Soort van dilemma/luxe-probleem bij live-keys-gebruik in bands

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Goedemiddag mede-SF'ers,

ben even benieuwd naar jullie ideeen/suggesties, of in hoeverre jij je wel of niet kunt vinden in mijn overwegingen. Ik denk namelijk weleens aan een upgrade/wijziging van mijn live-setup.

Voor live-gebruik in bands gebruik ik als set-up een Roland Fantom FA76 (jaja, de eerste uit de serie, 76 toetsen) en een Korg Triton Le61.

Ik denk weleens: is het nou voor live handig om deze 2 weg te doen (lees: verkopen) voor een Roland Fantom X7 ?

- Op die X7 i.i.g. naar mijn mening een gedegen upgrade qua sounds t.o.v. zowel die oude Fantom als de Triton Le.

- Op de X7 zitten sample-pads, werkt in ieder geval makkelijker dan dat ik sample-phrases op diverse zones in de Triton Le moet toewijzen/inladen. De oude Fantom heeft GEEN sampler en kan ook geen samples inladen.

- Qua toetsen-aantal (76) en polyfonie van 128 heb ik met de X7 volgens mij genoeg in te delen qua layers/splits, i.c.m. aanslaggevoeligheid voor het wel/niet laten klinken van betreffende sounds

- Wanneer ik met mijn huidige 2 synths speel, gebeurt het vaak genoeg dat mijn Fantom FA de 'hoofd'-synth is qua piano etc., en de Triton Le alleen voor brasses/strings en wat leadjes en sampletjes. Daarbij gebruik ik dan niet altijd het hele klavier (omdat de ene hand op de andere synth speelt en vice versa )

- Het is denk ik op zich wel makkelijk om gewoon 1 synth te hebben waar je alles mee kan (en goed preparen/programmeren) wat je nodig hebt (houd er even rekening mee dat ik in allround bands speel).

- Het draagt mogelijk makkelijker, maar dat is niet de hoofdzaak. In ieder geval heb ik gemerkt dat ik mij live met 76 toetsen 'ruimer' voel dan met 61, en tevens vind ik 76-toetsen qua transport en dragen stukken beter dan 88-toetsen.

- Mocht ik op de X7 eens ideeen willen uitwerken dan heb ik inmiddels al gezien en begrepen dat er i.i.g. een degelijke sequencer op zit met audio-mogelijkheid.

Okay, het gaat hier niet om een discussie over Fantom vs. Korg M3 VS Motif XS, daar zijn genoeg andere threads voor ;-) (ook over Fantom X vs. G)

Ben gewoon benieuwd wat julllie van mijn overwegingen vinden of misschien zelfs zelf al ervaring hebben met het gebruik en van 'slechts' 1 synth in band-verband etc. en hoe dat is.

(Oh ja, en voor thuis muziek maken gebruik ik 'gewoon' Cubase en Reason via usb-keyboard en ik eb ook nog een oude Roland JV-80 synth staan dus die zou live evt. als reserve ingezet kunnen worden.)

Okay alvast bedankt ! :okdan:

CJ
 
Ik vind twee planken toch wel lekker.

Het sjouwt minder handig dan één, en ik herken ook precies het optimum van 76 toetsen tov 61 en 88 - neem alleen een masterkeyboard van 88 toetsen mee als ik echt belang hecht aan pianotouché en dat is niet vaak.
Maar ik vind de vrijheid toch handig - een split - zelfs op 88 toetsen - beperkt je soms toch net in je mogelijkheden. Als je écht heel strak gearrangeerde nummers speelt en je komt ermee uit, dan komt het prima voor elkaar. Maar bij iets vrijere dingen (alleen al een solo die niet exact van de plaat nagespeeld wordt, of zoiets) kan een split beperkend werken. En een module erbij, tja, ook dat vereist (meestal) van te voren programmeren en legt een vrij strakke beperking op.

