Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
1.832
Locatie
in een huis
Ik ben wel eens benieuwd wat de toetsenisten onder ons die actief zijn in een band nou eigenlijk voornamelijk gebruiken aan instrumenten (en sounds). (En als ik toetsenisten zeg dan bedoel ik ook toetsenisten, en geen dj's die een extra synth meenemen op het podium)

Dus:
In wat voor band speel je?
Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Wat zou je willen veranderen aan je setup?


Ik speel zelf in een jazz/funk band ('JaZZalite');
Meest gebruikt: Yamaha P80 digitale piano (niet van mijzelf), soms in combi met m'n Roland JV-1010 module.
Daarnaast gebruik ik m'n Korg Triton Le.
Sounds: Yamaha P80 voor de Rhodes (klink best goed in vergelijking met echte Fender Rhodes). JV-1010 voor piano (klinkt beter dan de P80); Korg Triton Le voor Hammond sounds.
Veranderen: een Roland RD-700 digitale piano (mooie piano's en Rhodes).

Wat ik eigenlijk zou willen is een echte Fender Rhodes en een mooie akoustische piano (vleugel is helemaal tegek), maar vooral dat laatste wordt toch wat lastig om elke keer uit te versterken... alhoewel er bij sommige optredens nog wel eens wat aanwezig is. Niks speelt zo lekker als originele instrumenten (alleen de klank al van een originele Fender Rhodes... *zucht* ;))
 
ik speel in wat jazz ensembles, & in een soul/gothic band...
meestal heb ik mijn fckng zware RD150 bij,... & heb al zwaar spijt dat ik ml'n triton verkocht heb

voor jzz gebruik ik meestal de piano & rhodes sounds & als het wat steviger moet zijn durf ik de matrix 6 & ms2000 ook wel mee on stage te pakken.

als ik de poen had zou ik geen 2 sec twijfelen om mij een nord electro aan te schaffen.
 
Leuk om eens wat te horen van toetsenisten inderdaad.

In wat voor band speel je?
Ik speel in de coverband "Steak" in onze nieuwe formatie gaan we binnenkort weer es lekker optreden in Zus & Zo, plan C, etc..

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Mijn setup on stage bestaat uit Korg Karma, JV1080 en mijn pasgekochte Yamaha S90. Vooral over de laatste ben ik zeer enthousiast (heb al een recentie ingezonden). Thuis heb ik een nog (echte, analoge , hoe noem je het ;) ) Straus Piano.
Ik speel ook nog slaggitaar ernaast en heb daar ook het een en ander in.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Ik maak dus nu hoofdzakelijk gebruik van de piano klanken en orgels uit de S90, echt het beste op de markt momenteel. De Karma gebruik ik voor wat freaky synth sounds, strings, pads en af en toe de sequencer voor een gek beatje ofzo. De JV1080 komt nog steeds goed van pas bij covers aangezien er zoveel herkenbare geluiden inzitten, doe hem ook voor geen goud weg.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Momenteel helemaal niets meer! Wat ik altijd miste was een vette piano, ik heb Kurzweil, Yamaha en Roland overwogen, maar de Yamaha S90 heeft het gewonnen. Bovendien is het geld na alle standaards, kabels en flightcases nu ook een beetje op, tijd om weer wat terug te verdienen.;)


Ps: vindt het ook wel jammer dat dit forum overspoeld is met DJ´s en dat er hoofdzakelijk alleen maar over analoge shit en dance muziek wordt gepraat, ieder zijn ding, maar er zou een scheiding in forum threads gemaakt moeten worden. Dance is gewoon een hele andere wereld.
 
Deze thread had ik even gemist.....

In wat voor band speel je ?
Ik speel in een band die voornamelijk jaren 80 (en een beetje jaren 90) muziek maakt, met 2 zangeressen.
We heten 'Lost in Music'. Daarnaast begeleid ik 1 van de zageressen wel eens apart, dan doen we meer wat in de richtiing van jazz.

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Ik gebruik mijn Korg Wavestation en mijn Kawai K5000W vaak, daarnaast is de JV90 bijna altijd van de partij.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Mijn favoriete sounds zijn pads (hoe kan het ook anders met een Wavestation...), hoe breder/vetter, hoe liever :)
Ideaal om de wat mindere/zwakkere gedeeltes in een nummer wat op te krikken.....
Daarnaast piano/rhodes sounds (ik zil graag nog eens met mijn Rhodes stage 73 op pad.....).

