Sorry, had je post gemist.
I- Hoe verander je de lengte van de noten die je invoert in de drum sequencer? Standaard is dit 1/16, maar ik heb het soms liever op 1/4. Ik bedoel dus niet achteraf de note lenght aanpassen, maar voordat je je drum patronen gaat intikken. Het zal wel iets simpels zijn, maar ik kan het niet vinden.
het simpelste is om de pad waar je dat bij wilt (bijvoorbeeld de snare) overal langer te zetten. Dat doe je als volgt:
- speel je snare pattern in
- Hou daarna SHIFT + de snare pad ingedrukt en verander dan de noot lengte.
Nu zal die voor alle snare steps de lengte aanpassen naar je nieuwe waarde (kan ook met andere parameters).
Een ander simpel alternatief truukje is de repeat functie gebruiken, bijvoorbeeld een hithat pattern met repeat en dan switch je tijdens het opnemen tussen de verschillende quantise waarden (knoppen rechts op je push), zo kun je heel simpel dus verschillende tempos en lengtes krijgen in je pattern.
- D.m.v. instrument- en drum racks kun je via de macro knoppen, parameters van verschillende plugins in je rack tegelijkertijd editten, via de 8 knoppen van de push, geniaal. Maar is het ook mogelijk om op een soortgelijke manier, parameters uit verschillende racks tegelijk te editten? Dus bijvoorbeeld de cutoff van een lead onder knop 1 en de decay van de kick onder knop 2?
dat kan via de midi map functie in ableton en inderdaad een koppeling naar de verschillende macros. Als ik het me goed herinner is er ook een M4L device die over alle instrument racks heen een macro mapping kan leggen, dan zou je inderdaad de cutoff van instrument 1 en de cutoff van instrument 2 bijvoorbeeld tegelijk met 1 knop kunnen manipuleren. Ik weet niet meer hoe die m4l device heet, maar die staat ongetwijfeld op de m4l site.
Die midi map functie is denk ik het handigst, dan switch je naar user mode op je push, dan selecteer je midi map in ableton en dan elke parameter die je bijvoorbeeld aan knop 1 wilt hangen of knop 2, etc. koppel je dan aan de knoppen op je synth, drum, effecten die je maar wilt. Je kunt zelfs verschillende ranges instellen per mapping, dus bijvoorbeeld van synth 1 via knop 1 een cutoff waarde kiezen tussen de 40 en 80, en dan met diezelfde knop bijvoorbeeld de decay van de kick van 10 - 127 instellen of zo, en dan met diezelfde knop de distortion FX op de drums met een variatie van tussen de 30 en 40 instellen. (dit is maar een simpel voorbeeld natuurlijk).
In de user mode is je push dus helemaal vrij instelbaar in ableton, dus dat is megahandig als je een pattern hebt lopen en je dan hele spectaculaire live dingen wilt doen. Zo kun je bijvoorbeeld knoppen triggeren met je pads (bijvoorbeeld een stutter effect met verschillende timing waarden). Dat kan allemaal al in 9.0 overigens.
Dan vraag ik me ook nog af wat jullie werkwijze is in Session Mode? Het zou mij best lukken om een hele track min of meer live te performen door clips te triggeren, maar zodra je meer dan 8 midi- of audio tracks hebt, moet je de cursor knoppen van de Push gaan gebruiken om overal bij te kunnen en dan wordt het al lastiger. Scenes triggeren kan ook nog natuurlijk en ik kan nog wel wat trucjes bedenken om alles zoveel mogelijk op de 64 pads te houden, maar ik vraag me wel af hoe doorgewinterde Live gebruikers dit aanpakken.
Ik doe het als volgt:
ik heb meerdere tracks op sporen onder elkaar staan, die gebruik maken van dezelfde instrumenten. Indien dat niet mogelijk is dan bounce ik de instrumenten naar audio loops zodat het altijd werkt.
Indien een tweede song andere instrumenten gebruikt dan zet ik die heel af en toe na 3 lege kolommen in de volgende kolommen serie. Maar het liefst gebruik ik dan toch audio clips om cpu te besparen bij een volledige live set van X aantal nummers in zo'n situatie. (maar in de meeste gevallen gebruik ik dezelfde instrumenten dus komt het automatisch goed)
Ik heb 1 standaard setup, dus ik heb maar 1 keer een setup hoeven te leren en zie aan de rij en kleur wat elke clip doet. Mijn setup is:
- De eerste 3 rijen (horizontaal) bevatten de main theme (van rustig naar drukkere patterns
- rij 4 en 5 zijn de break en bridge patterns (rij 4 is de downlifter en rij 5 is de uplifter pattern)
- Rij 6 en 7 zijn patterns van de volgende song die gecombineerd kunnen worden met de huidige song
- Daarna een hoop lege rijen en dan dezelfde setup voor song 2 die dan naadloos kan overlopen in song 1
De kolommen zijn ook altijd het zelfde en de clips zijn kleur gecodeerd op basis van functie:
- elke kolom heeft de naam van de functie van de pattern die ik als volgt gebruik:
-- Main Melody , Sub Melody, Drums, Bass, addon Melody, Pads, Extra Melody, FX / Loops
De kleuren laten dan zien wat de clips in die kolom / rij rij doen
- blauw is de hoofd drum, varierend van alleen een kick tot meer drukkere patterns (dus hoe verder naar beneden op de rij hoe drukker de pattern)
- wit is de bridge of een buildup pattern
- donkergeel is de main melody
- lichtgeel is een sub melody (aanvullend)
- in de rij 4 en 5 zijn gele clips loops en witte clips Effecten
Als je dit zo doorvoert voor elke song is een live performance een eitje, als je alle 64 clips in gebruik hebt dan zie je direct hoe en wat elke clip doet door de kleur codering en rij positie.
Check mijn video maar eens voor hoe de kleur en rij codering in praktijk werkt: