Bouwverslag DIY polysynth

Copyright heb je op het ontwerp sowieso, da's het probleem niet. Vastleggen - tja, je kunt een patent proberen maar het zit er dik in dat bijv. Roland dat al eerder gedaan heeft; het is nu immers ook een DCO op basis van een bepaalde timer. Het is ook niet echt goedkoop, en moet gecontroleerd worden op prior art en het moet voldoende innovatief en nieuw zijn. De oplossing is dan gewoon niet de schema's publiceren of (en dat vinden reparateurs niet leuk) het printje "potten" - in hars gieten zodat je er helemaal niet meer bij kan.

De kunst zit 'm er in om een economisch interessant en elegant en stabiel schema te maken. Je ziet hoe compact deze DCO is. 7 euro is overigens een schijntje als je ziet wat je voor een CEM 3340 neertelt die ook nog niet meer eens nieuw is (goed, da's een VCO, maar dan nog).

Een fabrikant die hier aan de haal mee gaat zal 2 mogelijkheden hebben:

- dump 't in een Eurorack en verkoop het als Juno-60 oscillator in compact formaat
- ontwikkel een polysynth (stukken lastiger).

Aan de andere kant - de chipjes in oude polyfone bakken waren maar slapjes, en ook niet altijd geweldig qua programmatuur (zie de JX10 ROM en JX3P ROM upgrades met een compleet herschreven OS). Het lijkt me dat afhandelen van keyboard scanning en voice allocation al een opgelost probleem is - maar omdat alles in machinecode is gedaan, de oude voorbeelden soms haastwerk zijn en de nieuwe voorbeelden nooit openbaar zijn gemaakt - tja, dan moet elke ingenieur het wiel opnieuw uitvinden.

Me dunkt dat een amateur met een Arduino (overkill natuurlijk, maar het programmeert makkelijker en gebrek aan optimalisatie wordt gecompenseerd met kloksnelheid) op z'n minst iets op het niveau JX10 moet kunnen maken.

organix: ik ben benieuwd hoe je de software envelopes gaat doen. Die van een JX10 zijn traag - denk je dat je Minimoog-snelheden eruit kunt halen?
 
de soft envelopes in de jx10 en veel andere synths uit die tijd zijn wat traag omdat de processors die dit moeten afhandelen niet echt snel zijn.
soms zelfs verbazingwekkend traag.
de mooiste in dit opzicht vind ik de sci sixtrak;
een Z80 op ik dacht 3Mhz doet alles, multitimbraal, zelfs met continue autotune.
die hebben ze niet in een week geschreven.
maar met een avr oid op 20 Mhz zou het een stuk sneller moeten kunnen.
ik zelf heb een soft envelope generator geprogrammeerd in een mega8, die is supersnel.
nu nog kijken wat er overblijft als ik de 8voudige mux geschreven heb.
( dan zitten er 8 envelopes in een avr)
:mega:
 
Super leuk projectje... ben toevallig met ongeveer het zelfde bezig... dco's (ook als vco te schakelen) van het type juno, filters van de juno60 en adsr uit de jupiter serie.. hier een fototje van de dual dco... lijkt me leuk om over een tijdje beide synths eens te vergelijken kwa klank :) keep up the good work!
 

Attachments

  • dco.JPG
    dco.JPG
    22,5 KB · Bekeken: 100
Had ik deze kennis maar, dan was ik zeker zo'n polyfoon beest gaan bouwen. Ik kom niet verder dan het lezen van een schema, printje etsen, solderen, en vervolgens ongeveer begrijpen wat elk onderdeeltje doet, en dat niet eens in het complete schema.

Ik blijf deze thread volgen, ik steek er vast wat van op :)
 
Even eindelijk wat vraagjes beantwoorden :)

Hoe ga je het de polyphone toewijzing precies realiseren?

Dat wordt een algoritme die bijhoudt welke stemmen er op een bepaald moment zijn gebruikt en welke als eerste / laatste zijn toegewezen. Zo kun je na een nieuwe toetsaanslag bepalen of er vrije stem is, of wanneer er geen vrije stemmen meer zijn, welke stem je 'stealt'.

goed werk verder, heb je de midi naar dco implementatie, met portamento , en polyfoon al helemaal rond? dat is namelijk het lastigste gedeelte aan de software.

