Tips gevraagd voor eerste modular

De AFG is een fijne osc maar zo ontzettend weird is -ie nou ook weer niet. De beschrijving op de site moet je niet al te serieus nemen. En het is een bakbeest van een ding, 28 HP geloof ik. Met een simpele osc en een waveshaper kom je al een heel end. Als het weird moet kun je beter een Hertz Donut nemen.
Je zou er een Quad lin VCA van Doepfer bij kunnen nemen, die is niet zo breed en je kunt al een hoop CV signalen beinvloeden.
 
Er is niets mis met de Doepfer vco's, luister hier maar eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=M80TrgxCS4M

Haha toevallig, dat zat ik eergisteren nog te kijken in mijn speurtocht. Dat klinkt inderdaad ook niet verkeerd. Maar ik hoor - weet dus totaaaaal niet of het waar is, enlighten me - dat die vco's van doepfer niet zo heul stabiel zijn qua tuning.
 
Haha toevallig, dat zat ik eergisteren nog te kijken in mijn speurtocht. Dat klinkt inderdaad ook niet verkeerd. Maar ik hoor - weet dus totaaaaal niet of het waar is, enlighten me - dat die vco's van doepfer niet zo heul stabiel zijn qua tuning.

Vast en zeker stabieler dan die van een Minimoog.
 
Qua VCAs kan je ook aan low-pass gates denken (die kunnen ook als filter werken), bv een Make noise QMMG (lijkt uit productie te zijn) of de optomix. Even groot als de Doepfer. Wel dubbel zo duur ... Joris

PS: nu merk ik wel dat de optomix geen selectie tussen VCA/VCF mode heeft (was er wel aan de QMMG) - ik weet niet of die dan goed werk als simpele VCA. Ik merk dat een modemix kan werken als VCA, Ringmod, distrortion etc. - dus da's evt een optie ipv de doepfer ringmod.
 
De livewire AFG is een hele mooie oscillator, maar erg specifiek en niet altijd even makkelijk in gebruik. De tuning bijvoorbeeld is lastig in te stellen, en tsja, er zitten zo veel opties op... Als je net begint zou ik eerst een wat simpelere oscillator nemen. Sowieso zou ik niet meteen voor al te exotische modules nemen. Een paar oscillators, wat leuke filters en modulatiebronnen, dan kom je al een heel end. Doepfer heeft een paar hele goede filters waar je het geluid heel mooi mee van vormgeven; vooral het wasp filter is bijzonder, makkelijk en fijn in gebruik (80 euro!)

De spring reverb van doepfer zou ik overslaan, tenzij je echt van die stoffige 80ties sound houdt. Die module heeft een heel dominant geluid (pwooooinggg), dat niet echt makkelijk in te stellen is. Bovendien heeft dat ding geen modulatie inputs, dus is het eigenlijk zinloos om die in een modular te zetten. Zoals hierboven al gezegd: koop gewoon een losse reverb gitaarpedaaltje, daar kun je hetzelfde mee, en klinkt waarschinlijk nog beter ook.
 
de beste vco is die gast met zen lang haar,gelukkig dat die er is!

Sowieso, Van blond ga je zuiverder zingen ook!

@ ProtoHuman: Qua raarheid kan ik wel wat hebben hoor, vind m'n sherman nog een beetje te netjes dus ik zoek juist de bijzondere shit. Maaaar daar valt dat wasp filter ook onder. Onder die categorie vind ik de frequensteiner ook wel interessant.

Ik kan niet wachten totdat ik een werkend kitje heb! :)
 
Bedankt voor al jullie reacties trouwens! Ik heb nog 1 vraag, namelijk: hoe veel ruimte moet je laten tussen de modules en de powersupply? Maakt dat uberhaupt uit?
 
ik zou de wiard malekko osc (unkle) and anti osc aanraden

gws is heel leuk zeker met de effecten, werkt het best met alleen postive cv, etc, piston honda is ook graaf as wavetable, ietjes anders, nog altijd ruw (harvestman) maar eigelijk ook redelijk smooth in gebruik
ik gebruik de doepfer quadrature lfo (a 143-9) ook veel als osc, best te doen wanneer je met seq werkt, en ook een fm beest, cheap, maar een van de betere doepfers voor me
ook wel fan van de boogie filter, and vcf303 etc etc
 
Hey, sorry voor het schoppen van een oud topic, maar het was hetzelfde onderwerp ongeveer.

Ik ben dus van plan m'n eerste modular bij elkaar te gaan sparen en had een tweetal vraages:
1. Waar kan ik (in Nederland?) het beste een Tiptop HEK bestellen? Zwart zou te gek zijn, maar zilver ook prima. Op modularsynthesizers.nl kom je een heel end, maar je moet uiteindelijk toch zelf weer verschillende merken bij elkaar gaan zoeken. Is er een beter alternatief?
2. Ik wil het liefst 2 HEKs naast elkaar gaan inbouwen in 19" racks (2x 3U horizontaal). Wat kan ik het beste met de voeding doen? Ik dacht eerst dat ik 2x een uZeus nodig zou hebben, maar ik kan natuurlijk ook gewoon iets regelen waar ik beide racks mee kan voorzien. Met welke oplossing is het in de praktijk haalbaar om dat de doen? Er zit momenteel een plankje tussen de racks, maar daar kan gewoon een gat in geboord worden.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Sinds deze week ben ik bij beide sites aangemeld. :)
Toch wilde ik deze vragen ook even aan jullie voorleggen (met name voor de NL-centrische visie qua bestellen ipv US/UK).
 
Back
Top