Ableton 9 - new features

je synth parameters per step laten veranderen

W00t...dit klinkt als parameter locks ala Elektron maar dan in Ableton. Alleen die feature al zou ik geniaal vinden!
Met automation natuurlijk ook te realiseren maar dat is niet half de fun t.o.v. deze manier.
 
Ik gebruik de Push nu al een tijdje en ik heb nu bijna alles wel onder de knie geloof ik. Nu de nieuwigheid eraf is ben ik nog steeds zeer tevreden, sowieso ook met de overstap van Cubase naar Live, ik wil nooit meer terug. De aankomende nieuwe features maken het wel compleet. Automation editten via Push is echt verdomde handig moet ik zeggen. De piano roll functie is nog even wennen, maar dit is ook slim bedacht door de Ableton jongens.

Na veel proberen, filmpjes kijken en het lezen van een groot gedeelte van de fucking manual, blijf ik nog wel met 2 vragen zitten, die iemand hier misschien wel kan beantwoorden:


- Hoe verander je de lengte van de noten die je invoert in de drum sequencer? Standaard is dit 1/16, maar ik heb het soms liever op 1/4. Ik bedoel dus niet achteraf de note lenght aanpassen, maar voordat je je drum patronen gaat intikken. Het zal wel iets simpels zijn, maar ik kan het niet vinden.

- D.m.v. instrument- en drum racks kun je via de macro knoppen, parameters van verschillende plugins in je rack tegelijkertijd editten, via de 8 knoppen van de push, geniaal. Maar is het ook mogelijk om op een soortgelijke manier, parameters uit verschillende racks tegelijk te editten? Dus bijvoorbeeld de cutoff van een lead onder knop 1 en de decay van de kick onder knop 2?


Dan vraag ik me ook nog af wat jullie werkwijze is in Session Mode? Het zou mij best lukken om een hele track min of meer live te performen door clips te triggeren, maar zodra je meer dan 8 midi- of audio tracks hebt, moet je de cursor knoppen van de Push gaan gebruiken om overal bij te kunnen en dan wordt het al lastiger. Scenes triggeren kan ook nog natuurlijk en ik kan nog wel wat trucjes bedenken om alles zoveel mogelijk op de 64 pads te houden, maar ik vraag me wel af hoe doorgewinterde Live gebruikers dit aanpakken.
 
W00t...dit klinkt als parameter locks ala Elektron maar dan in Ableton. Alleen die feature al zou ik geniaal vinden!
Met automation natuurlijk ook te realiseren maar dat is niet half de fun t.o.v. deze manier.

Ja dat is een vette feature inderdaad, dat zie je die man overigens ook doen in zijn filmpje met synth parameters als Decay en Resonance per step.

het gaat nu hard met de beta releases, gisteren b19, vandaag b20 :D
 
Heb toch ook maar een upgrade setje + Push opgehaald vandaag.. :D

Eerste indruk :okdan::okdan::okdan:

Maar eh.. zo zeg die kleurtjes 8)

Heb al wat ritmes via de matrix ingeprogged.. wat een feest :halleluja voorlopig lekker zoet dus met 9.0
Ook het selecteren van een nieuwe track, instrument of fx gaat echt super makkelijk op de Push..
En super handig al die dedicated functies binnen handbereik nu, wat een verrijking :okdan:

Was nu een beetje aan het zoeken binnen die scales. Wel erg handig dat het erop zit en je kunt het allemaal erg gemakkelijk instellen als je een andere toonsoort wilt.
Weet iemand hoe je die scales op de Push uitzet? gewoon beschikken over 12 tonen binnen een octaaf.. net zoals op de launchpad bv
Kan natuurlijk wel weer nootjes verchuiven binnen het clipje maar lijkt me toch dat het ook moet kunnen op de Push.. :)

Edit: never mind.. heb het al gevonden.. de niet gekleurde toetsen binnen de "chromatic mode" doen het ook gewoon.. :) dat zijn dus de noten die er normaal gezien niet bijpassen
 
