Usb 2.0 en firewire mixers.

patturik

Stamgast
Lid sinds
24 juni 2005
Berichten
197
Hey!

Ik zat laatst een beetje op thomann te scrollen en zag toen dingen staan als de alesis multimix usb 2.0 en behringer xynex. Na een beetje uitzoeken is het volgens mij zo dat je met usb 2 en firewire mixers gewoon mulitrack kan opnemen op je computer en dat de latency met beetje goede drivers ook erg laag is net als audio interfaces.

Mijn vraag is dus eigenlijk, waarom zou iedereen niet gewoon een usb mixer kopen ipv een interface/geluidskaart. Dan sla je eigenlijk 2 vliegen in 1 klap (en een geluidskaart en een mixer..) en bij de goedkopere mixers heb je ook nog eens meer sporen voor je geld.

Zeer benieuwd naar jullie reacties ;)

-Patrick
 
Hey!
Na een beetje uitzoeken is het volgens mij zo dat je met usb 2 en firewire mixers gewoon mulitrack kan opnemen op je computer en dat de latency met beetje goede drivers ook erg laag is net als audio interfaces.

Mijn vraag is dus eigenlijk, waarom zou iedereen niet gewoon een usb mixer kopen ipv een interface/geluidskaart. Dan sla je eigenlijk 2 vliegen in 1 klap (en een geluidskaart en een mixer..) en bij de goedkopere mixers heb je ook nog eens meer sporen voor je geld.

Niet met alle USB/FW mixers (met meer dan 2 kanalen) kun je meer dan 2 sporen tegelijk opnemen. Daar moet je goed op letten.

Zelf heb ik een redelijke analoge mixer met 48 inputs (in combi met een 12 I/O audio interface). Daarvan zijn er 44 bezet. Ik zou niet weten welke USB/FW mixer dat biedt (zodra ik een nieuwe mixer nodig zou hebben). En dan ook graag een klasse betere kwaliteit dan Alesis/Behringer. Ik heb nu een Soundtracs Topaz. Die kwaliteit haal je met die merken niet. Nog afgezien van het feit dat ze me geen 48 analoge ins kunnen bieden.
 
om precies dezelfde reden dat je vroeger niet per se een hifi-toren uit één stuk wilde maar losse componenten: je kan preciezer bepalen welke kwaliteit je waar hebt, en als er iets kapot is ben je niet meteen alles kwijt. daarnaast houdt alles-in-één meestal in dat er behoorlijk bespaard wordt op componenten, en dus overall kwaliteit (bijv van converters, voeding, faders).
 
waarom zou iedereen niet gewoon een usb mixer kopen ipv een interface/geluidskaart

Zeker niet iedereen:

1) Omdat je dan zodra er geen driver-support meer is, je hele mixer moet vervangen.
2) Omdat niet iedereen een computer in z'n studio heeft (of wil) (die mensen hebben die interne geluidskaart helemaal niet nodig); idem voor podium-gebruik.
3) Omdat die interfaces vaak alleen maar een stereo-paar zijn en helemaal niet multitrack.
4) Omdat zowel de geluidskaart als de mixer ondermaats zijn in een combi-systeem (ergens moet die lage prijs vandaan komen...)
5) Omdat het veel minder flexibel is (je kunt nooit meer even snel een andere bron op je systeem aansluiten).
 
Ja dat dacht ik wel..
Ik zat er naar te kijken omdat ik een mixer zoek voor live gebruik, waar ik mijn keys in kan stoppen en wat basic effecten over mn vocoder kan gooien. En tegelijkertijd was ik op zoek naar een audio interface met meer inputs.

Stel dat we het hebben over een klein budget (rond de 200 euro) hoor je dan heel erg het verschil in kwaliteit met, even als random voorbeeld, een focusrite saffire 6 en een alesis multimix 8fx usb 2.0.
 
Back
Top