Een 76-toetsen onder en een 61-toetsen boven (of mijn Nord Electro, als ik Hammond nodig heb) vind ik dus zelf toch wel het lekkerst. Maar de X7 is wel erg prettig t.o.v. de Fantom FA76, kan ik me zo voorstellen. De X7 bevalt me erg, erg goed qua interface, geluid, SRX-uitbreidingen en dergelijke. Met SRX12 zijn de Rhodes en clavinet ook te gek en SRX11 is een heerlijke pianokaart.

Ik zou voor een X7 gaan en een 'eenvoudige' 61-toetsensynth bovenop zetten. Kan je LE61 zijn, maar ook een Korg X50 of zoiets (hoewel je budgettechnisch je LE61 dan beter kunt houden, denk ik). Of je JV80 erboven...
 
Maar de X7 is wel erg prettig t.o.v. de Fantom FA76, kan ik me zo voorstellen. De X7 bevalt me erg, erg goed qua interface, geluid, SRX-uitbreidingen en dergelijke. ...

Bij het uitproberen van de X7 in de winkel had ik nog niet op het volgende gelet:

Is het zo dat als je van patch of performance naar een andere switcht, dat het geluid dan 'abrupt' even stilvalt terwijl je de toetsen ingedrukt houdt, of kun je onbekommerd geruisloos over-switchen ? Bij de FA76 speelt dit 'probleem' wel namelijk

Thnx

CJ
 
Helaas, daar helpt de X je niet bij.
Ik geloof dat de Fantom G dat wel kan en dat de G voor Roland het eerste workstation is, dat die feature biedt.
 
Misschien ten overvloede: Als je gaat spelen met 1 synth, en er gaat iets mis, dan zit je zonder instrument. Ik heb voornamelijk met gitaar opgetreden, maar zorgde er altijd voor een extra gitaar achter de hand te hebben. Ik heb het een paar keer nodig gehad, dan weet je weer waarom je iedere keer zo moeilijk loopt te doen met extra koffers. Door 2 synths naast elkaar te gebruiken houd je altijd een uitwijk mogelijkheid.

Zoals ik al zei: Dit weet je misschien al lang, maar ik heb meerdere muzikanten hiermee de mist in zien gaan.
 
Dank voor jullie antwoorden/meedenken tot nu toe.

Zelf denk ik dat ik mij momenteel gewoon moet kunnen 'redden' met een Fantom FA76 samen met een Korg Triton als live-setup. Ondertussen ben ik nog wel aan het sparen om uiteindelijk 1 van de twee weg te doen voor respectievelijk een Fantom X/G of een Korg M3, maar dat is nu nog even toekomst-'muziek'.
 
Helaas, daar helpt de X je niet bij.
Ik geloof dat de Fantom G dat wel kan en dat de G voor Roland het eerste workstation is, dat die feature biedt.
Dat blijft toch wel apart: Kurzweil heeft dit standaard wel en het viel me op dat zelfs de Ensoniq ESQ-1 dit goed doet 8)
 
Helaas, daar helpt de X je niet bij.
Ik geloof dat de Fantom G dat wel kan en dat de G voor Roland het eerste workstation is, dat die feature biedt.

mijn fantom xr doet dit ook gewoon hoor alleen moet je het wel instellen... Zelfs de effecten behoud hij nog tot de noot los is gelaten
 
mijn fantom xr doet dit ook gewoon hoor alleen moet je het wel instellen... Zelfs de effecten behoud hij nog tot de noot los is gelaten

OK, dat wist ik niet. Toch typisch dat Roland in de promo voor de G-serie dát als zo'n bijzonderheid presenteerde. Of ben ik nu helemaal in de war?
 
tijdens de repetities speel ik met 1x5 en 1x6 oktaven. Life komt er nog een stagepiano bij: 3 planken boven elkaar.
Ik zou eigenlijk niet zonder kunnen. Zeker die piano die gewoon gebruiksklaar ligt is erg fijn. Detail: ook ik zit in een allround coverband.
 
Back
Top