Weet iemand hoe je die scales op de Push uitzet? gewoon beschikken over 12 tonen binnen een octaaf.. net zoals op de launchpad bv
Kan natuurlijk wel weer nootjes verchuiven binnen het clipje maar lijkt me toch dat het ook moet kunnen op de Push.. :)

Edit: never mind.. heb het al gevonden.. de niet gekleurde toetsen binnen de "chromatic mode" doen het ook gewoon.. :) dat zijn dus de noten die er normaal gezien niet bijpassen

yep, chromatic mode is daarvoor.

dat vind ik in 9.1 overigens ook mooi gedaan, dat je visueel de root note van je scale ziet in step sequence mode op de hele row. Ook vet is dat je naadloos kunt switchen tussen de gewone note mode en de step sequence mode voor jezelfde pattern. Wat ook een mooie feature is van ableton en de push is dat je je loops of bijvoorbeeld nummers makkelijk kan slicen en die automatisch toe kan laten kennen aan je pads (maximaal 64). Op die manier kun je heel simpel die dubstep remixen maken die je all over the place ziet op youtube. Dat is gewoon een truukje binnen ableton en de controller.

Ik heb hier behoorlijk veel verschillende midi controllers in de studio, maar geen 1 komt maar in de buurt van de push integratie met ableton. Ik heb machine nooit gezien, die schijnt ook goed te zijn kwa integratie.
 
Die note sequencer voor Push en alle meer functies binnen 9.1 ga ik ook zeker ontzettend blij mee worden hoor ik al :) Ben sowieso voorlopig nog ff lekker op vakantie in 9.0 en Push in general :engel:

Maschine is ook behoorlijk doordacht en goed gevuld met handige features en sneltoetsen die doorgaans ook allemaal te vinden zijn op drumcomputers.. werkt best goed.
De step sequencing op Maschine geeft visueel redelijk wat info.. maar vergeleken met het overzicht wat Push biedt is dat toch wel een wereld van verschil.
Wat ik zo snel allemaal al even gezien heb zijn alle handige sneltoetsen naar functies op Push ook in overvloed aanwezig.. :)
 
Ik gebruik de Push nu al een tijdje en ik heb nu bijna alles wel onder de knie geloof ik. Nu de nieuwigheid eraf is ben ik nog steeds zeer tevreden, sowieso ook met de overstap van Cubase naar Live, ik wil nooit meer terug. De aankomende nieuwe features maken het wel compleet. Automation editten via Push is echt verdomde handig moet ik zeggen. De piano roll functie is nog even wennen, maar dit is ook slim bedacht door de Ableton jongens.

Na veel proberen, filmpjes kijken en het lezen van een groot gedeelte van de fucking manual, blijf ik nog wel met 2 vragen zitten, die iemand hier misschien wel kan beantwoorden:


- Hoe verander je de lengte van de noten die je invoert in de drum sequencer? Standaard is dit 1/16, maar ik heb het soms liever op 1/4. Ik bedoel dus niet achteraf de note lenght aanpassen, maar voordat je je drum patronen gaat intikken. Het zal wel iets simpels zijn, maar ik kan het niet vinden.

- D.m.v. instrument- en drum racks kun je via de macro knoppen, parameters van verschillende plugins in je rack tegelijkertijd editten, via de 8 knoppen van de push, geniaal. Maar is het ook mogelijk om op een soortgelijke manier, parameters uit verschillende racks tegelijk te editten? Dus bijvoorbeeld de cutoff van een lead onder knop 1 en de decay van de kick onder knop 2?


Dan vraag ik me ook nog af wat jullie werkwijze is in Session Mode? Het zou mij best lukken om een hele track min of meer live te performen door clips te triggeren, maar zodra je meer dan 8 midi- of audio tracks hebt, moet je de cursor knoppen van de Push gaan gebruiken om overal bij te kunnen en dan wordt het al lastiger. Scenes triggeren kan ook nog natuurlijk en ik kan nog wel wat trucjes bedenken om alles zoveel mogelijk op de 64 pads te houden, maar ik vraag me wel af hoe doorgewinterde Live gebruikers dit aanpakken.