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Mijn Rhodes een keer mee (als mijn rug dit tenminste overleeft), daarnaast mijn Korg Z1 introduceren in de band.
Grootste probleem voor mij is dat ik tussen de nummers in erg weinig tijd heb om instellingen aan te passen, dus een synth kan nog zo'n mooi geluid hebben, als de bediening niet snel genoeg gaat valt ie af......
 
OK, ik speel niet in een band of zo, maar als ik wel eens live bands op TV zie (mijn favoriete programma is LATER op BBC2) dan komen daar wel erg veel Tritons langs.

Eric
 
Nord Lead...

Nord Lead...

Tot een tijdje geleden gebruikte ik vooral mijn Pianet T.. maar sinds kort is het een Nord Lead met een S3000XL als geluidsbron. De band in kwestie - Franky Vampire - speelt jaren '50 en '60 Rock 'n Roll.

Ik zou graag een roland RD bak gaan gebruiken.. liefst de 600.. maar ik zit ook te denken aan een Nord Electro 2. Omdat ik dan meteen toegang heb tot een hele array aan hammond, wurlitzer en rhodes geluiden (naast de piano's natuurlijk).
 
Re: Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Ik ben wel eens benieuwd wat de toetsenisten onder ons die actief zijn in een band nou eigenlijk voornamelijk gebruiken aan instrumenten (en sounds). (En als ik toetsenisten zeg dan bedoel ik ook toetsenisten, en geen dj's die een extra synth meenemen op het podium)


Ik was actief in een 'band', naja.. schoolorkest dan, 4 toetsenisten, blazersectie ;).

Welke piano/orgel/synth etc. gebruikte je het meest? (max. 3 opnoemen)

Synth : JX-1, JX-3P.

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?

De JX-1 had een vunzig rock-orgel en een heel heldere piano in de presets zitten. De JX-3P had een wat braver orgel en mooie brede strings, alsmede een nep-Rhodes. Ik heb helaas verzuimd lekker te keer te gaan met de leads die er in beide bakken zaten, maar er was helaas weinig ruimte voor noodle-solo's. We hebben een hoop Blues Brothers spul gedaan en daar was de JX geweldig - 'cuts through the mix'.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?

Ik zou terug in de tijd willen gaan met:

1) Nord Electro. Heerlijk inspirerende bak, als ik ooit weer bij een band ging spelen zou dit echt keuze nr. 1 zijn.
2) Korg Karma (2e hands) of anders een N5/X5 voor de pad-geluiden.
3) Korg MS-2000 voor de leadsounds en vette analoge zooi.

Wat ik eigenlijk zou willen is een echte Fender Rhodes en een mooie akoustische piano (vleugel is helemaal tegek), maar vooral dat laatste wordt toch wat lastig om elke keer uit te versterken...

Laat staan meeslepen :D. Ik hoef niet zonodig een echte Rhodes vanwege betrouwbaarheid, en eigenlijk vind ik stiekem dat je zo'n ding lekker rustig moet laten staan en de levensduur niet moet verkorten door 'm overal naar toe te slepen, reviseren of niet.

alhoewel er bij sommige optredens nog wel eens wat aanwezig is. Niks speelt zo lekker als originele instrumenten (alleen de klank al van een originele Fender Rhodes... *zucht* ;))

Of het heerlijke gevoel van zware blankgelakte toetsen onder je vingers en een zwart spiegelend oppervlak dat het laat lijken of ze 2 keer zo lang zijn, terwijl je in een koele ruimte zit met gedempt licht :). *zucht*.
 
Origineel geplaatst door shappy1010
Ps: vindt het ook wel jammer dat dit forum overspoeld is met DJ´s

Ehm, mensen maken hier in de eerste plaats muziek en draaien als 2e plaatjes. Ook kun je met muziek tegenwoordig alleen niet meer je brood verdienen, vandaar dat je vaak moet gaan DJ'en. Maar is dat erg? Een akoestische piano is geen synth, een Rhodes en een B3 zijn per definitie ook geen synths. Ik kan me goed indenken dat je soms redelijk versteld staat van het gebrek aan live-talent hier als ik dat zo mag zeggen, maar het 'jammer' noemen, zeker niet. Het is net zozeer een vak om een massa van 10000+ man gek te krijgen als bij een kleiner optreden iedereen uit z'n dak te laten gaan.

en dat er hoofdzakelijk alleen maar over analoge shit

Moog shit?

en dance muziek wordt gepraat, ieder zijn ding, maar er zou een scheiding in forum threads gemaakt moeten worden. Dance is gewoon een hele andere wereld.

