard/controller, is allemaal generiek geworden. En daarom zijn nieuwe vragen erover niet echt nodig... Beetje risico nemen kan ook geen kwaad, koop iets, werkt het niet, dan pas je het aan, trial and error.
 
Back
Top