V: Hoe verander je de lengte van de noten die je invoert in de drum sequencer?
A: Noot in gedrukt houden, dan verschijnt er nudge, lenght, velocity in beeld.

V: Maar is het ook mogelijk om op een soortgelijke manier, parameters uit verschillende racks tegelijk te editten? Dus bijvoorbeeld de cutoff van een lead onder knop 1 en de decay van de kick onder knop 2?
A: Ja hoor, je kunt ze zelfs aan dezelfde macro toewijzen. En als 8 macro's te weinig is, dan maak je gewoon een rack in een rack dan heb je er weer acht.

V:Dan vraag ik me ook nog af wat jullie werkwijze is in Session Mode? Het zou mij best lukken om een hele track min of meer live te performen door clips te triggeren, maar zodra je meer dan 8 midi- of audio tracks hebt, moet je de cursor knoppen van de Push gaan gebruiken om overal bij te kunnen en dan wordt het al lastiger. Scenes triggeren kan ook nog natuurlijk en ik kan nog wel wat trucjes bedenken om alles zoveel mogelijk op de 64 pads te houden, maar ik vraag me wel af hoe doorgewinterde Live gebruikers dit aanpakken.
A:Arrangenment doe ik gewoon met de muis, niet met een controller.
 
gefeliciteerd :)
je kunt gewoon de stable 9.0 installeren en de 9.1 beta ernaast om de veschillen een beetje te bekijken. Vandaag is de 9.1b19 beta uitgekomen, dus wie weet is die weer iets stabieler.

Ja, ik heb dat in het verleden wel eens gedaan maar ik hou niet zo van 2 versies naast elkaar en beta's. Hopelijk komt de release versie snel genoeg.

Mijn eerste indruk van de Push is heel positief, het is allemaal behoorlijk intuitief en ik kwam al een behoorlijk end ondanks dat ik alleen maar door de manual heb gescand en 1 of 2 videootjes heb bekeken.
 
@ Von Naphoven.. Jij was bent toch ook een Maschine gebruiker?? ;) Ben er tot nu toe ook erg blij mee :) Volgens mij vullen ze elkaar ook wel weer aan op een manier..
Moest wel ff zoeken naar bijvoorbeeld hoe de velocity te wijzigen voor de pads in de step sequencer.. Bij maschine kun je dat via een potje instellen.. maar op de Push gewoon een "accent" switch.. net als op alle bekende Roland drumkastjes :D

Ik gebruik de Push nu al een tijdje en ik heb nu bijna alles wel onder de knie geloof ik. Nu de nieuwigheid eraf is ben ik nog steeds zeer tevreden, sowieso ook met de overstap van Cubase naar Live, ik wil nooit meer terug. De aankomende nieuwe features maken het wel compleet. Automation editten via Push is echt verdomde handig moet ik zeggen. De piano roll functie is nog even wennen, maar dit is ook slim bedacht door de Ableton jongens.

Na veel proberen, filmpjes kijken en het lezen van een groot gedeelte van de fucking manual, blijf ik nog wel met 2 vragen zitten, die iemand hier misschien wel kan beantwoorden:


- Hoe verander je de lengte van de noten die je invoert in de drum sequencer? Standaard is dit 1/16, maar ik heb het soms liever op 1/4. Ik bedoel dus niet achteraf de note lenght aanpassen, maar voordat je je drum patronen gaat intikken. Het zal wel iets simpels zijn, maar ik kan het niet vinden.

- D.m.v. instrument- en drum racks kun je via de macro knoppen, parameters van verschillende plugins in je rack tegelijkertijd editten, via de 8 knoppen van de push, geniaal. Maar is het ook mogelijk om op een soortgelijke manier, parameters uit verschillende racks tegelijk te editten? Dus bijvoorbeeld de cutoff van een lead onder knop 1 en de decay van de kick onder knop 2?