Ben ik met je eens, maar bij "Algemene discussie" staat toch niet "Dance only"? Er is genoeg ruimte om je op dit forum uit te drukken hoe je wilt, wat je ook maakt. Dat er minder mensen zijn die er over mee kunnen praten, tja.. da's een tweede. Nodig eens wat collega's uit, zou ik zeggen :).
 
Ik ben zanger/gitarist in een rockband. Ik gebruik dus voornamelijk mijn stemgeluid en een gitaargeluid.

Ooit ga ik nog wel in een progressive rockband de toetsenist uithangen trouwens. Zit er dik in dat ik dat ga doen in ieder geval.
 
Re: Toetsenisten: meest gebruikte instrument in band?

In wat voor band speel je?
Ik speel in Distance, en we spelen progrock (symfo), met als line-up toetsen, drums, zang en cello (door een gitaarversterker).

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Nou ja, ik heb er twee (XP-30 en S90) en die gebruik ik allebei. Liefst allebei zoveel mogelijk, zodat ik niet teveel performances hoe te maken en hoef te wisselen in nummers (ik gebruik nogal veel verschillende geluiden per nummer).

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Uhhh... Ik speel vaak bas met links, anders met links regelmatig akkoorden, via strings, leadstrings, pads en choir. Daarnaast speel ik regelmatig piano (uit de S90) en orgel (uit de XP-30 met aanpassingen). Ik denk dat ik in de toekomst wel meer van bell-/keyboard-pads voor arpeggio's. En ik gebruik ook wel wat 'klassieke' geluiden (harp, pizzacato strings, klarinet; uit m'n XP). M.a.w.: geen echt prevalerend instrument. Ik probeer dan ook veel af te wisselen. Bovendien hebben we nog niet echt een echte sound en stijl met onze band.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Ik wil nog wel een analoge synth met draaiknoppen. Niet dat ik die echt nodig heb op het moment, en ik moet eerst maar eens alles uit m'n huidige spul halen, maar uit zo'n synth kan ik wel bepaalde geluiden halen die nu minder gemakkelijk te maken zijn, en die synthese en manier van editing zijn gewoon erg gaaf.

Re.: bandtoetsenisten <=> dj's e.d.: het is uiteraard inderdaad zo dat het hier veel meer over dance e.d. gaat dan over bandmuziek, maar volgens mij komt dat ook doordat bandtoetsenisten zo goed als geen discussies daarover opstarten en zich ook niet als zodanig laten 'gelden'. Ik bedoel, zo lang als we het met dit soort threads moeten doen (die ik trouwens erg interessant vind; totaal niet negatief bedoeld!) blijven we mede door eigen schuld toch een soort undergroundstroming op dit forum.
 
Origineel geplaatst door shappy1010
Ps: vindt het ook wel jammer dat dit forum overspoeld is met DJ´s en dat er hoofdzakelijk alleen maar over analoge shit en dance muziek wordt gepraat, ieder zijn ding, maar er zou een scheiding in forum threads gemaakt moeten worden. Dance is gewoon een hele andere wereld.

:D Gemeente SynthForum Vrijgemaakt - sekte

sorri! :bekdicht:
 
In wat voor band speel je?
Ik speel in the FoolZ, en da's een Frank Zappa (re)coverband. En we spelen dus muziek van Frank Zappa:)

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Momenteel een Motif7, een Korg Prophecy en soms een Nord Modular Rack

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Sounds die passen bij Zappa. De Motif levert vrij aardige orgel, rhodes en wurlitzer geluiden. Ik heb er een PLG150AN bordje inzitten die vrij aardige brass geluiden produceert. In de richting van Tommy Mars zijn geluid. Kent iemand die overigens, Tommy Mars? Die vind ik dus leuk spelen:). Tevens gebruik ik wel een paar speciale sampletjes voor de rare effecten (toeters en bellen)
De Nord Modular gebruik ik als dubbelaar van de motif geluiden en als vocoder. Dat doet ie prima voor mij dat vocoden.