Polyfoon nog niet. Dat komt later wanneer de hardware meer af is. Midi naar DCO frequentie zit er in. Lineaire portamento ook. Ik wil later exponentiële portamento inbouwen (moog style). Ben nu bezig met het inbouwen van exponentiële envelopes. Ik had al lineaire envelopes gebouwd, maar ben ze nu aan het omprogrammeren naar exponentiëel, want die klinken toch fijner in het gehoor. Bij de VCA zijn ze sowieso nodig.

ik zelf heb een soft envelope generator geprogrammeerd in een mega8, die is supersnel. nu nog kijken wat er overblijft als ik de 8voudige mux geschreven heb. ( dan zitten er 8 envelopes in een avr)

Klinkt gaaf! Heb je lineaire of exponentiële envelopes in gebouwd?

ik ben benieuwd hoe je de software envelopes gaat doen. Die van een JX10 zijn traag - denk je dat je Minimoog-snelheden eruit kunt halen?

Dat is wel interessant. Dat moet ik zelf ook nog ondervinden. In de software zit nu een timer interrupt die vele keren per seconde een stukje code uitvoert wat alle hybride synthesizer functies uitrekend en vervolgens de hardware updated. Dit gebeurd steeds (nagenoeg) op hetzelfde moment, zodat je geen glitches krijgt. Voor snelle envelopes en LFO's moet deze code zoveel mogelijk keren per seconde worden uitgevoerd. Maar des te meer stemmen, functies etc, des te langer dit stukje code en des te minder keren de code per seconde gedraaid kan worden.

Wet van behoud van ellende dus. Vooral bij langzame CPUs goed merkbaar (JX10 etc.)

Super leuk projectje... ben toevallig met ongeveer het zelfde bezig... dco's (ook als vco te schakelen) van het type juno, filters van de juno60 en adsr uit de jupiter serie.. hier een fototje van de dual dco... lijkt me leuk om over een tijdje beide synths eens te vergelijken kwa klank :) keep up the good work!

Ziet er cool uit! Bijna hetzelfde inderdaad 8) Is zeker leuk om aan het einde ze te vergelijken.

wat wordt de naam van dit beest ?

Weet ik nog niet, wordt nog over nagedacht :P
 
ik heb nu nog lineare envelope´s, was wel een opzetje aan het maken om ze schakelbaar te maken.

de mijne worden overigens zowel digitaal( serieel) als het potmeters te bedienen.
serieel alle adsr´s afzonderlijk, en met de pots allemaal tegelijk ( voor simpele polyfone toepassingen)
ik was eigenlijk nog aan het bedenken of ik een lokale memory preset optie ga toevoegen.
( voor een synth waarbij alle onderdelen een eigen lokaal geheugen hebben, ipv een groot geheugen voor alle presets)
:mega:
 
Project ligt alweer even een paar weken stil, ben komende tijd m'n huis aan het verbouwen. Hoop in september weer verder te gaan met de synth 8~
 
deponeer je ontwerpen in een gesloten envelop bij de belastingdienst en vraag ze er een (dag)stempel op te zetten. Dan heb je bij eventueel gezeik een bewijs dat je de eerste was met dat ontwerp ;-)

En een betaalbare Voyetra-8 achtige DIY kit zou ik een moord voor doen :)
 
@organix en toen was het al weer eind september... :mega:

September is nog niet voorbij :P

Verbouwing en verhuizing ging toch iets meer tijd in zitten dan verwacht en mijn nieuwe werkplek is ook nog niet helemaal klaar. Het project zit nu ergens in een verhuisdoos.

To be continued...
 
Heb je er nog aan verder gewerkt??

Wel aan gewerkt, maar door privé omstandigheden helaas wat minder dan gehoopt. Er is vooral veel software geschreven.

De modules voor de ADSR, LFO en arpeggiator zijn al vrijwel klaar. Verder ben ik over gegaan op het gebruik van een zelf geschreven RTOS (Realtime OS) dat het programmeren van parallelle taken wat makkelijker maakt.

Binnenkort maar weer eens wat aan de hardware doen...
 
gaaf en lekker compact. voor de aansturing kan je kijken naar de Mutable Instruments Ambika.
 
prachtig project, RESPECT!
 
even benieuwd, hoe staat het ermee?

Project ligt eigenlijk zo goed als stil wegens tijdgebrek / andere prioriteiten.
Misschien pak ik het ooit nog wel eens op.

Die Mutable Instruments Ambika ziet er overigens goed uit! Concept is bijna hetzelfde zover ik zie: een moederbord met meerdere voicecards.
 
Back
Top