Dan vraag ik me ook nog af wat jullie werkwijze is in Session Mode? Het zou mij best lukken om een hele track min of meer live te performen door clips te triggeren, maar zodra je meer dan 8 midi- of audio tracks hebt, moet je de cursor knoppen van de Push gaan gebruiken om overal bij te kunnen en dan wordt het al lastiger. Scenes triggeren kan ook nog natuurlijk en ik kan nog wel wat trucjes bedenken om alles zoveel mogelijk op de 64 pads te houden, maar ik vraag me wel af hoe doorgewinterde Live gebruikers dit aanpakken.

Hey ook een ex CB gebruiker.. :) Die eerste vraag zat ik ook een beetje mee maar die is net beantwoord.. thanx Sunny ;)

ehm.. dat van die clipjes.. had ik in eerste instantie niet goed gelezen.. mijn eerdere antwoord heb ik maar even weg ge-edit :D.. maar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk..
Een optie zou zijn om een launchpad te gebruiken en die track 9- 16 te laten bedienen in sessionmode, maar die launchpad vloekt wel een beetje naast Push natuurlijk.. niet alleen qua kleur :D
 
Laatst gewijzigd:
SynnyS > Bedankt voor je antwoord. Met de racks ben ik geholpen, dit ga ik zeker uitproberen, thanks.

Maar wat ik bedoelde met de note lengte aanpassen, is VOORAF invoeren hoe lang je de noten wilt hebben, niet achteraf. Ik weet dat als je de noten ingedrukt houdt, er een menu'tje verschijnt waarin je velocity, note lenght ed. kunt aanpassen per noot. Maar dat vind ik een beetje omslachtig, ik wil vooraf instellen dat ik 1/4 noten wil invoeren i.p.v. 1/16.

Ik bedoelde niet arrangement view, vanaf die fase ga je inderdaad voornamelijk de muis gebruiken. Maar session view lijkt me weer handiger met de push, alleen ik denkt dat het efficienter kan dan de manier waarop ik het doe.

MacGyver > Ja, Launchpad ernaast zou helpen ja. Of liever een 2e Push... Maar 64 pads moet genoeg zijn om alle elementen van je track te triggeren, alleen ben je beperkt doordat elke verticale lijn 1 maar instrument kan bevatten en maar 1 clip tegelijk kan spelen.
 
Sorry, had je post gemist.

I- Hoe verander je de lengte van de noten die je invoert in de drum sequencer? Standaard is dit 1/16, maar ik heb het soms liever op 1/4. Ik bedoel dus niet achteraf de note lenght aanpassen, maar voordat je je drum patronen gaat intikken. Het zal wel iets simpels zijn, maar ik kan het niet vinden.

het simpelste is om de pad waar je dat bij wilt (bijvoorbeeld de snare) overal langer te zetten. Dat doe je als volgt:
- speel je snare pattern in
- Hou daarna SHIFT + de snare pad ingedrukt en verander dan de noot lengte.

Nu zal die voor alle snare steps de lengte aanpassen naar je nieuwe waarde (kan ook met andere parameters).

Een ander simpel alternatief truukje is de repeat functie gebruiken, bijvoorbeeld een hithat pattern met repeat en dan switch je tijdens het opnemen tussen de verschillende quantise waarden (knoppen rechts op je push), zo kun je heel simpel dus verschillende tempos en lengtes krijgen in je pattern.

- D.m.v. instrument- en drum racks kun je via de macro knoppen, parameters van verschillende plugins in je rack tegelijkertijd editten, via de 8 knoppen van de push, geniaal. Maar is het ook mogelijk om op een soortgelijke manier, parameters uit verschillende racks tegelijk te editten? Dus bijvoorbeeld de cutoff van een lead onder knop 1 en de decay van de kick onder knop 2?
dat kan via de midi map functie in ableton en inderdaad een koppeling naar de verschillende macros. Als ik het me goed herinner is er ook een M4L device die over alle instrument racks heen een macro mapping kan leggen, dan zou je inderdaad de cutoff van instrument 1 en de cutoff van instrument 2 bijvoorbeeld tegelijk met 1 knop kunnen manipuleren. Ik weet niet meer hoe die m4l device heet, maar die staat ongetwijfeld op de m4l site.

