Nieuwe kamer: vragen mbt plaatsing van setup, speakers etc.

1pauluzz1

Paul -"1" en -"uzz1"
Lid sinds
9 november 2004
Berichten
421
Locatie
's–Hertogenbosch
Beste mensen.

Ik ben afgelopen week verhuisd en wil binnenkort de boel in mijn nieuwe studentenkamer gaan aansluiten. Het is een erg gunstige kamer qua geluidsoverlast en ruimte, dus ik heb er weer zin in.

Het afgelopen jaar heb ik veel gelezen op en via synthforum over acoustics, plaatsing van monitors, reflection etc. (o.a. de pdfjes ‘perfect monitor placement en ‘stereo monitoring’ vond ik erg informatief), maar toch nog wat vragen van mijn kant.

Ik weet dat er al veel topics zijn over dit onderwerp, maar doordat ik erg veel moeite heb gehad met het maken van een goede strakke mix, met name in het laag, wil ik dit deze keer gelijk goed doen zonder straks weer te gaan twijfelen aan mijn eigen kunnen.

Plattegrondcopy.jpg


Dit is een overzichtje van mijn kamer. In ‘perfect monitor placement’ las ik al dat het beter is spullen zoals bureau’s, kasten etc. in de kamer zoveel mogelijk symmetrisch te houden, dus dat tweede bureau ga ik al anders doen.

Ook wil ik de KRK RP10 subwoofer kopen om mijn RP5 speakers te ondersteunen door een groter deel van het frequentie spectrum te kunnen horen, maar ik las wat tegenstrijdige berichten over een sub in een kleinere kamer.

Vandaar de volgende vragen:

1. Is het af te raden een subwoofer te plaatsen in zo’n ruimte? Ik dacht: een groter deel van het frequentiespectrum horen = mijn mixen beter kunnen beoordelen, dus het lijkt me een nuttige aanschaf.

2. Is de opstelling hierboven goed te doen, of kan ik mijn setup beter anders plaatsen? Ik heb speakerstands dus ik kan de sweetspot driehoek mooi realiseren en ook de speakers ver genoeg van de muur af zetten.

De grote kamer kan ik ook gebruiken, maar dan zit ik met het probleem dat ik best wel een grote ruimte zou moeten aanpakken wbt reflecties (de galm).

Aan de andere kant; stel dat de afstand naar de volgende muur erg groot is doordat ik de grote kamer gebruik, en ik mijn nearfield monitors gebruik, zou ik dan niet veel problemen voorkomen i.p.v. ze te gaan verhelpen? Dit zou ik nog liever doen. In de pdf ‘perfect monitor placement’ staat ook dat een afstand van 2 meter vanaf de speakers naar de muur erachter al veel scheelt.

3. Ik heb in mijn vorige kamer voor het opvangen van de galm noppenschuim gebruikt. Is het aan te raden dit te bevestigen aan de muur achter de speakers? Deze vraag valt wellicht onder de categorie ‘de klok horen luiden’. Voorheen had ik dus het noppenschuim op beiden muren bevestigd, maar niet achter de speakers.

4. Overige tips/belangrijke zaken waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

Paul :biertje:
 
Hallo Paul,

Kleine ruimtes brengen altijd meer problemen/uitdagingen met zich mee dan grotere ruimtes. Dit heeft te maken met staande golven. Hoe groter de ruimte, des te kleiner het bassprobleem. Als je de keuze hebt, zou ik persoonlijk dus voor de grote kamer gaan..., maar dit ter zijde:

1) Zelf ben ik geen fan van sunbwoofers. Als je toch geld uitgeeft, dan zou ik persoonlijk eerder voor wat grotere nearfields gaan. Zelf heb ik een setje VXT8's en die doen het prima in het laag.

2) Je opties in de kleine kamer zijn redelijk beperkt als ik het zo bekijk. Volgens heb je het gezien de mogelijkheden in deze kamer goed aangepakt. Zoals ik al aangaf kun je beter nog uitwijken naar de grotere kamer. De galm kun je daar al aardig aanpakken met het plaatsen van veel spullen (kasten, bed, andere shit) en de relecties en staande golven kun je aanpakken met absorbers en basstraps.

