Tips gevraagd voor eerste modular

Lid sinds
27 augustus 2010
Berichten
252
Locatie
Utrecht
Het gaat eindelijk gebeuren, ik ga een modular bij elkaar sparen. Ben het zat om op instrumenten te spelen die doen wat de fabrikant heeft bedacht. Kabels prikken joehoe!

Ik heb al best wat met modulars gewerkt, maar zelf samenstellen heb ik nog nooit gedaan.

Dus ik dacht: jullie hebben vast tips!

Sowieso heb ik een vraag over power supply/behuizing. Want ik neem aan dat de kwaliteit van de power supply nogal uitmaakt voor de stabiliteit van het geheel. Zat een beetje te kijken naar die DIY case kits van Doepfer, maar iets zegt me dat dat niet zo heel stabiel werkt ofzo.

Maar veel pre-made cases zijn duur! Die monorocket cases zien er te gek uit, maar ja, de portomonnee. En alle online winkels voor modular spul hebben die dingen niet meer (iemand tips?!)

Oja, ik had bedacht dit erin te gooien. Opmerkingen zijn welkom.

Oscillators: (52HP)
TipTop Z3000 Smart VCO 14HP 250 p/s
LiveWire Audio Frequency Generator 28HP???? 400p/s
Doepfer A-112 10 HP 150 p/s

Filters: (22HP)
Pitssburgh Modular Filter 12HP 200p/s
The Harvestman Polivoks VCF 10HP 200p/s

Envelopes, Lfo's, Mixers, VCA's etc (70HP)
Doepfer a 145 LFO 8 HP 65 p/s
2x Doepfer a-140 ADSR 8HP 75p/s
2x Doepfer a 138 Mixer 8HP 50p/s 1x lin 1x log
Doepfer a 132-3 Dual Exp/Lin VCA 8HP 100p/s
Doepfer a 114 ring modulator 4 HP 75 p/s
Doepfer a 180 multiple 4 HP 30 p/s
Livewire Vulcan Modulator 14 HP 250p/s

FX: (24)
Pittsburgh Modular Delay 16 HP 250p/s
Doepfer a 199 spring reverb 8HP 110 p/s

Totaal HP:
168

Ik kan het no way in 1 keer kopen, dus ga lekker langzaam alles bij elkaar sparen. De filosofie is: ik heb om kosten te drukken veel bouwsteenspul van doepfer genomen en alle dingen die er echt toe doen van andere fabrikanten. 3 oscillators want wil ook in intervallen kunnen stemmen, en die A112 lijkt me geniaal. Ik hou enorm van wavetables. 2 filters, 1 vrij clean (pittsburgh) 1 enorm ranzig (harvestman).

Opmerkingen en vingerwijzingen zijn enorm welkom! Ik heb er zin an. :)
 
http://www.modularplanner.co.uk/ en http://www.hevanet.com/dougcl/rp/

Oh, en Muff's @ http://www.muffwiggler.com/forum/
Kopen (nieuw) bij Andreas @ http://www.schneidersladen.com/

Voor een kast met voeding kijk je bijv. naar een zgn. 'happy ending' kit van TipTop met alles erbij.
Voor zelfbouw Eurorack format evt. een goedkoop rack of onderdelen van Supermoduul met een TipTop voedingsmodule, kan ook.
Of een 2e hands G6 case van Doepfer of RS-15 van Analogue Systems (nieuwe versie met Euro connectors).

Mijn tip: altijd 3x kijken of de power header goed zit aangesloten en niet andersom of verschoven, anders kan je dat zeeeeer gemakelijk een defecte module opleveren. Vaak kan je aan de kleur van de eeste ader op de kabel zien welke waar moet, maar soms ook niet (afwijkend tussen Doepfer, Analogue Systems, Cwejman etc.)
Vandaar de steevaste referentie naar 'magic smoke' (nee niet die andere dus... :peukie:) - is de magische rook die het apparaat doet werken eenmaal uit de chips ontsnapt, dan is het helaas.
 
Laatst gewijzigd:
Oja, die TipTop kastjes zijn er wel handig uit, al zal ik het dan wel in een rack case moeten bouwen vroeg of laat. (althans, het ziet er redelijk 19inch uit? Anders zelf kassie bouwen natuurlijk) Wil het wel een beetje veilig kunnen meenemen enzo.

Die andere rook is natuurlijk voor nachtenlang knoppendraaien ook behoorlijk heilig :)
 
Die doepfer DIY kit #1 is niks mis mee hoor, niet klakkeloos aannemen als iets je iets zegt. Doepfer heeft geen hele goede naam, maar waarom is mij niet duidelijk.

Tip:

Doe rustig aan. Niet in 1 keer een compleet systeem willen bouwen want er is zoveel om uit te kiezen. Kijk goed wat er 2ehands te vinden is.
 
Ja ik snap dus ook niet zo goed waarom doepfer zo'n slechte naam heeft. Ik heb altijd enorme pret met die wavetable unit oscillator, en het spul is duidelijk en werkt vrij goed.

In het geval van die diy case vroeg ik het me alleen af omdat dat ding op een adaptertje werkt enzo. Maarja. Gewoon superstition denk ik.

Haha, en in 1 keer kopen kan sowieso financieel niet, om een koffertje vol te krijgen wordt ouderwets sparen. Heb door de studie even niet zo veel geld meer over. :P
 
Oh eh sja hehe, die kit die op 2 adapters loopt schijnt niet zo best te zijn ja. Maar van die andere, met die dikke transformator, heb ik al jaren plezier hoor.
 
ik ook. niks mis mee dus.

volgens mij ook de goedkoopste oplossing.
zelf case maken, doepfer diy kit erin bouwen.
meer geld over hebber voor de leukere uitgaves: Modules!!
 
