Of moet dit op het orgel forum?

Heb hier ooit op het forum een YT-filmpje zin passeren van een duitser die nogal rudimentair op een orgel speelde en nochtans een hele zaal wist in beweging te brengen.
Iemand een idee?

Cheers,
Exo. :mega:
Heb je iets meer context: muziekstijl, welk jaar/periode, grote of kleine zaal, tv registratie of amateurfilm, bekend figuur of youtuber?

Ik ken, vaak tot mijn spijt, nogal wat Duitse organisten van weleer. Maar die speelden niet rudimentair. Klaus Wunderlich bv (die ook een mega Moog muur had trouwens).

Bumpje!

Toch een interessant onderwerp, jammer om vergeten te worden...

Ik heb altijd me afgevraagd waarom orgels praktisch full polyfonisch waren en synthesizers mono...
After some research,
Blijkt dat Hammond in 1939 z'n eerste subtractieve synthese synth al klaar had staan mét polyfonisch toetsenbord
in die zelfde tijd. de wel bekende Novachord...
Ziet er zo uit...

En ja, daar is ook een plugin van
Cherry Audio...

Dus van veel orgelen krijg je synthesizers... :D
Ik heb jaren lang op een Thomas huiskamer (met koptelefoon) orgel gespeeld en heb veel geleerd
over vingerzetting, akkoorden, ritme en bass (de pandalen)

Een van de kenmerken wat het orgelspelgeluid ook wel karakteriseert is het volume wat via de voet onder controle werd gehouden.. is best wel training voor nodig om dat (leterlijk) onder de knie te krijgen.. maar geeft een beetje die zelfde dynamische beleving die heel veel blaasinstrumenten hebben.. en trouwens ook de accordion is zo een instrument.

Ik heb ergens nog een voetbas liggen. Ooit gekregen van een foumlid hier.. wel wat mee geprobeerd maar bleek nog best lastig om dit een beetje onder controle te krijgen.Het voetje tikt wel altijd mee maar em zo coördineren dat de juiste noten gespeeld worden.. pff.. en dan heb je ook nog de rechtervoet voor het volume en dan de handjes nog.. Drummen was in mijn jeugd ook zo een uitdaging.. toen ik net begon ging alles tegelijk.. :D Ik heb me nooit aan een orgel gewaagd maar best knap.

Ik vind het orgel als geluid best tof.. Jaydee - Plastic Dreams of Robin S - Show Me Love bv.. hebben er toch wel een beetje voor gezorgd dat dit stoffige geluid ineens weer kon. En ik wed dat velen hier dit hieronder weleens gespeeld / uitgezocht hebben.. :geslaagd:

Laatst gewijzigd:
Orgel is ook zoveel meer dan Bach en Wunderlich. Prog rock, prog synth, eurobeat, Pink Floyd...allemaal verschillende toepassingen van orgel. Bij veel gewone rockbands staat er ook nog steeds een B3 mee op het podium.

En Jarre gebruikt op Oxygene 3 zijn beide armen:D

En luister eens naar een Tony Banks of Rick Wakeman hoe die met een orgel omgaan en niet te vergeten Keith Emerson.

Dat ding gaat meer richting de GX1 van Yamaha, mooi instrument overigens. Daar zit ik met mijn HE8 - die ik overigens dus nooit zal wegdoen hoor.

Het is niet omdat iemand wél met twee handen kan spelen, dat hij daarom zwakzinnig is. 8o) (hoewel het bij Mambo Kurt enigszins moeilijk in te schatten valt, voor beide aspecten... :dubbel:)

Mijn favoriete orgelriffs zitten in dit nummer

En ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dat de sfeer van het nummer flink geweld wordt aangedaan door de synths aan het einde.

Een van de kenmerken wat het orgelspelgeluid ook wel karakteriseert is het volume wat via de voet onder controle werd gehouden.. is best wel training voor nodig om dat (leterlijk) onder de knie te krijgen.. maar geeft een beetje die zelfde dynamische beleving die heel veel blaasinstrumenten hebben.. en trouwens ook de accordion is zo een instrument.

Ik heb ergens nog een voetbas liggen. Ooit gekregen van een foumlid hier.. wel wat mee geprobeerd maar bleek nog best lastig om dit een beetje onder controle te krijgen.Het voetje tikt wel altijd mee maar em zo coördineren dat de juiste noten gespeeld worden.. pff.. en dan heb je ook nog de rechtervoet voor het volume en dan de handjes nog.. Drummen was in mijn jeugd ook zo een uitdaging.. toen ik net begon ging alles tegelijk.. :D Ik heb me nooit aan een orgel gewaagd maar best knap.

Ik vind het orgel als geluid best tof.. Jaydee - Plastic Dreams of Robin S - Show Me Love bv.. hebben er toch wel een beetje voor gezorgd dat dit stoffige geluid ineens weer kon. En ik wed dat velen hier dit hieronder weleens gespeeld / uitgezocht hebben.. :geslaagd:

Dit heeft weinig met een orgel te maken, behalve dat het geluidje misschien zo heet.. Is een preset uit een Korg M1.

Dit heeft weinig met een orgel te maken, behalve dat het geluidje misschien zo heet.. Is een preset uit een Korg M1.
Dan is het op z'n minst een sample van een orgel toch? Op de Hammond waar ik vroeger weleens op speelde zat ook een knopje 'percussie'... instant dit geluid..

Het is een creatief gebruik van een orgelgeluid. Ach ja, in die tijd werd een heel genre gemaakt rond het geluid van een stofzuiger die het tapijt meeneemt, dus dan kan een bijgeluid van een orgel als monofone leadklank er ook wel bij.

De eindbaas van de orgels: Kawai T50, 1977-78. (zie ook Guinness book 1979 en verder :)) Volgens mij bestaat hier maar 1 exemplaar van, en helaas is het sindsdien gedemonteerd/gesloopt. "klein" broertje T30 bestond ook, daar zijn er misschien net iets meer van? Hoewel dat ook al een 4 klavier monster was en geen commercieel model, dus mogelijk ook slechts 1 stuk. De enige Kawai "T" series die commercieel te koop waren, waren T3 en T5.

T50-large%20scan%20quarter%20size%20sharp.jpg

5014337562_f576a12d60_z.jpg

Back