Die midi map functie is denk ik het handigst, dan switch je naar user mode op je push, dan selecteer je midi map in ableton en dan elke parameter die je bijvoorbeeld aan knop 1 wilt hangen of knop 2, etc. koppel je dan aan de knoppen op je synth, drum, effecten die je maar wilt. Je kunt zelfs verschillende ranges instellen per mapping, dus bijvoorbeeld van synth 1 via knop 1 een cutoff waarde kiezen tussen de 40 en 80, en dan met diezelfde knop bijvoorbeeld de decay van de kick van 10 - 127 instellen of zo, en dan met diezelfde knop de distortion FX op de drums met een variatie van tussen de 30 en 40 instellen. (dit is maar een simpel voorbeeld natuurlijk).

In de user mode is je push dus helemaal vrij instelbaar in ableton, dus dat is megahandig als je een pattern hebt lopen en je dan hele spectaculaire live dingen wilt doen. Zo kun je bijvoorbeeld knoppen triggeren met je pads (bijvoorbeeld een stutter effect met verschillende timing waarden). Dat kan allemaal al in 9.0 overigens.

Dan vraag ik me ook nog af wat jullie werkwijze is in Session Mode? Het zou mij best lukken om een hele track min of meer live te performen door clips te triggeren, maar zodra je meer dan 8 midi- of audio tracks hebt, moet je de cursor knoppen van de Push gaan gebruiken om overal bij te kunnen en dan wordt het al lastiger. Scenes triggeren kan ook nog natuurlijk en ik kan nog wel wat trucjes bedenken om alles zoveel mogelijk op de 64 pads te houden, maar ik vraag me wel af hoe doorgewinterde Live gebruikers dit aanpakken.

Ik doe het als volgt:
ik heb meerdere tracks op sporen onder elkaar staan, die gebruik maken van dezelfde instrumenten. Indien dat niet mogelijk is dan bounce ik de instrumenten naar audio loops zodat het altijd werkt.
Indien een tweede song andere instrumenten gebruikt dan zet ik die heel af en toe na 3 lege kolommen in de volgende kolommen serie. Maar het liefst gebruik ik dan toch audio clips om cpu te besparen bij een volledige live set van X aantal nummers in zo'n situatie. (maar in de meeste gevallen gebruik ik dezelfde instrumenten dus komt het automatisch goed)

Ik heb 1 standaard setup, dus ik heb maar 1 keer een setup hoeven te leren en zie aan de rij en kleur wat elke clip doet. Mijn setup is:

- De eerste 3 rijen (horizontaal) bevatten de main theme (van rustig naar drukkere patterns
- rij 4 en 5 zijn de break en bridge patterns (rij 4 is de downlifter en rij 5 is de uplifter pattern)
- Rij 6 en 7 zijn patterns van de volgende song die gecombineerd kunnen worden met de huidige song
- Daarna een hoop lege rijen en dan dezelfde setup voor song 2 die dan naadloos kan overlopen in song 1


De kolommen zijn ook altijd het zelfde en de clips zijn kleur gecodeerd op basis van functie:
- elke kolom heeft de naam van de functie van de pattern die ik als volgt gebruik:
-- Main Melody , Sub Melody, Drums, Bass, addon Melody, Pads, Extra Melody, FX / Loops

De kleuren laten dan zien wat de clips in die kolom / rij rij doen
- blauw is de hoofd drum, varierend van alleen een kick tot meer drukkere patterns (dus hoe verder naar beneden op de rij hoe drukker de pattern)
- wit is de bridge of een buildup pattern
- donkergeel is de main melody
- lichtgeel is een sub melody (aanvullend)
- in de rij 4 en 5 zijn gele clips loops en witte clips Effecten

Als je dit zo doorvoert voor elke song is een live performance een eitje, als je alle 64 clips in gebruik hebt dan zie je direct hoe en wat elke clip doet door de kleur codering en rij positie.

