Welke Roland module?

JOGRO

Ingeburgerd
Lid sinds
3 november 2012
Berichten
62
Hallo,

Ik heb een Yamaha P95 stage piano. Opzich ben ik wel te spreken hierover, maar de keuze aan sounds is erg beperkt en daarom zat ik erover te denken om een sound module aan te schaffen.
Ik ben zowel de Roland XV-varianten als de MKS 20 en JV 1010 tegengekomen op internet, maar heb weinig verstand (laat staan ervaring) van/met sound modules.

Ik zoek vooral meer mogelijkheden binnen de e. piano geluiden; wurlitzer/rhodes-achtige sounds. Mooie synth pads zou ook gaaf zijn.
Het gaat me minder om enorm veel mogelijkheden aan strings e.d.
Daarnaast moet het apparaatje, van zichzelf, ook gemakkelijk te bedienen zijn.

Heeft iemand aanraders? Ik hoor het graag!
 
Wil het juist met repetities en optredens gemakkelijk kunnen gebruiken, zonder laptop.
 
Het belangrijkste is eigenlijk om te bepalen wat je er aan wilt uitgeven.

Weinig geld? Voor €100 moet een JV1010 wel lukken. Handig, eenvoudig, allround geluiden.

Geld speelt geen rol? Wacht een paar weken en koop de Integra voor zo'n €1500
 
Moet het per sé een Roland module zijn?
Je vraagt om een eenvoudige bediening, voornamelijk piano-, rhodes en tapijt-klanken en niet te veel gadgets.
Vanaf een P95 kun je lang niet alle honderden klanken via Midi instellen, dus moet het op de module zelf.
Een Roland module met de gevraagde klanken (JV of XV) is vanaf het frontpaneel niet zo eenvoudig te bedienen: moet je met een klein data-wieltje door honderden klanken scrollen.

Ik zit te denken aan een Kurzweil Micro-Ensemble: heeft geen honderden klanken, maar gewoon een kleine set met goede basisklanken, waar eenvoudig via het bedieningspaneel uit te kiezen is.
 
je kunt nadenken over een jv1010 of xv2020 met het keysOfThe70s expansionboard, persoonlijk vind ik de Yamaha Motif serie veeeeeel lekkerder en speelbaarder, voornamelijk de Rhodes. Motifrhodes is super. Die heb je ook als (lelijke) module.



Ik zou persoonlijk een synth nemen omdat je dan live een 2e toetsenbord hebt, en dan kun je altijd nog per midi je pianotoetsen gebruiken als je dat wilt voor Rhodes. Dan bijv een Yamaha Motif6, Mo6 of hoe ze tegenwoordig heten, zelfs een oude S30 is een optie (al schijnen de toetsen nogal matig te zijn)
 
Voor Rhodes zou ik geen JV- of XV-module nemen, of je moet er een SR-JV- respectievelijk SRX-kaart bij willen kopen.
Een module van Kurzweil of Yamaha Motif lijkt mij een beter idee. En zonder synth-pads: een Nord Electro Rack. Allemaal IMHO, YMMV.

Live vind ook ik modules minder rap werken dan een tweede toetsenbord. Met uitzondering van de Nord Electro Rack, die werkt even snel als de toetsenversies.
 
Of je ruilt je P95 in voor een Motif met 88 toetsen...
Niks geen midi of moeilijke bediening. En je hoeft waarschijnlijk niet eens bij te betalen, want het hoeft geen nieuwe XF te zijn. Een tweedehands Motif8 volstaat.
 
2 e hands korg z1 ..= easy te gebruiken ....egt veel mogelijk heden is niet te duur 400 moet lukken


ander ietsje goedkoper zoeken ..ook korg bv de wavestation ..
ensoniqs sq1/2 die gaan 150 eu
ik denk datjij voornamelijk een play [kant en klaar ] unit wil ..geen enorme editting as bv op nordlead / waldorf synths ..anders zoukje bv soon supernova aan raden erg leuk ,...asje dat helemaal niet nodig heb ..dan ........
:halleluja
 
Ahum... lees ik hier sarcasme, of iets anders?
Z1, Wavestation, SQ1/2 in combinatie met eenvoudige bediening voor een leek en goede Rhodes-klanken?...
 
Ik zou ofwel kiezen voor een extra toetsenbord, of een alles in 1 apparaat. Een Yamaha s80/s90 zou een goede aanrader zijn. Gewogen toetsen, piano's/rhodes, pads doen ze allemaal goed. Anders een motif/s30 om je huidige piano aan te vullen. De Yamaha s30 komt regelmatig langs op marktplaats voor weinig (tussen 100-200 euro) en heb je volgens mij best wel goede geluiden.

Denk goed na wat je wil als je ook naar repetities of optredens moet. 1 apparaat voor alles is toch minder tillen en aansluiten. Een module of extra toetsenbord is toch meer werk.
 
Een vaak vergeten kostenpost: de extra kabels, een mengpaneeltje en statieven. Een tientje is niet veel geld, maar meerdere tientjes gaan toch wel optellen...
Dus als alles in 1 bak kan, scheelt dat meer dan alleen de kosten van een extra module of extra toetsenbord.
 
Hallo,

Ik heb een Yamaha P95 stage piano. Opzich ben ik wel te spreken hierover, maar de keuze aan sounds is erg beperkt en daarom zat ik erover te denken om een sound module aan te schaffen.
Ik ben zowel de Roland XV-varianten als de MKS 20 en JV 1010 tegengekomen op internet, maar heb weinig verstand (laat staan ervaring) van/met sound modules.

Ik zoek vooral meer mogelijkheden binnen de e. piano geluiden; wurlitzer/rhodes-achtige sounds. Mooie synth pads zou ook gaaf zijn.
Het gaat me minder om enorm veel mogelijkheden aan strings e.d.
Daarnaast moet het apparaatje, van zichzelf, ook gemakkelijk te bedienen zijn.