3) Met het plaatsen van noppenschuim moet je erg uitkijken dat je geen "high cut filter" creeert. Absorbers en basstraps zijn een beter idee, maar het is maar de vraag of je die kunt plaatsen in de kleine kamer.

4) Pomp er niet gelijk teveel geld. Ga eerst eens lekker aan de slag en test verschillende opzetjes. Naar mate je lekker bezig bent, komen er vast nog wel 100 ideeen in je op waar je je geld aan uit zou willen geven...

Successum;-)
 
Hoi Paul,

check de nieuwe JBL LSR4328 eens met Room Mode Correction, ik heb ze sinds kort en ben er erg over te spreken. Ik heb zelf geen acoustische foam of wat dan ook in mijn kamer. Dit kan je een hoop werk en (misschien wel) geld schelen en niet te vergeten ergenis. Aansluiten van een sub hoeft niet de speakers zijn groot genoeg en hebben voor mij althans een zeer groot laagbereik.
De bijgeleverde microfoon plaatsen op de mixpositie, knop RMC indrukken en de speakers callibreren zich aan de acoustiek van je kamer.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Rammelaar: ik heb inderdaad gelezen dat een grotere kamer gunstiger is, dus bij het lezen van je post heb ik ook besloten voor de grotere kamer te gaan.

- Die VXT8 liggen helaas nogal buiten mijn budget, zo ook de JBL LSR4328 suggestie van Lennox.
Dat ze goed laag gaan kan ik me voorstellen met een frequentiebereik tot 37 hz.

- Je geeft aan dat je geen fan bent van subwoofers; zou je dit willen toelichten? Ik werk namelijk al een tijd met KRK RP5 monitors die een bereik van 53 hz tot 220 khz hebben. Ik zou graag een groter deel van het spectrum horen, dus vandaar de overweging om een subwoofer van KRK die van 36 hz tot 150 hz gaat te kopen om dit aan te vullen.

Om die redenen leek de RP10 sub me een wijze keuze: meer frequenties kunnen horen = een betere beoordeling van je mix, lijkt me. Of zie ik iets over het hoofd met deze uitspraak?
 
Nee hoor, je ziet niets over het hoofd ;)

de ene vindt dat je juist een sub nodig hebt om af te mixen, de ander wil er niets van weten.
Ik vind het zelf prima, maar het is de zaak het zéér goed af te stellen en goed naar goed opgenomen nummers (uit jouw genre) moet luisteren om de sub goed af te stellen.

Ik heb de RP6, en ga de sub er ook bij kopen. Vind de 6 te weinig sub laag hebben. Das jammer want soms wil je de bass ook voelen. Maar het is dus zaak het niet te overdrijven.
 
Een sub met een Bypass jack is nog het beste zo kun je
hem aan en uit zetten met een pedaal.
 
Hai Paul,

Als je ervoor kiest om je rp5's te houden, dan lijkt een subwoofer mij gewoon een goede oplossing hoor. Zodoende krijg je zeker een veel beter beeld van het laag. Zeker in een wat grotere kamer is dit geen overbodige luxe.

Wat digimod zegt lijkt me trouwens ook een goed idee. Hier had ik helemaal niet aan gedacht.
 
Stellen ze tegenwoordig ook al kamervragen mbt plaatsing van setup enzo?
 
Heren bedankt voor jullie reacties --> :biertje:

Ik ben ivm mijn budget van plan mijn RP5's in ieder geval voorlopig nog te houden. Mocht er geld vrij komen door bijvoorbeeld verkoop of een financiele meevaller dan zal ik eens kijken naar een upgrade van mijn monitors; eerst maar eens hiermee resultaat boeken.

Bij deze dus besloten de RP10 te bestellen. Verder ga ik aankomende week bekijken hoe ik mijn set-upje het beste kan plaatsen in de grote kamer. Ik heb een pak met pdf'jes gevonden hier op sf over plaatsing van een sub en plaatsing van monitors / acoustiek.

De bypass jack zal ik in mijn achterhoofd houden, eerst maar eens goed met de nieuwe sub leren werken.
 
Back
Top