Ensoniq ESQ-1 cartridge

DigiLoog

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2009
Berichten
4.855
Locatie
Ergens op een pcb
In een andere topic kwam een vraag of ik al ooit eens de batterij van een Roland M64C (of M16C) had vervangen, wist eigenlijk sinds een aantal jaren pas dat die daar uberhaupt inzitten.
Nu heb ik ook meerdere memory cartridges voor een Ensoniq ESQ-1, en nu vraag ik me af of daar dan ook batterijen inzitten?
Iemand ervaring met deze cartridges :eureka:
 
Kun jij mij als technische man dan vertellen waarom Roland met zijn M16C's en M64C's voor een ander systeem (met batterij) gekozen heeft?
Wat is het voordeel of kan ik beter zeggen het nadeel daarvan ten opzichte van de Ensoniq cartridges?
 
Laatst gewijzigd:
ram, met batterij is wat meer voor de hand liggend, en je os hoeft hier geen rekening mee te houden.

bij een eeprom moet je os er wel rekenig mee houden, iets gecompliceerder dus.
 
Hoe kan het dan dat bij mijn M16C's en M64C's de batterij nog steeds niet leeg is en die is nog nooit vervangen!
Dus zo'n 35 jaar oud :?
 
Hoe kan het dan dat bij mijn M16C's en M64C's de batterij nog steeds niet leeg is en die is nog nooit vervangen!
Dus zo'n 35 jaar oud :?

Omdat de gebruikte geheugenchips wel spanning nodig hebben om te werken maar (bijna) geen stroom trekken. Als er dan een goede batterij inzit die niet van zichzelf langzaam leegloopt dan gaat die heel erg lang mee :okdan:
 
Omdat de gebruikte geheugenchips wel spanning nodig hebben om te werken maar (bijna) geen stroom trekken
Weer wat bijgeleerd.

Maar om 't zekere voor het onzekere te nemen toch maar een keertje een back-up van mijn sounds maken voordat de batterij alsnog binnen afzienbare tijd leegraakt.
 
De batterijen in mijn M64C's zijn ook nog goed. Ik heb ze wel eens opengemaakt en vroeg me af hoe ik die batterij zou kunnen vervangen als het nodig is. Ze zitten namelijk vast gelast of iets dergelijks. Ze zitten niet in een houdertje of zo, maar zitten vast tussen twee metalen draadjes die rechtstreeks aan de + en - van de batterij zijn vastgezet. Geen idee hoe alleen. Is geen soldeer, maar wat dan wel? Het lijkt me niet iets wat je aan een nieuwe batterij kunt vast solderen. Iemand daar ervaring mee?
Sowieso had ik wel verwacht dat er een of andere handige Harry zou zijn die een alternatief voor de M64C cartridges op de markt gebracht zou hebben, want die cartridges beginnen wel wat zeldzamer te worden.
Met name voor de JX10 zijn ze onmisbaar, want je hebt ze zelfs nodig als je een sysex dump tussen je pc en de JX10. Heel maf, maar dat lukt alleen als er een cartridge in zit.
 
Met name voor de JX10 zijn ze onmisbaar, want je hebt ze zelfs nodig als je een sysex dump tussen je pc en de JX10. Heel maf, maar dat lukt alleen als er een cartridge in zit.
Ik gebruik mijn M64C's alleen voor patch opslag voor mijn MKS-80 en de M16C's voor de Juno-2 en JX8P.
 
Sowieso had ik wel verwacht dat er een of andere handige Harry zou zijn die een alternatief voor de M64C cartridges op de markt gebracht zou hebben, want die cartridges beginnen wel wat zeldzamer te worden.
Met name voor de JX10 zijn ze onmisbaar, want je hebt ze zelfs nodig als je een sysex dump tussen je pc en de JX10. Heel maf, maar dat lukt alleen als er een cartridge in zit.


dat kan naturlijk altijd, alleen de kosten zullen navenant zijn.

het is een behoorlijke berg werk, vooral als je er een kastje omheen wilt.
:mega:
 
Back
Top