Oja, haha het staat zelfs op de site van doepfer. DIY kit 1 is de goeie. Kit 2 is niet meer leverbaar maar staat nog wel op de site. "Alleen geschikt voor processing en niet voor VCO's etc want te instabiele stroom."

Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dat dan nog kopen als er zo breeduit op de site staat dat het niet zo heel goed is.

Maar alrighty! DIY kitje it is then
 
Inderdaad de DIY grote voeding met wat kasten van supermoduul.........................
 
hey je vergeet VCA's!

Tja is altijd moeilijk om te kiezen.
Heb zelf een 2e hands doepfer set gekocht met allerlij modules die ik zelf nooit had aangeschaft en die ik nu niet meer missen kan.

Het is daarom geen slecht idee om af te kijken wat erin een kant en klare doepfer A100 zit en dat in ieder geval aan te schaffen.

Hoor ook veel negatieve verhalen over doepfer bv over de OSC's en over hoe muziekaal ze zijn ed.

Vind dat grote onzin, veel mensen praten ook maar gewoon mee met de grote stroom.

hier een voorbeeldje de baslijn, en het ambient einde zijn met de doepfer OSC's gemaakt.

http://soundcloud.com/midbrain/solitude

Voor mij was het kiezen voor een modular een keuze om diep in soundesign te duiken. Educatieve overweging.

Nu kan ik me eigenlijk geen productie meer indenken zonder analoge filters.

Waarom wil jij een modular hebben? Das een belangrijke vraag die je jezelfmoet stellen voordat je kunt samenstellen.:koffie:
 
Tof al die reacties!

@ Flyweight. Cool stukje muziek. En nee ik snap het ook niet zo over die doepfer VCO's. Heb daar wel 'ns mee zitten klooien en vond ze best lekker klinken. (heb er niet zo lang mee zitten pielen daar een genuanceerd oordeel over te vellen ofzo maar eerste indruk was goed)

En ja, waarom wil ik een modular. Dat antwoord is eigenlijk tweeledig. Aan de ene kant wil ik een goeie sounddesign tool en een creatief uitdagende bak. Daarnaast wil ik er als synth op kunnen spelen. Maar dan wel met een ribboncontroller. Ben zelf geschoold toetsenist en ben het eeuwige zwartwitte toetsenwerk een beetje beu. Ik dacht eraan om een een kastje in elkaar te zetten, en dan in de behuizing zo'n ribben controller + module, een wheels module (heb ik ook al) en een joystick ofzo te bouwen, zodat ik bijvoorbeeld een soort 'basis patch' kan maken waarvanuit ik een heel andere benadering heb tot het spelen van een synth. Met grote hulp van die A112, dat is zo'n gaaf machientje.

Daarom ook de keuze om er een delay en spring reverb in te doen, met zo'n ribbon controller mag het wel een beetje gesausd klinken.

Maarreh, 2 VCA's te weinig ja? Kun je dat uitleggen?
 
Ja misschien is dat persoonlijk en ik ben ook redelijk nieuw in modular synths.

Maar ik gebruik veel vca's 4 is echt een minimum.

Je gebruikt ze niet alleen voor audio maar ook cv signalen haal je vaak door een vcs bv een lfo.

Spring reverb en delay kan je denk ik beter in de gitaar pedalen zoeken. bv een memoryboy deluxe die heeft ook een cv input.

Wat al eerder is gezegt is een kast bouwen of kopen geen slecht idee. alsje ook live gaat kan je gelijk een goede kist kopen maken.

tja een basis voice om meet te beginnen 1 module voor externe audio (envelope follower)

en daarna uitbreiden zou ik zeggen.
 
VCA's worden uiteraard gebruikt om audio signalen te versterken, gemoduleerd door een envelope generator. Je kunt er echter ook stuurspanningen mee versterken (of verzwakken, belangrijk verschil). Op deze manier kun je dus bijvoorbeeld pitchmodulatie vanaf een LFO met je modulatiewiel versterken. En dat is dan nog maar 1 voorbeeld, maar wellicht is een VCA nu al 2 keer zo handig als je dacht.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik jarenlang met 2 VCAs vooruit kon. Onlangs heb ik een PCBtje voor een dual VCA laten etsen en nu heb ik er heel wat meer, maar dat betekent in mijn geval alleen maar meer stemmen. Stuursignalen moduleren heb ik volgens mij nog geeneens gedaan (met de laatste tijd 6 VCAs in mn rek).
 
Een VCA is een weg naar buiten op je modular...2 is dan wat weinig, maar om mee te starten heb je dan in feite 2 geluiden, meer kan altijd.
Modulaire fx's zijn juist leuk, die kan je lekker meemoduleren....
 
Ja precies. Als ik het zo lees dan denk ik dat ik met 2 VCA's begin en dan zullen het er vrij snel 4 worden denk ik. En ik bedenk me nu ook door Flyweight dat ik de Ext/Envelope follower vergeten ben.

Wat nou echt lastig is aan dit, is dat je 2 rijen van 84 binnen no time vol hebt!

Oja en ik zit een beetje met oscilatoren. Want ik zou best graag in intervallen kunnen stemmen, dus dan is 2 eigenlijk een minimum. En dan die rare a112 als effectenscheurunit. Maar misschien die tiptop z3000 wel vervangen voor een wat ruimtebesparendere module, ik ben sowieso wel gecharmeerd van die AFG, die lijkt me vrij cool.
Hoeveel oscillatoren gebruiken jullie?
 
Die AFG ga je niet zo makkelijk te pakken krijgen. Als je compact wil heb je ook nog de Intellijel Dixie

Ik gebruik er gemiddeld 2, die deel ik dan op voor verschillende voices. Is e.e.a. een beetje coherent in de onzin die ik maak.
 
Back
Top