Welke PCI geluidskaart?

Parker

Ingeburgerd
Lid sinds
7 mei 2010
Berichten
36
Hoi,

Ik heb zowel een pc-based studiotje als een dj-set.

Op dit moment heb ik (al jaren) een M-Audio Audiophile 2496 PCI kaart in een windows PC. Analoge uitgang van de PC gaat naar een kanaal van de Pioneer dj-mixer en het geluid van de rec-out op de mixer gaat naar de ingang van de Audiophile.
ik gebruik voor het produceren geen hardware synths, maar alleen soft synths en samplers die ik met een midi controller aanstuur.

Hoewel de Audiophile me prima bevalt is er een upgrade nodig. Ik wil namelijk een draaitafel met een goede losse phono voorversterker van NAD rechtstreeks op de ingang van de geluidskaart aansluiten omdat ik vinyls wil gaan digitaliseren. Aangezien zo'n dj mixer toch altijd wat extra ruis, evt kleuring, etc meegeeft, wil ik niet dat het via de mixer loopt. Maar de mixer moet wel ook nog signaal naar de PC sturen zodat ik dj-mixjes kan opnemen. Met de Audiophile kan dat niet, die heeft immers maar 1 analoge ingang.
Ik ben dus op zoek naar een goede en betaalbare (liefst PCI) geluidskaart met twee analoge stereo ingangen, 1 of 2 analoge stereo uitgangen en Midi.

Er zijn echter inmiddels zoveel geluidskaarten op de markt en relatief nieuwe merken actief op dit gebied, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik ben zeer tevreden over de M-audio, maar als er een ander merk dezelfde of betere kwaliteit en -prijsverhouding biedt (ik wil liever niet 500 euro of meer uitgeven als het niet hoeft), wil ik best overstappen :-)

Heeft er iemand tips?

Thanks!
 
De EMU's met dock hebben een aparte phono ingang, zat inputs/outs en midi en zijn zeer betaalbaar te krijgen 2e hands, en hebben zeer goede converters.

Wel even opletten dat de ethernet poort niet verbogen is en door slechte componenten kan door ouderdom wat onderhoud op termein noodzakelijk zijn, maar da's makkelijk te verhelpen.
 
ESI Juli@ is wellicht een optie. 2x in & 2x uit analoog te switchen tussen jack en RCA aansluiting.
Ook digitale RCA aansluiting, 1x optical en midi.
Wellicht is een digitale aansluiting hier ook wel een optie? weet alleen niet of je apparatuur dat heeft?
 
Thanks voor de tips!

Mijn mixer heeft helaas geen digitale uitgang, maar ik zal zowel de ESI JULi als de EMUs even bekijken.
 
Heeft EMU inmiddels al goeie WIN7 drivers trouwens?
Kijk daar ook ff naar. Die fout heb ik 1x gemaakt met EMU althans.
 
Ik heb nog niet zo lang geleden de EMU 1616 gescoord voor onder de 100 euro ;)
Die heeft idd die phono aansluitingen.. evenals de de 1820(m) (M staat voor de mastering grade ProTools HD 192 converters dacht ik).

Die ethernetpoort is een beetje een constructiefout op die dingen..
Op mijn ouwe 1820 had ik er geen last mee maar de aansluiting van de 1616 doe ik nu heb moet afentoe ook ff goed aangeduwd worden, anders wordt de dock niet herkend bij het opstarten.
De besturing Patchmix kan wat verwarrend zijn maar is o zo uitgebreid en functioneel.. als je er maar ff wat tijd in inversteert om het te snappen :)
 
Thanks guys.

Die EMU ziet er goed uit, maar overstijgt mijn budget een beetje. Ik heb ook een paar keer een erg slechte ervaring gehad met tweedehands kopen van apparatuur, dus ga liever voor nieuw.

Op basis van de benodigde specificaties en de prijs neig ik naar die Juli@.

Is de (geluids)kwaliteit daarvan net zo goed als van de M-audio 2496 die ik nu heb, of doe ik dan eigenlijk een stapje terug? Is anders de M-audio 192 nog een optie? Die heeft 2 gebalanceerde in- en uitgangen. Just to be sure: ik kan (om de draaitafel via de phono voorversterker aan te kunnen sluiten) toch gewoon van RCA naar gebalanceerd? Mijn mixer heeft gebalanceerd uit, dus dat lukt sowieso.

Edit: nog ff voor de duidelijkheid: ik heb dus al een (NAD) phono voorversterker, dus de geluidskaart hoeft geen phono ingang te hebben.

Bedankt weer!
 
Ik zit nog even de specs en wat afbeeldingen van de hierboven genoemde kaartente bekijken, maar volgens mij moet ik toch een andere hebben.
Bijvoorbeeld de Julia@ en de M-Audio 192, hebben als specificaties '2 keer analoog in en 2 keer analoog uit', maar als ik naar de plaatjes / aansluitingen kijk tel ik er niet genoeg. Met andere woorden, hebben we het hier niet over 2 keer mono in en 2 keer mono uit? Ik heb in ieder geval twee keer stereo in nodig, want wil zowel het stereo signaal van mijn mixer als het stero signaal van de draaitafel (via een phono preamp) in de kaart kunnen sturen.
 
Ja, de meeste kaarten zijn 2x mono (balanced) uit en 2x mono in. Naar mijn weten heeft alleen de Delta serie van M-Audio de optie van meerdere ingangen.
Maar waarom sluit je de draaitadel niet op je mixer aan dan en ga je daarvan 2x uit naar je geluidskaart?
 
Ja, de meeste kaarten zijn 2x mono (balanced) uit en 2x mono in. Naar mijn weten heeft alleen de Delta serie van M-Audio de optie van meerdere ingangen.
Maar waarom sluit je de draaitadel niet op je mixer aan dan en ga je daarvan 2x uit naar je geluidskaart?

Thanks. Ik wil mijn vinyl in zo hoog mogelijke kwaliteit digitaliseren en de Pioneer mixers staan niet echt bekend om hum goede audiokwaliteit geloof ik. Dus ga ik liever via mijn NAD phono voorversterker rechtstreeks de PC in.
 
Back
Top