Bouwverslag DIY polysynth

Wat een tof project!

Dat is wel interessant. Dat moet ik zelf ook nog ondervinden. In de software zit nu een timer interrupt die vele keren per seconde een stukje code uitvoert wat alle hybride synthesizer functies uitrekend en vervolgens de hardware updated. Dit gebeurd steeds (nagenoeg) op hetzelfde moment, zodat je geen glitches krijgt. Voor snelle envelopes en LFO's moet deze code zoveel mogelijk keren per seconde worden uitgevoerd. Maar des te meer stemmen, functies etc, des te langer dit stukje code en des te minder keren de code per seconde gedraaid kan worden.

Wet van behoud van ellende dus. Vooral bij langzame CPUs goed merkbaar (JX10 etc.)
Wat ik me hier nu al tijdje bij afvraag, en ik geef alvast toe dat het vergezocht is en mss kant noch wal raakt.. als de hardware is geupdate met de envelope/lfo informatie, dan hoeft hij (bij geen wijziging aan de knop) daarna toch niet nogeens uit te vragen wat de stand is? vind dat lastig te bevatten. En inderdaad ik merkte dat heel goed bij m'n JX10, zeker toen ik na de ROM update een externe controller eraan hing en meerdere parameters tegelijk ging draaien :) vondie niet leuk

Mijn -wss verkeerde- idee hierbij, is of je dat niet een handje kan helpen door te cheaten met midi? Het idee komt hiervan >> Als ik een compressor met sidechain-functie gebruik, dan wil ik nog weleens de track kopieren en een paar ms terugschuiven en dát aanbieden aan de SC poort.. is een soort cheaten om het snappier te krijgen, of juist vooruitschuiven voor aparte compressor-effect wat meest lijkt op Expanding.

Dankzij de software, zij het midi of audio, en het feit dat er al een spoor staat kan ik de truck achteraf toepassen. Zou zo'n methode iets kunnen betekenen voor synths met sloppy envelopes, om ze dan achteraf snappier te krijgen omdát het achteraf is? :? aangezien een synth niet kan raden wat jij gaat spelen, heb je daar al een caveat te pakken, wat je oplost dus met een achteraf-truc. (beetje gedachte netals Synful orch. met een seconde "bedenktijd").. Als het resultaat is wat telt, zou ik daar geen probleem mee hebben. Is dat gek gedacht voor een envelope van een synth?
 
Ik denk dat het nagaanof een knop wel of niet gedraaid is meer rekenkracht kost dan gewoon alle knoppen uitlezen.
 
Als je de logica ervan begrijpt, wat bij mij niet het geval is, dan zou je dat zeggen :) had ik de vraag vast ook niet gesteld. Waarom zou een knop geen info kunnen pushen over zijn stand?
Ik bedoel, het gaat me hier even niet om de knop, maar de envelope zelf.. ik ga er vanuit dat de knop zélf niet de envelope ís cq representeert, of ga ik hier ook mank? De snelheid van de envelope (in "effect") is toch niet afhankelijk van hoe snel een knoppenstand kan worden uitgelezen?

Ach het was maar een gedachtespinsel, daar waar real-time werken je beperkingen oplevert (sloppy envelopes, expressie-verlies, enz enz) zou achteraf werken dat logischerwijs oplossen ; en dat doet het doorgaans dus ook. Het zou mij verbazen als achteraf werken je géén snellere envelopes zou kunnen opleveren, het programma weet immers al wat er gaat komen en het real-time aspect is geen struikelblok meer, en zo ook misschien de CPU
 
Wat ik me hier nu al tijdje bij afvraag, en ik geef alvast toe dat het vergezocht is en mss kant noch wal raakt.. als de hardware is geupdate met de envelope/lfo informatie, dan hoeft hij (bij geen wijziging aan de knop) daarna toch niet nogeens uit te vragen wat de stand is?


Klopt voor een deel, maar de envelopes zijn bij sommige analoge synths (zoals een hoop Roland DCO synths) software-emulated. De envelope bestaat in hardware alleen uit een VCA. De hele curve wordt in software berekend. Bij snelle envelopes moet dus de hardware juist vaak worden geupdated, anders krijg je hoorbare stappen in het geluid.

Mijn -wss verkeerde- idee hierbij, is of je dat niet een handje kan helpen door te cheaten met midi? Het idee komt hiervan >> Als ik een compressor met sidechain-functie gebruik, dan wil ik nog weleens de track kopieren en een paar ms terugschuiven en dát aanbieden aan de SC poort.. is een soort cheaten om het snappier te krijgen, of juist vooruitschuiven voor aparte compressor-effect wat meest lijkt op Expanding.


Dankzij de software, zij het midi of audio, en het feit dat er al een spoor staat kan ik de truck achteraf toepassen. Zou zo'n methode iets kunnen betekenen voor synths met sloppy envelopes, om ze dan achteraf snappier te krijgen omdát het achteraf is? :? aangezien een synth niet kan raden wat jij gaat spelen, heb je daar al een caveat te pakken, wat je oplost dus met een achteraf-truc. (beetje gedachte netals Synful orch. met een seconde "bedenktijd").. Als het resultaat is wat telt, zou ik daar geen probleem mee hebben. Is dat gek gedacht voor een envelope van een synth?


Je bedoeld dat je zelf de envelope-curve aan de sequencer kant berekend en dan de VCA aanstuurt op de synth? ik weet niet of midi daar snel genoeg voor is. Bovendien blijf je aan de kant van de synth te maken houden met de VCA "verversings snelheid" (wat dus in die timer interrupt code zit).
 
Aha op die manier.. als het op dat level wordt berekend wordt het inderdaad lastig, zeker over midi ja. Ik doelde meer op een soort "look-ahead" om de berekening wat lucht / "slack" te geven.
Zoals ik al dacht, te vergezocht, nice try :P
 
Die Mutable Instruments Ambika ziet er overigens goed uit! Concept is bijna hetzelfde zover ik zie: een moederbord met meerdere voicecards.

Als je een voice board van de Ambika kan uitrusten met een DCO ben je er in feite al, niet? ;)

(een VCO zal wellicht te groot zijn).

Ik weet niet of je deze ook hebt gevolgd, er zijn ook foto's van de PCBtjes in het ding zelf:

http://futureson.us/blog/2015/01/19/parva-voice-card/
 
Back
Top