Advies plaatsing monitors

Ciniq

Blijven proberen....
Lid sinds
15 september 2010
Berichten
154
Hai!

Ik ben wat verder gaan kijken naar de akoustiek van mijn studio
en nu loop ik tegen het volgende probleem aan.

Het plaatsen van mijn monitor speakers in de studio.
Volgens alle stukken die ik erover gelezen heb is het de bedoeling om de speakers
zo te plaatsen dat deze een gelijkbenige driehoek vormen met mijn luisterpositie.
Nu gebruik ik de studio ook nog voor andere dingen zoals gamen en wat programmeer werkzaamheden.
En dus heb ik twee 24" schermen naast elkaar staan.

Hierbij begint dus het probleem, want al zou ik de speakers direct naast de schermen plaatsen dan nog komt mijn luister positie een stuk voor het bureau uit waardoor werken dus behoorlijk onmogelijk wordt.

Ik heb er al aan gedacht om eventueel het bureau van de muur af te trekken en de speakers dan daar te plaatsen, maar ik denk dat ik dan het probleem alleen maar erger maak omdat het geluid dan van de achterkant van de schermen gaat kaatsen.

Heeft iemand een idee over hoe ik dit kan oplossen?
Of hecht ik te veel waarde aan die perfecte driehoek?

Ow, ter info
De studio ruimte is 2.80 x 380 en 2.80 hoog.

thnx in advance
 
Het luisterprincipe van de driehoek is zodat je in de sweetspot zit en dus alles hoort.
Ik zou aan statieven denken. bespaart geld voor een groot scherm en scheelt een hoop ruimte op je bureau.
 
Sowieso altijd rechtop met de tweeters op oor-hoogte. Driehoek is idd wel belangrijk, maar uiteindelijk gaat het erom wat jij het beste vind klinken. Wel altijd monitors iets van de muur. Ik ben een halve kamer kwijt door het naar voren trekken van m'n workstation, maar ik vind het geluid toch belangrijker ;-)
 
Thnx voor de info!

Helaas is het veranderen van scherm setup zeker voor mijn werk niet echt handig.. en om eerlijk te zijn zou ik ook gek worden als ik Cubase op 1 scherm moest gebruiken... ik hou nou eenmaal van wat ruimte en overzicht.

Met het verplaatsen van mijn bureau heb ik totaal geen moeite, het maakt me niet zoveel uit waar ik in de kamer zit, het enige wat ik me dan afvraag is of het geluid niet teveel verstoord wordt omdat de speakers dan effectief achter de schermen verdwijnen.
 
jouw probleem is veel voorkomend, en ook niet zo simpel op te lossen. alles wat je in de driekhoek hebt staan zal je geluidsbeeld verstoren, maar je moet toch kunnen werken. programmeren en muziek maken gaat niet echt goed samen qua setups.

je zal een tussenweg moeten vinden, of misschien twee setups? programmeerbureau tegen de muur aan, en een klein meubeltje op wieltjes wat je dan verderop kan zetten om goed je speakers te kunnen horen?
 
of je schermen én je monitors laten staan en je bureau naar voren trekken. dieper bureau nemen of schermen aan de muur hangen een optie?
 
... het enige wat ik me dan afvraag is of het geluid niet teveel verstoord wordt omdat de speakers dan effectief achter de schermen verdwijnen.

Maak dan je driehoek groter :) Monitors op stands wat breder geplaatst en jij ietsie naar achteren. Zelf heb ik flinke beugels aan m'n achterwand gebout die m'n monitors dragen (lang leve de Gamma). Scheelt ook weer desk-space, en zo hangen ze eigenlijk bijna vrij in de lucht :)
 
3 hoek groter maken heeft niet persé zin omdat je dan ook de afstand tot de schermen moet vergroten om dezelfde hoek van 60 graden (30 graden per monitor) ten opzichte van je monitoren te creëren.
 
Ik heb aan de achterkant van mn bureau een plank bevestigd en daar mn scherm op gezet, mn 2 monitors op statieven ernaast zodat ze voor het scherm uit spelen. Moet met 2 schermen ook te doen zijn, dan is die plank gewoon wat langer en zit je er wat verder af.
Met 2x 24inch heb je ook keuze genoeg kwa resoluties om je tekst leesbaar te houden.

Je ook niet te blind staren op de theorie, de praktijk is dikwijls nog wel eens wat anders. Je monitors kunnen best wel wat meer uit elkaar. Test het gewoon en oordeel zelf hoe het klinkt. Elke ruimte klinkt echt anders...
 
Back
Top