Tips gevraagd voor eerste modular

SchneidersLaden is een goeie optie. Zit in Duitsland, ik heb er zelf goede ervaring mee.
http://www.schneidersladen.de/en/modular/eurorack-cases.html

Er zit in Utrecht ook de Music House, die heeft vanalles van doepfer.
http://doepfer.nl/index.html

de Doepfer 6U 19" rack is iets om te overwegen.
Dan heb je meteen 2 busboards, en een voeding erbij.
Genoeg om al je modules aan te sluiten.

Wat ook kan, als je zelf handig bent , is een Doepfer DIY kit kopen
http://www.schneidersladen.de/en/modular/eurorack-cases.html
Deze kan je zelf inbouwen, en dan ben je ook klaar.

Als je liever iets anders wilt, zoals de HEK, die kan je ook vinden bij Schneidersladen, of bv. bij Escape from Noise
 
Sorry, ik vind de Doepfer DIY kit inmiddels toch wel ingehaald door betere oplossingen.
De HEK is daar een goed voorbeeld van.

Het punt is, de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat (digitale) modules verschenen die heel tof zijn, maar ook behoorlijk wat power trekken.
En, wat ik zelf ook heb ondervonden, als je investeert in een goeie power oplossing klinkt het eindresultaat ook beter (minder ruis, minder crosstalk tussen modules etc.)
Er is best wat ontwikkeling op power gebied. Waar je vroeger eigenlijk al snel moest gaan voor dikke trafo's, worden moderne switched oplossingen steeds beter / minder problematisch - en dat brengt ook voordelen voor gewicht, warmeproductie etc.

Mag het iets complexer qua DIY dan zijn losse rack onderdelen van Clicks&Clocks en power delen van bijv. TipTop (StudioBus) en Make Noise (Power) prima.
Dan hoef je alleen nog maar het stukkie behuizing eromheen te regelen.
 
iedereen z'n ding

ik heb wel voorkeur voor shrouded headers op de busboards.. op dat gebied mag doepfer wel eens verbeteren vind ik.
met de voedingen (ik heb er 2) ben ik wel erg tevreden.

Ik heb ook een Frequency Central voeding, voor een 6u rackje voor live, die doet het ook goed.

Als je een complete case koopt hoef je niets te klussen met dit soort dingen, dat is op zich wel makkelijk.
 
aangezien er best veel bruikbare info in deze thread staat over een nieuw samen te stellen systeem is het misschien een idee om deze samen te voegen met de "welke modular moet ik kiezen" thread?
 
Valt bij die voedingen die jullie gebruiken de negatieve spanning automatisch mee weg als de positieve wegvalt? Dit om te voorkomen dat enkel de negatieve kant op de electronica komt te staan.
 
Onduidelijk, als je het over de 15V trafo hebt. Ik zie het typenr. SBNT7 genoemd, als optie bij de uZeus.
Volgens mij deze http://www.schneidersladen.de/en/voltcraft-netzteil-9-24v-dc-uzeus.html

Het exemplaar dat er in de USA bij verkrijgbaar is, is aan de slappe kant (1000mA). De genoemde Voltcraft lijkt me ook niet zo super.

Heb er zelf ooit bij Amazon.de een goeie universele 15V (de Ansmann APS 2250 H) erbij gekocht met duidelijk meer reserve, niet eens duurder. Dan haal je toch duidelijk meer uit 'n uZeus, vooral op de +12V lijn. Helaas blijf je om designtechnische redenen zitten aan maximaal 500 mA op de -12V lijn. Da's nie veul.
Vandaar ook mijn advies om het met een uZeus / HEK bij een beperkte setup te houden.
 
Laatst gewijzigd:
Zolang je er dan maar veel blindplaten in stopt is dat ruim genoeg. :P
En anders, kwestie van goed de specs in de gaten houden en rekenen (dus niet zomaar geloven wat Modulargrid zegt...).
Het kan misschien wel, maar het is krap aan.
Je wilt de voeding niet voorbij 80% van de capaciteit belasten, op iedere voedingslijn, hè.
 
Ok, volgende ontzettende noob vraag:

Stel ik ga dus voor 2x een HEK naast elkaar. Ik begrijp van forums dat één uZeus (of alternatief) genoeg zou moeten zijn om ze allebei te voorzien. Stel dan dat ik dus flying busboards heb - dan rest mij nog een klein logistiek probleem, namelijk, hoe voorzie ik de hele breedte? Ik stel me dan voor dat ik de uZeus module uiterst rechts in de rechter HEK hang. Is het not done om één van de flying busboards te verlengen met een halve meter zodat die dan bij de linker HEK kan? En als dat "mag", wat is dat de beste manier om dat te doen? Of moet ik aan een compleet ander alternatief denken? Ik weet er nog niet veel van dus ben in staat m'n studio in brand te zetten.
 
Doorlussen van de flying busboard.

Uit de uZeus manual;
24l31o1.jpg
 
Valt bij die voedingen die jullie gebruiken de negatieve spanning automatisch mee weg als de positieve wegvalt? Dit om te voorkomen dat enkel de negatieve kant op de electronica komt te staan.

goed punt! Al een aantal keer transistoren vervangen in mijn mfos dual loglin vca.
simpel te doen ook.
 
Back
Top