Het grote latency topic

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.171
Locatie
HybriDe L!Fe
Latency wat is het waar door komt het en hoe kun je je latency verkleinen.

In de computer werkt alles in client server configuratie.
Zo is een geluids kaart een geluids server en een muziek programma daar een client van.

Geluidskaarten die hoge latency hebben werken vaak met een driver die geen directe toegang tot de geheugen buffer heeft.

De geluidskaart moet via de kernel (schakelcentrale tussen user en hardware) toegang verkrijgen.

Asio4all, Alsa CoreAudio en adere driver soorten hebben wel directe toegang to de hardware.

Hoe groter een buffer hoe lager het duurd oom hem te vullen des te groter de latency.

Dit geld overigens alleen voor realtime appllicaties een hardeschijf presteerd juist beter met een grotere buffer.

De belangrijkste oorzaken van latency zijn.

1. OS

2. Audiohardware

3. Driver

4. prestaties van de systeembus

5. powersaving protocollen

Een snellere computer heeft niet automatisch betere latency.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

hiermee kun je zien hoe goed je computer met realtime audio om kan gaan.

Als dit slecht eruit ziet kun je kijken door 1 voor 1 hardware uit te schakelen welk apparaat teveel soft interupts genereerd.
Daarna kun je in je bios tweaken, CPU throtling en andere power saving items uitschakelen.

met de dpc latency checker kun je de verbeteringen zien.

Op een mac werkt het anders omdat daar met een andere kernel word gewerkt die beter realtime presteerd.

De snelheid van de cpu is dus niet belangrijk voor de latency, wel voor de workload die het systeem aan kan.

Het zou leuk zijn om in dit topic alle systeem verbeterings trukkjes te verzamelen. voor Mac Windows en linux.

Mischien om daar later een guide van te maken.

Verbeter me aub alsikiets fout heb.. :koffie:
 
Alleen als je vst instrumenten life inspeelt via een midi keyboard is lage latency belangrijk, omdat je dan het geluid iets later hoort als de toets indruk.

Verder maakt het niets uit omdat je daw latency compensatie heeft.

Is het niet ook zo met vocalen, als de zanger(es) zichzelf wil horen tijdens het inzingen en je de mic direct in de geluidskaart geprikt hebt (en dus niet met een mixer werkt)?
 
Is het niet ook zo met vocalen, als de zanger(es) zichzelf wil horen tijdens het inzingen en je de mic direct in de geluidskaart geprikt hebt (en dus niet met een mixer werkt)?

Ja, als je geen direct monitoring hebt op je geluidskaart. De meeste hebben dat wel tegenwoordig.
 
latency is heel belangrijk.

wat als je je daw als dsp // effectprocessor wilt gebruiken?

Natuurlijk kan je ipv naar je interne mix te luisteren ook direct het analoge signaal aftappen maar voor veel realtime bewerkingen is dat niet geschikt.
 
latency is heel belangrijk.

wat als je je daw als dsp // effectprocessor wilt gebruiken?

Natuurlijk kan je ipv naar je interne mix te luisteren ook direct het analoge signaal aftappen maar voor veel realtime bewerkingen is dat niet geschikt.

Voor reverb en delay effecten heb je geen lage latency nodig. En ga je comprimeren/vervormen, dan is elke hoeveelheid latency storend.

Lage latency word zwaar overschat imo en is een marketing gimmick.
 
Als je live bijvoorbeeld gitaar inspeelt en je zet de metronoom van cubase op je koptelefoon en je monitort je gitaar niet (die hoor je direct uit de gitaar), is latency dan belangrijk? Ik kan me voorstellen dat er een vertraging zit tussen het horen van je metronoom, en het registreren van de gitaarklank door cubase.

klopt dat?
 
Als je live bijvoorbeeld gitaar inspeelt en je zet de metronoom van cubase op je koptelefoon en je monitort je gitaar niet (die hoor je direct uit de gitaar), is latency dan belangrijk? Ik kan me voorstellen dat er een vertraging zit tussen het horen van je metronoom, en het registreren van de gitaarklank door cubase.

klopt dat?

Daar is latency compensatie en direct monitoring voor.


De beste manier om latency naar beneden te krijgen is verhoging van de samplingfrequentie (heeft dat ook toch nog iets van nut). Verdubbeling van de sampling frequentie is een halvering van de latency.
 
Er zijn dus veel mensen die alleen in the box werken. Die hebben alleen last van output latency. 10ms is dan bv prima werkbaar. Bij op name van zang, synths of instrumenten kun je gebruikmaken van directmonitoring. of van een mixer. 0 latency.

Maar als je bijvoorbeeld een bepaald effect op de computer draaid wat je bij het inspelen ook moet horen dat word ineens in en output latency belangrijk. en dan is bv 12 Ms in 10ms out latency totaal 22ms teveel.

Ook heel erg belangrijk bij vinyl control, waarbij een analoog signaal gedigitaliseerd word en dan de pitch bestuurd.

Latency is geen marketing gimmick, ik probeer hier alleen aan te geven hoe je naast een redelijke geluidskaart (asio4allwerkt ook goed met een aantal kaarten) met wat tweaks betere prestaties krijgt.

Je wilt gewoon ook geen dropouts, vooral niet in je recordings. Idd je sample frequentie naar boven brengen verlaagt ook de latency.