En de proph is gewoon een heerlijk solo instrument.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Niet zo veel, ik probeer steeds minder te gebruiken omdat er anders zoveel is op te bouwen en er zoveel uit kan vallen. Wel ben ik van plan de Nord Modular G2 aan te gaan schaffen. Die kan dan de proph en het Rack gaan vervangen.


Er staan wel mp3tjes op http://www.foolz.nl, mocht iemand iets willen horen:)
 
wat voor band? Een Fusion/pop/jazz band. We hebben nog geen naam maar dat komt omdat we nog geen stijl en/of sound met de band (zoals Cheimoon dat mooi zei) We spelen muziek van o.a. yellowjackets, vital tech tones, zawinul en meer uit die hoek maar vooral eigen brouwsels. (gelukkig

welke synths gebruik je het meest?
Natuurlijk de nord electro, heerlijk klavier en (vind ik) de best gesimuleerde geluiden die ik tot nu heb gehoord en alle parameter zitten aan 'de oppervlakte' dus geen menu's! als 2e de nord modular voor arpeggio's en leads en als 3e 1 van m'n analoge synth's; maar net wat voor bui ik heb welke ik meeneem :) monopoly doet het ook erg goed in een band heb ik ondervonden.

wat voor sounds?
Uit de Nord electro lijkt me duidelijk, geluiden uit de nord modular maak ik zelf; verschilt per nummer natuurlijk.
En wat voor sounds uit de analoge bak die ik neeneem wordt of een vette bas, een space-bubbeltjes-geluid, of een lead.

wat zou je willen veranderen aan je setup?
Aan m'n eigen setup niks. Ik zou heel graag een vaste saxofonist(e) in de band willen voor die yellowjackets nummers enzo. lijkt me echt te gek

goed onderwerp btw :okdan: leuk om te zien wat anderen schrijven
 
Origineel geplaatst door NicoNoise
In wat voor band speel je?
Ik speel in the FoolZ, en da's een Frank Zappa (re)coverband. En we spelen dus muziek van Frank Zappa:)

Welke piano/orgel/synth etc. gebruik je het meest? (max. 3 opnoemen)
Momenteel een Motif7, een Korg Prophecy en soms een Nord Modular Rack

Wat voor sounds gebruik je voornamelijk?
Sounds die passen bij Zappa. De Motif levert vrij aardige orgel, rhodes en wurlitzer geluiden. Ik heb er een PLG150AN bordje inzitten die vrij aardige brass geluiden produceert. In de richting van Tommy Mars zijn geluid. Kent iemand die overigens, Tommy Mars? Die vind ik dus leuk spelen:). Tevens gebruik ik wel een paar speciale sampletjes voor de rare effecten (toeters en bellen)
De Nord Modular gebruik ik als dubbelaar van de motif geluiden en als vocoder. Dat doet ie prima voor mij dat vocoden.

En de proph is gewoon een heerlijk solo instrument.

Wat zou je willen veranderen aan je setup?
Niet zo veel, ik probeer steeds minder te gebruiken omdat er anders zoveel is op te bouwen en er zoveel uit kan vallen. Wel ben ik van plan de Nord Modular G2 aan te gaan schaffen. Die kan dan de proph en het Rack gaan vervangen.


Er staan wel mp3tjes op http://www.foolz.nl, mocht iemand iets willen horen:)

Heej Wan...
Leuk een collega van het werk te treffen op dit forum :)

Greetz,
Henk
 
Ik speel in 'n cover-bandje genaamd: DaIst. Er wordt vanalles gespeeld, van ouwere nummers tot tot40-meuk, traaaag tot flink rammen.

Tot m'n beschikking heb ik 'n Roland RS-5 en 'n E-16 (idd, 'n KEYBOARD ja !!).
Die laatste is het niet helemaal, maar er zitten wel lekkere fluitjes, fx en 'n vaag rhodes-achtig ding in.
Uit de RS zijn met wat schroeven fijne piano's en orgeltjes te halen.

De E-16 zou hoognodig vervangen moeten worden, wat daar voor in de plaats moet komen: geen flauw idee.
 
Wel leuk jongens, we zien steeds meer mede collega toetsenisten..!