Check mijn video maar eens voor hoe de kleur en rij codering in praktijk werkt:
 
Laatst gewijzigd:
sinds gisteren staat die color calibration tool voor de push ook op de beta site. Met deze tool kun je elke pad calibreren op kleur, zodat de pads met ledjes die een roze gloed hebben ook weer gewoon wit worden.

Ik heb dit net uitgevoerd en het resultaat is geweldig, een compleet witte egale push layout heb ik nu. Aanrader voor de betatesters van live 9.1 met een push!
 
Nog bedankt voor de tips Quifster:)
Die repeat functie is erg handig.. Ook heb ik zitten zoeken om een reeks noten te verlengen zoals je aangaf samen met die shift, lijkt mij ook erg nuttig.
Maar bij mij werkt dat niet volgens mij.. alle pads in het pattern worden rose als ik de shift in druk :D er gebeurt ook niets in het scherm als ik daarbij een drumpad indruk.

Het lukt wel om dat menuutje met nudge, lenght, velocity in beeld te krijgen als ik eerst select en daarna een willekeurige drumpad in druk.
Natuurlijk kom je dan een hand tekort om aan de potjes te draaien maar heb met enig kunst en vliegwerk wel gezien dat dan alle gespeelde noten onder die pad die je ingedrukt hebt in het pattern wijzigen..
Ligt het misschien aan het feit dat ik nog op 9.0 zit?

Oke.. dan een klein mineur dingetje.. had eerder vanavond ´n crash.
Ging echt ontzettend lekker.. Met de pots de fx tweaken en in de automation opnemen.. tussendoor wat switchen.. weer wat inspelen.. geen problemen.
Maar ineens toen ik na het inspelen op quantize drukte liep de boel in een keer vast.
Na de herstart kreeg ik wel een recovery die ´n uurtje oud was oid.. maar de file van Maschine was ik daarin kwijt..
Had aan plug-ins naast Maschine en de standaard Ableton plugs alleen maar een Acces Virus op een TC Powercore ingeladen.
Ga iig nu maar weer de ctrl+s gebruiken eens in de zoveel tijd.. dat kan nooit kwaad natuurlijk.

Al met al ben ik wel ontzettend blij met Push.. begin em al aardig door te krijgen.. en zie steeds meer handige truukjes en features. :)

Edit: Cool die video.. klinkt goed. :okdan:
Is dat de alleen de Kronos of zitten daar ook wat Virus leads in?
 
Laatst gewijzigd:
@ Von Naphoven.. Jij was bent toch ook een Maschine gebruiker?? ;) Ben er tot nu toe ook erg blij mee :) Volgens mij vullen ze elkaar ook wel weer aan op een manier..

Ja klopt. Ik vind de Maschine erg tof om vrij snel allerlei drum sequences te brouwen en vanwege de zeer uitgebreide geluidenset. Push is dan weer meer all round geschikt voor diverse taken in Live. Het lijkt meer aanvulling dan overlap met elkaar te hebben naar mijn idee, vooral als je vanuit Maschine bijvoorbeeld weer dingen naar een drumrack in Push samplet.
 
Even een Abletonvraagje... Livepacks nemen echt een enorme klap ruimte in op je harde schijf (macbook pro met ssd, dus iets minder Gigabytes). Heeft iemand ze draaien vanaf een externe harde schijf? Ik heb het abletonforum afgesnuffeld en lees dat je dat het beste kan doen door ze op je computer harde schijf te intalleren en daarna overzetten op je externe harde schijf en een onzichtbaar pad te maken zodat ableton je packs kan vinden op je ext. harde schijf (snappie?) Iemand dat gedaan? Wat ik ook gelezen heb is de discdrive eruit halen en daar een tweede harde schijf plaatsen... Mensen ideeen erover?
 
Back
Top