Linux haalt van alle Oss de beste latency en realtime prestaties omdat het een true pre-emptible os is. met de huidige patches dan. 2ms output latency met bv een stockoude realtek chipset. je zou dit als bewijs kunnen zien dat idd het OS de grootste factor is en dat de geluidskaart niet zo heel veel uitmaakt.
 
Dus we hebben nu 2 gevallen waarbij lage latency belangrijk is:
1 Vinyl controle voor het mixen van digitale geluidsfragmenten.
2 Je speelt life een instrument in waarbij het effect van de computer, bijvoorbeeld distortion, belangrijk is. (overigens is dan 4msec latency erg hinderlijk lijkt mij)

Zijn er nog meer gevallen?

Oh ja.
Het life inspelen van vst instrumenten. (overigens is dan 4msec latency weer erg hinderlijk)

3 gevallen dus tot nu toe.
 
natuurlijk zijn er meer gevallen,

Kort samengevat alle realtime bewerkingen van analoog signaal dus alles wat door de dsp gaat.

"Realtime DSP"

< 3ms is niet hoorbaar maar < 10ms is wel werkbaar maar ook hoorbaar. Dan praten we over 3ms latency bij een autonoom signaal. als je 2 signalen mix is zelf .02 ms hoorbaar.

net als bv 0.1 hz wat als audio niet hoor baar is maar als modulator wel.
 
6-7ms is het fijnst vind ik ( lager hoeft voor mij niet echt, misschien bij compressors en zo wel ), bij 10-12 begint het al wat te slepen. boven de 20 is het inderdaad hinderlijk bij het inspelen.
 
natuurlijk zijn er meer gevallen,

Kort samengevat alle realtime bewerkingen van analoog signaal dus alles wat door de dsp gaat.

"Realtime DSP"
Dat is geval 2 van post 11


< 3ms is niet hoorbaar maar < 10ms is wel werkbaar maar ook hoorbaar. Dan praten we over 3ms latency bij een autonoom signaal. als je 2 signalen mix is zelf .02 ms hoorbaar.

Er moet idd onderscheid gemaakt worden tussen lossen geluiden en gemixte geluiden.

Vraag:
Hoeveel "latency" is toelaatbaar om nog "groove" te behouden?
Als voorbeeld kan je nemen iemand die in een bandje speelt met midi keyboard en vst instrumenten.
Is dat <3msec, <10msec of ,<20msec?
 
Dat is geval 2 van post 11




Er moet idd onderscheid gemaakt worden tussen lossen geluiden en gemixte geluiden.

Vraag:
Hoeveel "latency" is toelaatbaar om nog "groove" te behouden?
Als voorbeeld kan je nemen iemand die in een bandje speelt met midi keyboard en vst instrumenten.
Is dat <3msec, <10msec of ,<20msec?

<10ms it is. Al geldt hier wel hoe minder latency, hoe fijner het speelt. vanaf 10 ms begin je het goed te merken, waarmee ik dus eigenlijk zeg dat 10 ms dus net ietsje teveel is om lekker realtime een VST te bespelen. Ik speel/track veel VST realtime en ik hanteer een ASIO latency van 1.5ms. (RME hdsp). In de praktijk is de latency bijna altijd hoger omdat je in je DAW project bijna altijd vst's hebt lopen die OOK latency hebben, die worden hier nog bij opgeteld. Immers, tegenwoordig heeft iedere DAW volledige delay compensation (ADC). Als op een moment je project zo groot cq. te ver gevorderd is dat je latency om realtime te spelen toch te hoog is geworden heeft Cubase hier een leuke knop voor die heet "constrain delay compensation". Die schakeld tijdelijk plugins uit die (te) veel latency geven zodat je latency -tijdelijk- weer op een aanvaardbaar niveau zit.
 
Lage latency word zwaar overschat imo en is een marketing gimmick.


Hier ben ik het niet mee eens. Voor mij is het zeer belangrijk; zowat m'n hele werkwijze van tracks bouwen zou in elkaar donderen als ik geen ultra lage latency zou hebben.
 
Hier ben ik het niet mee eens. Voor mij is het zeer belangrijk; zowat m'n hele werkwijze van tracks bouwen zou in elkaar donderen als ik geen ultra lage latency zou hebben.

Dan zal je wel 1 van de 3 manieren van post 11 gebruiken. Waarschijnlijk het life inspelen van vst's.

Tip: Stuur ook het midi signaal van je keyboard naar een sound module en maak een kort percussief geluidje. Dit geluidje hoor je dmv de direct monitoring optie van je geluidskaart. En je hebt nu geen enkele reden om uit de maat te spelen met je vst's. Lage latency is dan ook niet meer nodig.
 
Wat valt er dan aan je latency te tweaken in bijvoorbeeld Windows 7 ?
Buiten het sleutelen in je geluidskaart software dan.
 
De tweak die ik hier aangeef, als je dus last van dropouts hebt is met de dpc latency checker kijken of het mischien door andere hardware in je computer komt die teveel softinterupts genereren.

Blijft dpc in het groen dan is alles ok en hoef je niet veel te doen, slaat hij in het rood dan kan het dus door een apparaat in je computer komen bv je wifi kaart of power safe methodes.

Andere tips zijn bv

- alle services uischakelen die je niet gebruikt in services.msc.

- CPU throttling uischakelen
 
Back
Top