Heeft iemand aanraders? Ik hoor het graag!

1 wat is je budget ..
2 ; dan kijkuh we verder;-]
wat kost een motif ..600, +++??:engel:
 
1 wat is je budget ..
2 ; dan kijkuh we verder;-]
wat kost een motif ..600, +++??:engel:

Even het budget buiten beschouwing gelaten: Hoeveel Rhodes leveren een Korg Z1, Wavestation, of een Ensoniq SQ1?
Een Korg Z1 is heel goed in fluiten en analoge synths. De Wavestation kan veel, maar van realistische klanken een beetje. Een SQ-1 is een middeleeuwse bak met wel heel korte sampletjes.
Wil je een beetje Rhodes, dan moet je wel verder kijken dan 1994. Pas vanaf de Yamaha EX- en S-series en de Alesis QS-series begonnen de klanken wat meer realistisch te worden en minder synthetisch.
Een Yamaha Motif kost wat de gek ervoor geeft. Afhankelijk van de staat en onderhoud kun je al vanaf 200 euro koning-klant zijn. Een Motif8 met 88 gewogen piano-toetsen moet voor 400-500 te scoren zijn. Als je een P95 piano verkoopt, levert die vast meer op, dus maak je kans op winst...

Voor Rhodes + pad-klanken zou ik een Yamaha of een Alesis kiezen. Wil je per sé een module, dan is de Kurweil Micro-Ensemble het makkelijkst te bedienen. Vergeet Roland.
@TS: Wil je dé oplossing voor je probleem: koop een Yamaha Motif8 en verkoop je P95. Houd je misschien nog geld over om iets leuks voor te kopen.
 
Laatst gewijzigd:
Even het budget buiten beschouwing gelaten: Hoeveel Rhodes leveren een Korg Z1, Wavestation, of een Ensoniq SQ1?
Een Korg Z1 is heel goed in fluiten en analoge synths. De Wavestation kan veel, maar van realistische klanken een beetje. Een SQ-1 is een middeleeuwse bak met wel heel korte sampletjes.
Wil je een beetje Rhodes, dan moet je wel verder kijken dan 1994. Pas vanaf de Yamaha EX- en S-series en de Alesis QS-series begonnen de klanken wat meer realistisch te worden en minder synthetisch.
Een Yamaha Motif kost wat de gek ervoor geeft. Afhankelijk van de staat en onderhoud kun je al vanaf 200 euro koning-klant zijn. Een Motif8 met 88 gewogen piano-toetsen moet voor 400-500 te scoren zijn. Als je een P95 piano verkoopt, levert die vast meer op, dus maak je kans op winst...

Voor Rhodes + pad-klanken zou ik een Yamaha of een Alesis kiezen. Wil je per sé een module, dan is de Kurweil Micro-Ensemble het makkelijkst te bedienen. Vergeet Roland.
@TS: Wil je dé oplossing voor je probleem: koop een Yamaha Motif8 en verkoop je P95. Houd je misschien nog geld over om iets leuks voor te kopen.

Wat betreft realistische piano's gaat de TS er dan mijn inziens wel op achteruit. Hij kan wat dat betreft beter voor een s90 gaan, omdat die akoustische piano's beter doet dan de motif. Daarnaast denk ik, na het verhaal te horen dat hij de uitgebreidere mogelijkheden van de motif niet nodig heeft.
 
Ik snap de TS wel. Een module zit er onstage toch wat minder massive uit dan 2 keyboards.
Een Yamaha Motif (EX of XS) lijkt mij suitable for the job.

Alternatieven:
- Roland Sonic Cell
- GEM RP-X (wordt te weinig genoemd)
- Kurzweil ME-1
 
Even terug naar de vraag: meneer zoekt een Roland module voor (eletronische) piano geluiden.
Een xv module met srx kaart ultimate keys geeft een hoop uitstekende klanken die je zoekt.

Ik begrijp je vraag want ik zit er zelf ook mee: Soms is het niet de kwaliteit van de piano die je zoekt, maar juist de sound. En dan moet je wel keuze hebben.

Moeilijk scrollen door honderden sounds? Welnee, er zit een voorkeuze toets op (die zit iig op de xv3080) waarmee je uitsluitend door de piano, of orgel, of electronische piano's scrolled. Ik kon het gewenste geluid altijd snel vinden.

Afijn, mijn xv met srx kaart heb ik net voor 370 euro verkocht.... ;)
 
Dat zijn al heel wat tips, bedankt! Ik ga het even rustig bekijken allemaal.
Ik wil de P95 in principe wel houden omdat de aanslag me goed bevalt.
Prijsklasse dacht ik aan rond de €200,-, maar als ik voor iets meer geld een veel beter alternatief heb lijkt me dat wel de moeite.
Indien ik de P95 toch verkoop ligt 't bedrag wat ik aan nieuw spul kwijt wil natuurlijk ook hoger, rond de 600 oid.
 
Misschien nog een alternatieve tip: ik was vergeten dat ik een Alesis Nanopiano module over heb. Dat is een heel klein kastje ter grootte van een sigarendoosje, waarbij je met 2 draaischakelaars kunt kiezen uit 16x16 instrumenten. Er zit van alles in, van realistische piano's, e-piano's tot orgels, bassen en synths.
 
Heb er even wat over opgezocht en ziet er niet verkeerd uit; lekker eenvoudig en, voor zover ik erover kan oordelen via youtube, klinkt 't ook best goed. Naast de P95 heb ik nog een 2e keyboardje waarbij betere geluiden niet zouden misstaan. Hoeveel vraag je dan voor die Alesis Nanopiano?
 
Back
Top