Ps:
Wat ik alleen nog een beetje mis is de midi file, sample, tab exchange op de forum, veel gelul hier maar weinig concreets!!! Zoals een eerdere collega al zei, we moeten echt een beetje uit de kast komen denk ik....
 
OK, misschien valt dit onderwerp voor mijn in de categorie 'totaal oninteressant' maar ik wil toch opmerken dat ik merkwaardig vind dat er zoveel waarde aan het 'groepsgevoel' van toetseninsten wordt gegeven.

Trouwens wordt en passant ook nog even de analoge liefhebbers en DJ's over een kam gescheerd en toch wel jammer. Ik zie zelf niet graag een scheiding in groeperingen. Laat iedereen zijn/haar ding doen en probeer niet al die kliekjes te vormen want dan krijg je weer groepen die elkaar naar het leven gaan staan enzo. Dat er een groep mensen is die synths op deze manier gebruiken OK. Daar ben ik zelf niet mee bezig en is niet mijn ding. Alleen voel ik me door sommige opmerkingen in deze thread wel aangesproken en vandaar deze reactie.

En als het op moderaties van topics aangaat dan zou ik zeggen, daar hebben we de wijze raad van moderators voor en die mogen beslissen wat er wel en niet gebeurd en niemand anders.
 
Dat is ook zo. Maar het is nu eenmaal zo dat niet-dance/techno/trance/enz. (wat is hier een normale overkoepelende term voor? niet-bandmuziek?) weinig aan bod komt, dus dan krijg je snel groepsvorming bij de 'onderdrukte' ( ;) ) minderheid. Maar zoals ik al zei: volgens mij ligt dat vooral aan ons zelf.

Trouwens, over voorbeelden: m'n site verwijst naar onze band (maar de demo's en foto's zijn wel van bijzondere lage kwaliteit helaas...)
 
Origineel geplaatst door fuse
OK, misschien valt dit onderwerp voor mijn in de categorie 'totaal oninteressant' maar ik wil toch opmerken dat ik merkwaardig vind dat er zoveel waarde aan het 'groepsgevoel' van toetseninsten wordt gegeven.

Trouwens wordt en passant ook nog even de analoge liefhebbers en DJ's over een kam gescheerd en toch wel jammer. Ik zie zelf niet graag een scheiding in groeperingen. Laat iedereen zijn/haar ding doen en probeer niet al die kliekjes te vormen want dan krijg je weer groepen die elkaar naar het leven gaan staan enzo. Dat er een groep mensen is die synths op deze manier gebruiken OK. Daar ben ik zelf niet mee bezig en is niet mijn ding. Alleen voel ik me door sommige opmerkingen in deze thread wel aangesproken en vandaar deze reactie.

En als het op moderaties van topics aangaat dan zou ik zeggen, daar hebben we de wijze raad van moderators voor en die mogen beslissen wat er wel en niet gebeurd en niemand anders.

Ik snap wat je bedoelt, en een afgezonderd kliekje vormen is ook absoluut m'n bedoeling niet met dit topic. Maar ik vind het leuk om gewoon eens te weten te komen wat medemuzikanten op het podium gebruiken... nou kan ik dat aan iederen gaan vragen die enig instrument speelt in een band, maar dan hebben we binnen no-time een enorm niet meer overzichtelijke thread denk ik. Het is voor mij als toetsenist misschien wat makkelijker om me in te denken in een situatie van andere toetsenisten, maar daarbij voel ik mij niet superieur boven andere muzikanten. En nou wilde ik het gewoon eens over het live-werk hebben, en niet over alles wat in de (thuis)studio gebeurd. Dat daarbij nou eens een keer een groep mensen afvalt in de discussie... tja... je kunt niet altijd alles hebben voor iedereen. Waarom geen zelfde topic voor gitaristen en drummers? Geen enkel probleem mee, lijkt me leuk om hun ervaringen ook eens onder elkaar te zien... ga je met een lading analoge bakken het podium op? Lijkt me erg gaaf, wil ik graag over lezen....
 
Origineel geplaatst door henkeys
Heej Wan...
Leuk een collega van het werk te treffen op dit forum :)

Greetz,
Henk

Haaaj Henkeys,
Kleine wereld is het soms.
Nog steeds bezig met al die leuke speeltjes*D
 
Back
Top